Toekomstvisie inspectie merrieselectie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donia

Toekomstvisie inspectie merrieselectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:17

‘’Het KWPN streeft naar verdere verbetering van de merrieselectie. Cruciaal daarbij (vindt het KWPN) een kwalitatief hoogwaardig en uniform inspectiekorps, niet alleen om paarden te beoordelen en data te verzamelen maar ook om betere adviezen te kunnen geven. Kerngedachte is dat binnen een kleinere groep gemakkelijker uniformering en kwaliteitsimpuls mogelijk is etc.’’

Er bestaat -denk ik- geen misverstand over het feit dat iedere eigenaar recht heeft op een zo correct mogelijk beoordeling van zijn merrie. Ook dat een beoordeling bij het ene jurylid nauwelijks mag afwijken van een beoordeling door het andere jurylid. Maar is een correcte beoordeling alleen voldoende om de volgende generaties te verbeteren en geeft een kleinere groep juryleden werkelijk een kwaliteitsimpuls of is er meer voor nodig ?

Als het KWPN een automatiseringsprogramma zou ontwikkelen om de keuze van de hengst(en) voor je merrie(s) te testen of het qua bloedvoering (inteelt), stokmaat, exterieur, beweging etc. een passende keuze is, zou je daar dan gebruik van maken ?

Oliefanter

Re: Toekomstvisie inspectie merrieselectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:05

Ik zie er wel iets in, een vrijblijvend advies welke hengst er op welke vlakken bij een merrie zouden passen. Enerzijds zou een minder ervaren fokker hier, mits er van de voorgestelde hengsten natuurlijk bij gezet zou worden waarom hij bij de merrie zou passen of wat hij zou kunnen verbeteren, heel wat van kunnen leren. Er zou alleszins, zo denk ik, op een rationelere manier kunnen gekozen worden, en niet op basis van bv een mooi hoofdje alleen (niet dat ik claim dat onervaren fokkers dat steeds doen natuurlijk).
Anderzijds zou je op die manier misschien ook zeker de hengsten kunnen uitsluiten die bv exterieurmatig totaal niet passen bij je merrie.

Ik vraag me wel af of zo'n programma realistisch is, en in welke mate er al dan niet veel rekening mee zou moeten gehouden worden, de uiteindelijk keuze ligt natuurlijk bij de fokker zelf, en karaktereigenschappen bv zouden waarschijnlijk niet makkelijk in rekening kunnen gebracht worden?

Als zo'n programma er zou komen, zou je daarin bv kunnen ingeven welke voorkeuren je hebt, en welk 'gewicht' je deze geeft?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:57

Ik vraag me af, voor zo een programma, moet de fokker heel critisch naar zijn merrie kijken, en kunnen zeggen welke min en plus punten ze heeft, ook kwa exterieur.
Als ze naar de keuring is geweest hebben ze de beoordeling, maar als ze die niet hebben, moeten ze dat zelf beoordelen.

Een minder ervarend fokker die voor zo'n programma zou kiezen, zou, denk ik, misschien niet ervaredn genoeg zijn om zijn merrie echt kritisch te kunnen bekjken, en dus de goede gegevens ingeven.

Nu, natuurlijk is dat hetzelfde als niemand anders de merrie beordeeld, maar op basis van fotos en filmpjes, kun je toch gemakkelijker exterieur beoordelingen krijgen dan op uw eentje voor zo'n programma...

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:04

Daar heb je natuurlijk gelijk in, ik ging ervan uit dat men naar de keuring was geweest, en de berekening zou maken obv een merrierapport, eventuele inbreng van karaktereigenschappen wel mbv de eigenaar

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:37

IK denk dat het aan het programma ligt. Als zoiets blijkt te werken komt de vraag vanzelf. Maar zo'n programma in elkaar zetten valt nog niet mee met zoveel variabelen. En je bent toch nog afhankelijk van de beoordeling van mensen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:50

Op Horsetelex staat een Tool waarbij je kunt invoeren wat je zoekt op het gebied van exterieur en fokwaarde sport. Dat lijkt op wat jullie bedoelen.
Wat er niet bij staat, maar wat uiteindelijk het allerbelangrijkste is: gezondheid en karakter! Van zo'n instrument moet je dus de waarde niet overschatten! Een paard is nu eenmaal geen optelsom.