wanneer goed zichtbaar of dracht is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

montiej

wanneer goed zichtbaar of dracht is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:04

hallo bokker.

een lesklant van mij heeft een shet gekocht in augustus die in eind juli gedekt zou zijn. maar nu vraag ik mij af wanneer je echt kan zien wanneer een shet drachtig is. en wanneer kun je het veulen voelen schoppen. voelde vandaag wel iets maar misschien wou ik het zo graag voelen dat ik het mij inbeelde. en kun je na een half jaar dracht nog laten opvoelen/scannen

Sandravm

Re: wanneer goed zichtbaar of dracht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:40

Ik heb een miniatuurpaardje dat drachtig is van begin augustus en daar kan je nog niets aan zien.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:26

Dat is echt afhankelijk van verschillende factoren. Het maakt verschil of het het eerste veulen betreft, of dat de merrie al meerdere veulens heeft gehad. Ook de dagelijkse activiteiten tellen mee. Een paard dat nog tot ver in de dracht dagelijks getraind wordt, blijft langer in shape dan dat het slechts een weidepaardje is. Overduidelijk wordt het meestal vanaf de laatste 3 maanden van de dracht, maar ook niet altijd.

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:31

Na 27 veulens kan ik je vertellen dat het helemaal van de merrie, van de dracht, van het veulen en van de omstandigheden afhankelijk is... Er zit zoveel verschil in per keer...

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 14:14

Ben net met een shetlander fokker bij de merrie geweest en hij dacht dat ze drachtig is. waar moet ik nu rekening mee houden? merrie word niet gereden en krijgt nu halve voerschep basisbrok is. pavo podo lac beter om nu te gaan voeren. ze is nu 9 maand drachtig.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:53

Ik voelde het veulen van mijn merrie voor het eerst duidelijk toen ze ongeveer 6 maanden drachtig was. Maar ik herken wel wat je zegt hoor: je wilt het zo graag zien en voelen dat je je ook dingen gaat inbeelden. Succes met je merrie!

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:34

Het is niet mijn merrie. maar van een lesklant van mij. het veulen word waarschijnlijk voor mij. maar waarschijnlijk is ze toch wel drachtig. hebben het veulen gevoeld

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:32

je kan je merrie altijd laten opvoelen. ik had twijfels bij ons over 1, dus heb ik haar vorige week laten opvoelen. en mijn gevoel werd bevestig dat er niks meer in zat. vermoedelijk al voor dat wij haar hadden al verworpen of gust, heb haar pas. en had wel een dekbewijs bij haar.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:42

Opvoelen hoeft niet meer. we hebben het veulen gevoeld!