Vraag staat in de titel ; Met welke rassen hebben jullie wel eens gefokt of willen jullie nog gaan fokken of vinden jullie goede 'koppels' Foto's zijn ook hartstikke welkom !
Ik fok sportpony's en kijk niet zozeer naar ras, maar naar exterieur, beweging en karakter. Zo is er binnen het stamboek van mijn toekomstige fokmerrie's niets om mee te dekken (nas, appaloosa). Dus kijk ik bij het nrps, welsh en new forest. Mijn new forest geeft mooie veulens als een een scheutje arabisch bloed in zit dus daarmee dek ik dus ook niet binnen het stamboek. De nrps merrie's heb ik een lijn waarbij de hengst wat body moet hebben, die matchen erg goed met mijn eigen hengst (NAS) en wil ik eens met het new forest proberen. Ook bij de generatie's die daarna zijn ontstaan let ik erop dat de hengst niet te luxe is omdat bekend is dat er te iele veulens kunnen ontstaan. Terwijl de welsh/nrps dat wel weer kan hebben. Rassen kruizen om er een betere sportpony/paard mee te fokken vind ik niet slecht, maar ik snap niet zo goed waarom je friezen en fjorden of fjorden en haflingers met elkaar zou kruizen. Je fokt dan niet per definitie een betere sportpony/paard, en er is ook niet echt een stamboek voor. Hou die rassen zuiver of als je dan perse wilt kruizen, veredel ze dan, maar liever niet. Fjorden en haflinger zijn goed zoals ze zijn, gefokt voor een bepaald doel en daardoor zeer veelzijdige recreatie dieren. Bij kruizingen zie je vaak dat het gedrag moeilijker wordt en er zijn al genoeg papierloze pony's.
Mijn zus en ik verwachten in april van dit jaar ons eerste eigen gefokte veulentje: een arabisch volbloed. Het is op dit moment niet de bedoeling om mijn merrie nogmaals te dekken, maar mocht het er in de toekomst nog van komen dan zou ik ook nog wel eens een quarab willen fokken.
Ik heb vorig jaar van mijn eigen merrie Ravina en de hengst Rubis d'Ober een veulen gefokt,beiden fjorden,zijn naam is Hercules. tot mijn grote verdriet is Rubis helaas overleden.
Ravina,hier ruim 8 maanden drachtig
Rubis d'Ober
en hier het geweldige resultaat,Hercules. op deze foto 2 weken maar inmiddels al bijna 9 maanden oud