AMHA of AMHR wat zijn de voor en nadelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Foss

AMHA of AMHR wat zijn de voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:25

Ik ben mij steeds meer aan het verdiepen in de amerikaanse paardjes nu kom ik AMHA en AMHR paarden tegen wat zijn de nadelen en voordelen hiervan.
Als een merrie alleen een AMHR papier heeft is dat dan minder voor de fokkerij enz.
Ale informatie is welkom ik ben gewoon benieuwd wat de grote verschillen hiervan zijn en zeker voor de fokkerij.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:38

De AMHR paardjes gaan tot 38" en de AMHA paardjes tot 34".
Bij het AMHR heb je een division A tot 34" en een division B tot 38".
Met de AMHR paardjes zijn alleen de showmogelijkheden wat beperkter als met de AMHA paardjes voor de rest zit er weinig verschil in.
Je zou dus even bij jezelf ten rade willen gaan wat je wilt gaan fokken. Of je zou kunnen kijken voor een dubbel geregistreerd paardje.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:53

Maakt het trouwens nog uit voor de fok waar meer vraag naar is?

Zelf denk ik niet dat ik shows ga doen maar je weet natuurlijk nooit in de toekomst.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:00

Ikzelf zou me niet laten tegenhouden in iig als ik een heel sjiek paardje zou zien dat alleen AMHR geregistreerd zou zijn ;)
En kwa prijs zou dit niet veel moeten uitmaken. Ik vind een goeie AMHR net zo goed als een goeie AMHA. Dus ik zou er zelf geen Prijsverschil in maken. Een goed paard is een goed paard AMHA of AMHR ;)
Ben je een echte shower dan zal het misschien wel een drempel kunnen zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:13

Toch denk ik dat op dit moment AMHR leuk is voor erbij naast een amha papier als je showt of fokt. Puur omdat je buiten het nmprs qua keuringen en shows je verder weinig kan doen met alleen amhr papier.
En al wil je zelf niet gaan showen, het is wel een manier om je paarden te laten zien en ook een afzetmarkt.
Ik zie ten opzichte van nmprs papier dan ook geen meerwaarde in alleen amhr papier terwijl ik dat bij amha dat wel zie.
Maar goed dat is mijn mening als iemand die wel showt en fokt voor de shows.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:24

MarijeR schreef:
Toch denk ik dat op dit moment AMHR leuk is voor erbij naast een amha papier als je showt of fokt. Puur omdat je buiten het nmprs qua keuringen en shows je verder weinig kan doen met alleen amhr papier.
En al wil je zelf niet gaan showen, het is wel een manier om je paarden te laten zien en ook een afzetmarkt.
Ik zie ten opzichte van nmprs papier dan ook geen meerwaarde in alleen amhr papier terwijl ik dat bij amha dat wel zie.
Maar goed dat is mijn mening als iemand die wel showt en fokt voor de shows.

Zo denk ik er dus eigenlijk ook over maar wist niet of dat echt klopte bedankt voor deze informatie.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:28

melanie_h schreef:
Ikzelf zou me niet laten tegenhouden in iig als ik een heel sjiek paardje zou zien dat alleen AMHR geregistreerd zou zijn ;)
.

Ik ook niet..zelfs als het al geen AMHR meer is maar alleen ASPC.. ;) maar nu ben ik flauw want ik ga offtopic.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:34

Mag hor, je hebt een hele mooie hengst gekocht die zeker gezien mag worden.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:35

Tosadog schreef:
melanie_h schreef:
.

Ik ook niet..zelfs als het al geen AMHR meer is maar alleen ASPC.. ;) maar nu ben ik flauw want ik ga offtopic.

:+ :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:35

Maar Tosa, dat is toch een heel ander paardje dan amha/amhr.
Een amhr in de B maat zou voor mij ook nog een uitzondering kunnen zijn maar amha vs amhr A zie ik toch heel anders.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:39

Nee joh, ik zei toch dat ik melig was...het was ook maar een geintje nav. de opmerking van Melanie ;)
@Foss, dankje maar het was een opmerking die niet ontopic was.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 06:10

Als ik zo heb zitten Google dan krijg je vaak te lezen dat een AMHR minder snel verkoopt dan een AMHA maar voor het paardje maakt het natuurlijk niet uit.
Ik weet in ieder geval wat meer.

Kaisa

Re: AMHA of AMHR wat zijn de voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:21

Op het moment is de markt in Europa veel minder voor een AMHR dan voor een AMHA. Mocht je willen fokken voor de verkoop zorg dan dat je investeerd in een goede merrie en goede hengstenkeuzes. Er is altijd veel vraag voor echte goede showkwaliteit. :)