Kosten veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cvelthuis

Kosten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:03

Hallo,
Ik heb de kans gekregen om mijn verzorgpony te kopen, deze is drachtig.
Nu ben ik gaan uitrekenen of ik haar kan onderhouden met mijn salaris, en dit is zo.

Ze verwacht het veulen in april, maar welke kosten neemt een veulen met zich mee?
Waar moet ik op letten? wat heeft ze allemaal nodig? en wat komt er allemaal nog bij kijken?

Gr Chantal

JoyceLa

Re: Kosten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:13

zoiezo is het verstandig de merrie speciale brokken te voeren voor drachtige merries. Veulen krijgt dalijk veulenbrok vanaf een maand of 6 wanneer je haar gaat spenen. (al is het handig hier eerder mee te beginnen om veulen eraan te laten wennen). Naast stalling, halstertje etc zou het nog eens kunnen zijn dat je da kosten gaat krijgen natuurlijk.. Dus het is van te voren moeilijk te bepalen hoe duur het gaat worden... Ik weet niet waar je de merrie wil laten bevallen? Wordt dat op stal? Krijgt ze dan een birthalarm om? Ga je daar slapen? Misschien moet de da erij komen bij de bevalling of iig na de bevalling.. Ik heb het eerste jaar een paar duizend euro da kosten gehad aan mijn veulen waar ik ook niet op gerekent had. Dus het is nooit van te voren goed in te schatten hoeveel kosten je kwijt bent.. Ik zal nog maar eens goed over nadenken, en goed onderzoek doen wat je idd allemaal nodig hebt, wat er allemaal mis kan gaan etc. En dan nog de vraag ga je het veulen ook houden? Paarden markt ligt op zijn gat dus wanneer je besluit het veulen te verkopen besef dan wel dat je nooit zoveel geld aan het veulen verdien als je eraan uit hebt gegeven..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:42

Met merriebrokken zou ik bij een fjord wel voorzichtig zijn. Deze brokken zijn meestal gebaseerd op drachtige rijpaardmerries en die hebben nu eenmaal een andere voerbehoefte.

Mijn lijstje kosten aan (fjorden)merrie en veulen zonder dekkosten:
Besterly Ponyc
1 zak/25 kg € 9,50
Havens Ferto Lac 3
1 zak/25 kg €11,50
Fibra all in one
1 zak/18 kg €11,65
Dit zijn dus de extra voerkosten die de merrie normaal niet krijgt.

Opname veulenboek en chip
€ 35,00
ontwormen €3,98 per keer
4 keer €15,90
Hoefsmid € 25,00 per keer
2 keer € 50,00

Dit veulen is nog niet verkocht en inmiddels 8 maanden oud.

Van het vorige veulen heb ik de kosten niet op schrift staan, maar heb ze wel bijgehouden. Daar was ik na een tijdje meer dan 800 euro aan kwijt, doordat er bij de bevalling een dierenarts aan te pas is gekomen.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:48

Er komen zeker wat kosten bijkijken, het veulen ga ik niet houden, mits ik mijn verzorgpony koop. Het veulen gaat terug naar de eigenaar, die wilt ermee verder fokken. Dus dat is geen probleem. Ik ga zeker nog even overdenken of ik die da wel kan betalen en of het eerlijk blijft tegenover dixie (de pony) Maar iig alvast harstikke bedankt!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:56

Misschien kun je ook wel een deal sluiten met de oude eigenaar, dat als de merrie bij de bevalling een da nodig heeft, of als er iets misgaat dat ze bijspringen?
Kun je haar niet kopen als ze bevallen is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:58

cvelthuis schreef:
Er komen zeker wat kosten bijkijken, het veulen ga ik niet houden, mits ik mijn verzorgpony koop. Het veulen gaat terug naar de eigenaar, die wilt ermee verder fokken. Dus dat is geen probleem. Ik ga zeker nog even overdenken of ik die da wel kan betalen en of het eerlijk blijft tegenover dixie (de pony) Maar iig alvast harstikke bedankt!

dan hoop ik dat het een merrie wordt ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:19

denk ook aan kosten van (stamboek)papier, registratie, chippen, entingen.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:04

geerke schreef:
cvelthuis schreef:

dan hoop ik dat het een merrie wordt ;)

Haha jaa! Maar hij wilde het veulen toch wel hebben, wat het ook werd

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:11

misschien kan je wel met de nieuwe eigenaar overeen komen dat hij de kosten van het veulen betaald.Het wordt immers zijn veulen dan.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:26

Ik kan het inderdaad met hem over hebben, want hij is nu de eigenaar van Dixie.. Dat zouden wel veel kosten schelen.