hallo! ik heb een paar vraagjes over veulens... hoelang duurt het voordat een veulen zonder zijn moeder kan? en kan je als het nog 3/2 maanden duurt een buitenritje maken van ong 2 uur? alvast badankt!
cupcake1986
Geplaatst: 12-01-12 09:38
kijk naar je paardjes.
in ieder geval op op tijd stoppen met springen. Voor de rest je rijden aanpassen aan wat je merrie aangeeft. Ik ben met mijn merrie nog een uurtje gaan wandelen op de dag dat ze uitgerekend was om te bevallen. Waggelend als een eend, maar nog altijd een draf als een stoomtrein. Maar heb geen te zotte dingen meer gedaan en erna toch echt wel niet meer gereden. Precies een week later lag er een bolletje wol extra in de stal
Het is goed dat je haar op conditie houd, gezonder voor de bevalling. Maar ga haar niet gaan forceren als ze aangeeft dat ze niet meer kan.
Wat betreft het veulen: hetzelfde advies. Kijken naar wat ze doen en opbouwen. Toen beeb een 2-tal maand oud was ben ik begonnen met mijn merrie een aantal keer een 10-tal minuten te longeren zonder haar veulen erbij. Veulen in de stal bleek niet zo een goeie oplossing, dus liet ik veulen gewoon op de wei en dat is voor mij goed uitgepakt. Een paar weken later ben ik toen voor het eerst weer een stukje gaan wandelen. Een uurtje ongeveer, met mijn moeder als babysit bij het veulen. Mijn merrie was zo vrolijk - dacht dat ze wel blij was dat ze die "kleine lastpak" eventjes kwijt was. Beeb liep wel een paar rondjes rond de wei en zette een keel op, maar eens buiten zichtsveld was ze heel kalm.
kijk gewoon goed naar je paardjes en gebruik je verstand.
marionblo
Geplaatst: 12-01-12 11:39
Als je bedoelt wanneer je het veulen kan spenen, dan zeg ik liefst vanaf 8 maanden oud.
Heb een merrie gehad die ik tot de laatste dag (wilde ik niet zelf) intensief en flink op tempo reed, anders was ze niet te harden wel reed ik zonder zadel dit paste niet meer.
Rijden met veulen opletten hoe het veulen is oppas erbij en zelf tele bij. Als ik terugkwam gaf ik ven een belletje dat ik in gehoorafstand kwam dan was het soms wel wat onrust verder. Dit deed ik vanaf een maand of 2.
Afspenen heb ik de eerste keer op net 4 maanden gedaan. Merrie was veulen zat en veulen dronk ect. niet meer bij mama. (deze hebben we ook wandeld zonder mama naar nieuwe huis gebracht aan de andere kant van dorp) 2e veulen trok mama helemaal leeg en is met 5 maanden verhuisd.
mijn beeb was een 11-tal maand oud voordat ze eraf ging. Door omstandigheden vooral zo lang gewacht (winter, paarden lopen op een klein stukje dus is het beter niet te veel te rommelen in de groepen, en wou hun alle 2 toch thuis houden dus gewacht tot ze weer op de wei mochten om ze uit elkaar te halen).
Maar heb ook alleen zo lang gewacht omdat het volgens mij kon: merrie kon het nog perfect aan (in het werk en met veulen had ze een mooi figuurtje - zeker niet te mager) en daarbij kon ik dus doen met mijn merrie wat ik wou want veulen kon uren alleen achter blijven zonder problemen.
uiteindelijk na een wandelvakantie met merrie een beetje halsoverkop besloten dat we ze bij thuiskomst niet meer samen zouden laten - had toen immers al 2 dagen voorsprong.