[KG] DNA test voor Splashed White beschikbaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

[KG] DNA test voor Splashed White beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:52

Alhoewel het nog niet geheel openbaar informatie is, is er onderzoek geweest door een Zwitsers labo en ze hebben 3x genen (SW1, SW2, SW3) kunnen vastleggen die verantwoordelijk zijn voor het kleuren patroon bij bonte paarden.

Test zou beschikbaar zijn bij UC Davis (USA) en zou $25 gaan kosten voor alle drie.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-01-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Siamsmeesje

Re: DNA test voor Splashed White beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:06

Dat is nog eens goed nieuws :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:44

Hoe bedoel je? Geldt dit voor alle bontpatronen, differentiëren ze binnen de bontpatronen?
Ik hoor hier graag meer over!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:53

Iemand die met bont fokt weet dat er verschillende patronen zijn, oa Tobiano en Overo, en binnen deze twee 'grote' bont patroon families, hoofdzakelijk binnen Overo, zijn er varianten die verantwoordelijk zijn voor andere expressies van de diverse patronen.

Splashed White hoort onder de Overo familie, net als Sabino en Frame.
Voor Frame (OLWS) en Sabino 1 (SB1) zijn er al DNA tests beschikbaar; eveneens voor Tobiano.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:54

Ow dat is wel heel erg gaaf nieuws. :)
Ben benieuwd of er ook KWPN-ers / Duitsers getest gaan worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:05

Ok, dus als ik het nu goed begrijp hebben ze 3 genen ge-indentificeerd die wijzen op splash overo? En moeten deze alle drie dan gemuteerd (of hoe dat dan maar heet :D )aanwezig zijn? Of is splash overo ook al aanwezig als 1 van de 3 in de alternatieve vorm aanwezig is, maar dan wellicht in een ander uiting?

Ik weet er wel iets vanaf, maar nog veel te weinig zoals uit mijn vragen blijkt, ik hoor het graag.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:12

Alle 3 SW's kunnen aanwezig zijn of maar eentje. Blijkbaar zou de expressies ook verschillen van elkaar maar de interactie, als meer dan eentje aanwezig is, kan hetzelfde expressies geven. Net zo met de verschillende Sabino's (+/- 13), waarvan maar voor eentje (SB1) een DNA test is. Maaar!! het zou kunnen zijn dat wat vroeger als een van de andere SB's door het leven ging nu misschien onder SW valt. Echt interessant gaat het worden wanneer AL de SB's/KIT/White genen worden vastgelegt.

Het verslag (met begeleidend foto materiaal ivm expressie) is nog niet gepubliceert maar het DNA test is wel al beschikbaar bij UCDavis.

troi

Re: [KG] DNA test voor Splashed White beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:59

Het verschijnt in een wetenschappenlijk tijdschrift? Of is het al gepubliceerd? Misschien kan ik het uit de uni groningen bieb halen ben wel benieuwd namelijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:52

Citaat:
Alhoewel het nog niet geheel openbaar informatie is

Ik kreeg het nieuws van een kennis uit USA die nauw met UCDavis werkt/contact heeft. Het onderzoek zal normaal gezien nog voor de zomer in publicatie komen ... wanneer en waar weet ik (nog) niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:53

Ok!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:40

Is er een belang om te testen?
Ik bedoel ik fok niet op bont patronen maar Sabino en Splashed withe mag wel maar moet niet bij mij.
Ik zou echter niet met bepaalde keuren willen fokken met extra gezondheids risico's. Zoals bv OLWS.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 12:47

Blijkbaar wel in USA.
Met deze test kan ook paarden die men getest heeft op Frame nu met zekerheid Splash White uitsluiten. Idem die mensen die denken een sabino te hebben, die bijvoorbeeld negatief getest is, toch testen op SW.
Genetisch gezien ... als je echt je kleur patroon wilt doorfokken (en ik hou het hier volledig neutral betreft het wel of niet alleen op kleur fokken) ... er zijn studies waaruit blijkt dat Kleur + Patroon verbonden zijn, worden ALTIJD samen overgedragen. Bijv. als in die specifiek familie het tobiano gen verbonden is aan het E-allel (zwart dus), of bijv. het SW gen is verbonden aan het e-gen (vos dus) .... en je wilt perse alleen tobiano fokken dan blijf je uit de beurt van vos, en vice versa. Niets nieuws zal je zeggen maar ik heb het hier niet over kleur maar patronen. Weet nog niet het hele fijne van deze onderzoek ... ben nog in blijde verwachting van een artikel. ;)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:42

@Peterina, heb je al een artikel gezien inmiddels?

Ik had vandaag een discussie met iemand in Amerika die vertelde dat het Sabino-1 gen niet bij Engelse Volbloeden zou voorkomen. Weet je daar misschien ook iets van?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:42

http://equinetapestry.com/the-splash-project/

Op die pagina kan je al heel veel info vinden gebaseert op wetenschappelijk onderzoek.

Er zijn al verschillende EV's getest met sabino ... maar welke precies SB1-14? ... weet ik niet. Zou mij echter verbazen mocht SB1 niet in EV voorkomen.

Wat wel al blijkt is dat SW2 'de' Splash gen is bij de Gunner AQHA lijn, en dat bij de Bald Eagle (Paint:http://www.allbreedpedigree.com/bald+eagle9) lijn alles dat getest is is negatief gevonden voor SW1, SW2 en SW3!
Dit is een nakomeling van Bald Eagle: http://www.dunsplashinstud.com/dunsplas ... keagle.htm ... iedereen was ZEKER dat dit Splash was!
Ook wordt al gesuggesteert dat SW2 en SW3 in homozygoot vorm dodelijk zijn (lethal).

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:34

Jij reageerd net als ik op dat SB1-verhaal :)
Hij vertelde dat dat het oudste gen voor sabino zou zijn, en alleen al daarom kan ik mij haast niet voorstellen dat het bij de EV niet zou voorkomen. Al is het natuurlijk nooit onmogelijk, ik zal het hem eens vragen als hij mij antwoordt.

Ik ben niet zo heel goed thuis in Quarter en Paint-bloedlijnen, maar vind het wel interessant om een Splashed White te zien zonder de bekende genen.
Ik ga het artikel in ieder geval eens op m'n gemak doorlezen, bedankt hoor.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:55

Is het momenteel enkel via USDavis mogelijk om te testen op SW?
En weten ze al hoe de homozygote vorm dan dodelijk is bij SW2? Zelfde als OLWS, een lethal white veulen dat geboren wordt?
Of geaborteerde veulens zoals bij GBED?
Ik zou denken dat men dit dan toch al wel gemerkt zou hebben, met zoveel Gunner-nakomelingen..?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:04

Volgens mij alleen nog via USDavis te krijgen.
Er zijn tot nu toe geen enkele homozygoot SW2 of SW3 gevonden (welke ras dan ook), wel SW1's, vandaag de 'theorie' dat homozygoot waarschijnlijk lethal is. Vermoedelijk in uterus (maar moet natuurlijk nog vast bewezen worden).
Juist omdat er zoveel Gunner's zijn getest en daaruit blijkt dat ze SW2 heterozygoot zijn, vermoed men de homozygoot-lethal theorie.