Dekken > vanaf welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Dekken > vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:35

Steeds meer onderzoeken vertellen ons tegenwoordig dat het beter is om je paard pas op bv zijn 5e in te rijden. Dit ivm het sluiten van de groeischijven.
Nu ben ik zelf niet zo bekend met de fokkerij, maar ik vraag mij af. Wat is dan een goede leeftijd voor een eerste veulen?
Ik snap dat het lang wachten is tot een paard 5 is, en dat je die tijd (bij een goede merrie) toch nuttig zou kunnen besteden door een veulen te fokken. Maar hoe belastend is dat eigenlijk? Zijn daar onderzoeken naar gedaan? Of gaat men er vanuit, dat zodra een merrie vruchtbaar is, het wel goed zal zijn? Exuses als hier al eens een topic over was, ik ben simpelweg erg nieuwsgierig, wie legt het uit? :D

amyz

Re: Dekken > vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:41

Ik weet dat bij in elk geval een paar stamboeken het fokken met 2-jarigen wordt ontmoedigd. Bij bijvoorbeeld het WPCV mag je geen 3-jarige merrie inschrijven met een veulen aan de voet (die is dan immers als 2-jarige gedekt)... Wat mij betreft een goed beleid.

Ik ben van mening dat je, net als bij met het inrijden, moet kijken naar het paard. Sommige paarden zijn er eerder aan toe dan anderen. Desalniettemin vind ik 3 jaar een absolute ondergrens en vaak is dat eigenlijk nog te jong.. Een merrie moet het ook mentaal aankunnen en moet in staat zijn om een veulen op te voeden.

Van het puur fysieke aspect heb ik geen kaas gegeten :+ Maar goed, ik zou denk ik zeggen; vanaf een jaar of 4, 5. Afhankelijk van de merrie dus :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:47

Kijk wat leuk, volgens mij kan dit nog interessant worden.
Het lijkt me erg moeilijk, een 4jarige merrie kan er heel volwassen uit zien, maar aan de binnenkant is een groot deel van haar groeischijven nog niet dicht. Kan het dan kwaad om een een veulen te dragen? Is hier uberhaupt ooit onderzoek naar gedaan. :=

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:54

Ik ben ook van mening dat jong dekken (2 jarige) ontmoedigd moet worden dus wat het WPCV (wat is dat eigenlijk?) doet vindt ik dan dus een goed beleid.
Mijn merrie is met 4 jaar voor het eerst gedekt. Dit omdat ze daarna de sport in zou gaan en mocht ik nou na een jaar of 8 nog bedenken dat ik met haar wil fokken ik van mening ben de merrie al beter een veulen kan hebben gehad.
Op 4 jarige leeftijd dekken heeft ook tot voordeel dat ze met 5 (redelijk volgroeid) pas het zware deel van de dracht hebben.
mijn merrie heeft het trouwens tijdens de dracht niet zwaar gehad.

Ik denk trouwens wel dat merries die jong worden gedekt achter blijven in de groei. Dus wat dat betreft kan je ook beter pas dekken als ze uit gegroeid zijn.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:58

Mijn merrie is als 2 jarige gedekt op een pensionstal, omdat de hengst was losgebroken. Handig. Dit hebben we toen weg laten spuiten. (de merrie hengstig spuiten)
Nu is ze drachtig en verwacht ze in maart haar eerste veulen. Ze is nu 8 jaar en was dus 7 toen ze werd gedekt. Ze heeft nu eerst lekker kunnen groeien, ze is zadelmak en ik kan alles met haar, dus dit was een mooi moment.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:00

Even een omweggetje naar mijn punt: Ik heb vorig jaar voor een 3-jarige merrie gekeken om te kopen. Helaas bleek zij op stal bij de handelaar een breuk in haar hoef te hebben opgelopen. Paard moest een jaar op volledige boxrust. Zij hebben toen besloten de merrie te laten dekken, zodat ze 'toch nog wat aan haar hebben'. Volgens de vee-arts was dat geen probleem en kon dat gewoon. Toen gingen bij mij ook al de vraagtekens spelen, want waarom wel boxrust en absoluut geen belasting, maar wel een veulen dragen? Die dierenarts gaf aan dat het geen enkel probleem was.. Dit is een enigzins vergelijkbare situatie. Maar een DA kan natuurlijk ook niet naar binnen kijken of die groeischijven al ontwikkelt zijn. Interessant, ik ga dit even volgen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:09

WPCV = Welsh stamboek :)

Met 4 dekken lijkt me idd een goede leeftijd.... Heb ooit een merrie verzorgd bij een fokster, en die merrie werd maar niet hengstig en mepte hengsten gewoon de bak door, ze liet zich níet dekken. Zo even uit mn hoofd wordt ze dit jaar 7 en van het voorjaar verwacht ze haar eerste veulen :) Eigenaresse heeft er ook voor gekozen om de natuur zn gang te laten gaan en zij is dus niet hengstig gespoten oid (zo heet dat toch?). Op een goeie dag werd ze gewoon hengstig en liet zich dekken :)

Maar idd, je kunt niet naar binnen kijken... En ik blijf er ook bij dat een paard er mentaal aan toe moet zijn. Als veel 3-jarigen al nog te ''jong'' zijn om aan het werk te kunnen, hoe kunnen ze dan een veulen opvoeden? Moederschap lijkt me toch een stuk belastender..

Het gekke is eigenlijk dat je niet van de natuur af kunt kijken. Dat vind ik dan weer apart, in de natuur zouden merries al heel jong gedekt worden. Of zou dat weer te maken hebben met domesticatie?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:18

Het is inderdaad verwarrend dat sommige merries op 2 jarige leeftijd wel hengstig worden en zich laten dekken. Je zou denken dat de natuur er voor zorgt dat dit pas gebeurt als ze er klaar voor zijn. Aan de andere kant, in de natuur hebben paarden weer niet te maken met de belasting van het rijden.

@Sneeuw88: Appart ja, dan ga je je ook afvragen, hoe belastend is de dracht eigenlijk voor een merrie? Is het te vergelijken met rijden?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:34

Daarnaast in het wild moet je voor nafok zorgen om niet uit te sterven. Paarden in het wild werden natuurlijk niet zo oud omdat ze al eerder werden opgegeten ofzo!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:44

Naar mijn idee is een dracht veel minder belastend dan rijden. De merrie wordt geleidelijk aan wat zwaarder. Ik vind een veulen krijgen op 4 jarige leeftijd mooi. Zo kunnen ze nog een jaar met veulen staan en dan vanaf 5 jarige eventueel inrijden(mocht je er op willen rijden)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:03

Ik heb mijn toen 3-jarige laten dekking omdat ik toch niet van plan was haar in te rijden voordat zij minstens 4 jaar was (omdat de lijn laatbloeiers zijn wat karakter betreft). Omdat ik toch van plan was om ook nog een oudere merrie te laten dekken wou ik ook dat dit samen liep zodat de jonge moeder een voorbeeld had en haar veulen een speel kamaraad. De veulens zijn 2 dagen van elkaar geboren.
Zij is met 3 jaar gedekt, met 4 jaar een veulen, en pas met 4.5 jaar zadelmak gemaakt.
Haar karakter is nogal verandert met een veulen krijgen, en dit was ook een van de hoofd redenen voor het dekken. Van flit-flirt, gespannen, hectisch is zij verandert in een wakker, alert, toch 'grounded' merrie.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:09

Ben benieuwd of hier ook echt een onderzoek over is gedaan, vind het idd wel intressant om te weten..
Het is iig bekend dat de natuur geen goede graadmeter is gezien bij mensen dan een meisje van 12 moeder kan zijn!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:45

Je kunt je afvragen of een dracht eigenlijk wel 'druk' uitoefend op de groeischijven. Kijk, bij rijden kan ik mij dat nog wel ergens voorstellen, maar een buik die hangt daar maar.

Je moet paarden niet vermenselijken. Voor een mens is 'moederschap' een stuk belastender dan voor paarden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:50

@Sammie: Dat vraag ik mij dus inderdaad af. Volgens mij niet,alleen als een paard en moet groeien en een kind moet maken, gaat dat dan niet ten koste van haar eigen groei?

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:40

Wat vinden jullie ervan: in plaats van met 3 of 3,5 beginnen zadelmak maken en rijden, ze met 3/3,5 laten dekken en licht zadelmak maken (zadel/bit + longeren), en ze vervolgens laten stilstaan tot ze geveulend heeft, om ze dan met 4/4,5 terug op te nemen? Lijkt dit jullie een goede strategie, of zouden jullie geen van beide doen en gewoon met beide wachten tot de leeftijd van 4?

@ Peterina: is jouw merrie wel nog gegroeid nadat je ze had laten dekken? Fijn wel dat ze van karakter ook in positieve zin omsloeg dan!

(edit typo en toevoeging)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:53

Volgens mij is het toch wel redelijk algemeen bekend dat de karakters van merries nogal eens veranderen. En vaak wordt er ook gezegd dat je bij een echte merrie merrie eerst een veulen moet fokken zodat ze wat makkelijker worden.

Persoonlijk dek ik dus pas op 4 jaar. Liefst niet eerder.
Wat betreft het inrijden doen we dat altijd op 3 jarige leeftijd. Waarna ze de zomer nog mogen puberen en dan de winter weer aan het 'werk' gaan. 2-3 dagen in de week.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:58

wij maken inhet voorjaar april/mei dat de merries 3 worden de eerste stappen op het gebied van zadelmak maken, longeren, zadeltje erop, en als we erop kunnen stappen en draven dan worden ze gedekt en gaan ze de wei op. veulenen, met 5/6 maanden het veulen eraf en dan weer oppakken en door gaan werken. Gaat prima, merries zijn vaak na het krijgen van een veulen veel evenwichtiger.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:31

Oliefanter schreef:
@ Peterina: is jouw merrie wel nog gegroeid nadat je ze had laten dekken? Fijn wel dat ze van karakter ook in positieve zin omsloeg dan!

(edit typo en toevoeging)

Zekers te weten is ze nog gegroeit, maar het zou nooit een kolos van +/- 170 cm zijn dus die paar cm die er nog bij gekomen zijn waren welkom! Zij is nu 163 cm en, wat onlangs een Duitser fokker op bezoek noemde, een 'solide' fokmerrie geworden. :D

Het is al lang bekend dat dat oud wijven verhaal van niet meer groeien na te jong een veulen te hebben gehad al lang niet meer opgaat! Natuurlijk is drachtigheid bij een jaarling (!) of twee-jarige niet gewenst en KAN (en meestal is) zeer nadeling wat betreft het verder ontwikkelen van de merrie ... maar dit is omdat juist op die leeftijden het meeste energy in de groei gaat en met drachtigheid wordt dat energie ergens anders gebruikt (ontwikkeling veulen). Tegen de tijd dat een merrie 3 jaar is heeft zij al tot 98% van haar hoogte, alleen wat je vaak ziet is dat ze nog moet 'uitvullen'. De andere 2% (+/-) komt er nog bij over de volgens 3 tot 4 jaar! Dus eenmaal veulen af wordt al het nodige richting verder ontwikkeling van de merrie gestuurd.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:20

conclusie: drachtigheid heeft weinig tot geen effect op de groeischijven? Ook niet op het uitbenen ervan?

Als het inderdaad te nadelig effect zou hebben op de maat, zouden veel fokker ook niet op 3 laten dekken natuurlijk :)* Ervaring wint hier zeker van vooroordelen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:22

Veel mensen rijden een paard ook in op drie jaar. Dat betekend nog niet dat het oké is!
Ik wil juist verder kijken dan wat gebruikelijk is. Zonder vooroordelen. Voorlopig wil ik eerst wel eens een studie zien. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:34

Dat wordt lastig, want je kunt een driejarige merrie gedekte merrie niet opnieuw onderzoeken als een driejarige niet gedekte merrie. Je kunt merries onderling wel vergelijken, maar dan blijf je dus hoe dan invloed hebben van externe factoren.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:35

ik heb wat opgezocht, helaas weinig te vinden over effect veulen op merrie, omgekeerd daarentegen vind je studies zat: leeftijd van de merrie (en primipaar/multipaar zijn) op de ontwikkeling van het veulen... Ik zoek nog even verder!

Edit: op google scolar kan ik niet meteen terugvinden of er reeds studies gedaan zijn naar groei van de merrie op het veulen, misschien een goed plan voor een doctoraat later *D
Laatst bijgewerkt door Oliefanter op 18-01-12 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:38

@Sammie: Je snapt dat ik geen populaire leerling was, ik stel graag lastige vragen. :+

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:46

@ Sammie, heb je natuurlijk volledig gelijk in, dan ga je moeten werken met de schofthoogte indexen van de vader en of moeder van de merrie, en gemiddelden etc. Lijkt me alleszins niet evident!

Maar: als ze het effect van bv minder of meer voeding onderzoeken op de groei van een veulen hebben ze ook niet hetzelfde veulen op bv 3 jarige leeftijd van de merrie, en op 7 jarige leeftijd, en daar kunnen ze toch ook hun conclusies uit trekken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:55

Jawel en er zijn ook zeker studies gedaan, maar het is nooit 100% sluitend. Waarom zijn twee volle broers in het dekken zelden beiden even succesvol. Waarom kan er uit dezelfde combi een forse houterige knol komen van 1.80 én een zeer bloederige elastiekje van 1.65. Ligt dat aan het voer of andere externe factoren? Puur genetisch, dus zal het ene paard wel baat hebben een dekking op 2 jaar en de andere pas met 3 of 4 jaar.

Een onderzoek dat zegt paarden pas met 5 jaar dekken is het beste heeft (en moet zelfs wat mij betreft) een advies of richtlijn geven en daarbij aangeven hoe en waarom ze tot die conlussie zijn gekomen. En ook wat voor soort paarden er gebruikt zijn.

Ook een leuke.. het ene onderzoek zegt een merrie vroeg dekken remt de groei van de uiteindelijk stokmaat. Andere onderzoek zegt maakt niet uit, haalt de merrie later wel in. Terwijl er legio voorbeelden zijn waarbij paarden in slechte conditie opgroeien nooit optimaal kunnen groeien. Ik ben dus geneigd om te zeggen dat het laatste onderzoek sowieso niet kan kloppen, maar het eerste onderzoek hoeft per definitie ook niet waar te zijn, want wat als zo'n merrie optimaal op kán groeien. Kost een dracht dan zoveel energie dat een paard niet kan groeien?

En dan heb je ook nog paarden/stokmaten die pas rond de 7/8 jaar definitief zijn. Een drachtige merrie van 3 jaar groeit nog door, terwijl een vierjarige maidenmerrie uitgegroeid is.