Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jesme schreef:Ben van mening dat het zeker dominantie gerelateerd gedrag is. Het paard komt immers in jouw ruimte. (ongevraagd!) Laat je dit toe dan wordt je rustig aan de kant geduwd, daar is niets geen genegenheid of wederzijds goedvinden aan. Zie dit een pony/paard die lager in rang is dit ook absoluut niet doen bij een ranghogere, dus is het bij mij ook not done.
maura schreef:Ik ken weinig paarden die niet willen schuren als het hoofdstel af gaat. Als alle paarden die dat wel willen dominant zouden zijn, zouden er niet zo gek veel overblijven die niet dominant zijn. Voor mij valt 'willen schuren als het hoofdstel af gaat' dus onder jeuk, en niet onder dominantie.
Dat betekent niet dat het de bedoeling is om omver geschuurd te worden. Een paard dat wil schuren bied ik voor dat doel een arm aan. Die arm houd ik langs m'n lichaam voor de stevigheid. Schuurt paardlief te hard, dan zeg ik daar wat van ('zachtjes!' snappen ze snel genoeg). Een paard dat nog niet geleerd heeft wat 'zachtjes' betekent, vraag ik met m'n vrije hand op z'n borst (nooit op z'n hoofd) een stapje achteruit. Een paard dat z'n hals moet strekken om te kunnen schuren, kan je namelijk niet omver duwen. Mocht paard in kwestie wat hardleers zijn, dan doet een rijzweepje in de vrije hand om wat tikjes op de borst te geven wonderen. Als paardlief zich eenmaal netjes gedraagt met schuren, gebruik ik m'n vrije hand om extra te krabben op de lastig schuurbare plekjes op z'n kruin en rond de oren. Een kind van 6 hoort niet zonder toezicht bij andermans paard in de buurt te komen, ik ga m'n paard echt die halve minuut jeukverlichting niet ontzeggen voor het geval dat er ooit een onopgevoede koter in z'n buurt loopt.