[KG]Vos krijgt witte 'highlights'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

[KG]Vos krijgt witte 'highlights'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:08

Heb me suf gegoogled maar ik snap bar weinig van kleurengenetica :+

Mn vos van bijna een jaar begint witte haren in zn manen te krijgen... En niet een beetje, nee, best veel! Ben geneigd te zeggen dat de verdeling vos - wit is 65% om 35% en bij de aanzet lijkt het zelfs meer te worden (al kan dat ook huidvet zijn waardoor het nu lichter lijkt, dat durf ik niet te zeggen).

Ik ben nu toch wel errug benieuwd wat dat dan is (en wat het kan gaan worden).
Papa is een rode koffievos/zweetvos (AF Umoyo, weet niet of dat een koffie of zweet is?).
Opa is Aparan, ook een apart kleurtje, is dat Sabino?
Mama is ''gewoon'' bruin.

Umoyax' 2 maanden oudere halfbroertje (zelfde vader) heeft inmiddels mooie blonde manen, maar is meer goudachtig, Umoyax is echt vele malen roder. Zn staart is, nouja, gemengd :+ Zit van alles wat in, alleen wel beduidend minder witte haren dan in zn manen.

Wie weet er iets zinnigs over te zeggen? Is dat Sabino, die witte haren in zn manen? Blijft het bij de highlights of zal het nog lichter worden?

Ik ben veeeeel te nieuwsgierig om gewoon af te wachten wat het worden gaat dus als iemand er meer over weet, lees ik het graag :D Het lijkt ook echt steeds witter te worden, die manen, en is echt meer dan gewoon wat witte haartjes erdoor...

Alvast heel erg bedankt!

NatasjavE

Re: [KG]Vos krijgt witte 'highlights'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:11

Mijn vos Sabino heeft ook wit door haar staart en manen. Met een beetje blond en rood erbij...

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:33

Afbeelding
Zonder wassen zijn ze zo.

Afbeelding
Na het wassen en vlechten zijn ze zoals hierboven. ( Iets minder wit, ivm het bewerken.)

Mijn paard, is ook een sabino vos.

[F-AM] [KG] Is dit een vos ofniet?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:14

hij is in ieder geval sabino en daar kunnen die witte haren inderdaad vandaan komen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:35

Aparan draagt het gen rabicano.
Die had dus ook witte haren door zijn vacht.

Rabicano
Rabicano is a de kleur van de paardlaag dat is gedeeltelijk het roaning patroon. Rabicano paarden hebben gewoonlijk witte haren die met de kleur van de basislaag op beperkte gebieden, niet over het volledige lichaam worden vermengd. Dit roan-als effect wordt veroorzaakt door een genetische bepaling die tot een melig, splotchy, of roaning patroon leidt, dat gewoonlijk tot de buik, flanken, benen, tailhead, of om het even welke combinatie daarvan wordt beperkt.

In tegenstelling tot ware roan, zullen het grootste deel van het lichaam van het paard geen witte en stevige haren over het volledige lichaam vermengd hebben, noch zijn de benen of het hoofd beduidend donkerder dan de rest van het paard. In plaats daarvan, kan het rabicanopatroon op een aantal beperkte manieren verschijnen. De meest minimale vorm is wanneer een paar witte haren aan elke kant van paard voorkomen tailhead. Gemeenschappelijker is een lichtjes uitgebreidere uitdrukking van het gen dat in de zogenaamde „stinkdier-staart“ samen met het roaning langs de lagere flank bij de verbinding van het vat resulteert en verstik. In uitgebreid uitgedrukte rabicanos, kan zich zich het roaning vooruit langs het vat uitbreiden, als het tikken of het roaning binnen de hogere voorpoten verschijnen, en in extreme gevallen zover als de oren en de kaken uitbreiden.

Rabicano wordt verondersteld om een dominant gen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:44

Vergat ik nog te melden maar zag het vandaag ineens...
Umoyax heeft op zn bil, vlak naast zn poepgat, een wit vlekje... Ziet er uit alsof ze het vergeten zijn in te kleuren zeg maar, is niet écht wit, eerder rozig. Is een keurig ovaaltje, niet grillig ofzo.

Ik lees dat rabicano wordt verondersteld dominant te zijn, maar houdt dat dan niet in dat Umoyax zn moeder het zou moeten tonen om het door te kunnen geven? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:46

Rabicano hoeft niet noodzakkelijk dominant te zijn.

Maar met AF Umoyo al vader zou ik eerder zeggen dat je paard een Sabino is. Zelfs Umoyo heeft 'highlights' in zijn staart en witte vlekjes op zijn lijf ... dus zou ik zeggen 'het appeltje valt niet ver van de boom'! :D

Als het de vosje is in je profile dan is het zeker een Sabino vos. Van rabicano geen sprake!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:59

Had rabicano nog even gegoogled en het leek me ook al niet, zo veel wit heeft ie niet :)

Was gister nog bij AF en in de bak de hengsten wel bewonderd (en goed gelet op highlights) maar stomstomstom niet even rondje door de hengstenstallen gewandeld, dus heb het niet van dichtbij gezien. Zag bij Umoyo inderdaad ook de highlights in zn staart maar Umoyax heeft ze (tot dusver) alleen in zn manen.

En wellicht ben ik simpel aan het worden maar t lijkt met de dag lichter te worden := Misschien omdat ik de laatste tijd ben begonnen met zn manen te kammen dat het meer opvalt en misschien gewoon omdat ik er meer op let...

Maar sabino vanwege de highlights en het vlekje? :) Zn witte been heeft wel een grillige rand en zn blesje is ook wat apart, tikkie scheef met een uitloopje eraan...
Maar staat nog een andere Umoyo, blonde manen en 4 witte voeten, is dat dan ook per definitie een sabino? Of ''gewoon'' een zweetvos? Hij heeft niet de grillige randen en ook geen gekke witte vlekjes :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:14

Als je op hun site gaat (of natuurlijk de stallen af kunnen lopen ;) ) dan zie je dat toch bijna al de nakomeling van Umoyo 'highlights' hebben, zij het in hun manen of staart.

Sabino kan 'highlights', of liever gezegt verbleking, van manen EN/OF staart geven. Met oa ook nog stekelharigheid (versprinkeling van witte haartjes) door de vacht ... dit begint meestal in de lies, kan extreem zijn of juist heel minimaal zijn (enkel haartjes).

Een paard hoeft niet perse witte benen OF een vlekje OF grillige aftekeningen te hebben om Sabino te zijn.
Heeft die andere Umoyo kaas-rechtte aftekening rond zijn benen? Heeft hij helemaal geen wit op zijn lichaam (bles, kinvlek, onderbuik vlek/haartjes)?
'Gewoon' zweetvos bestaat niet ... dit is veelal een beschrijving = in het Nederlands = van een vos + sabino. Ook 'goud-vos' werdt vroeger gebruik om vos+sabino te beschrijven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:24

Ah kijk, dat wist ik dus helemaal niet, dat een goudvos/zweetvos feitelijk een sabino is!

De andere Umoyo heeft keurige randen aan de witte benen en een heeeel klein maantje op het voorhoofd, verder niets.

Bedankt in elk geval!

Nog even een vraagje; denk je dat het verder op kan bleken? Omdat het bij de aanzet lichter lijkt te worden? Lijkt me toch wel heel apart, zo'n rooie met lichte manen :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:54

Ik heb een vos-gekleurd veulen gehad ... bles, geen wit op benen, vos manen en staart (buiten het veulen haar):
Afbeelding

Hetzelfde veulen als jaarling:
Afbeelding

Als 7-jarige:
Afbeelding

Wat ik wil hierbij zeggen .... je gaat nog verschillende verandering meemaken voordat hij zijn uiteindelijke kleur gaat krijgen! ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:57

Ohhhh gaaf toverballetje :D Ben benieuwd! :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:29

Ik geloof dat ik Montoyo morgen even grondig moet onderzoeken :D
Volgens mij heeft hij wel 1 wit vlekje ergens :+