Dekhengst 'uitzoeken', waar let je op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

guusjegoed

Dekhengst 'uitzoeken', waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 04:29

Hallo,

wanneer ik mijn friese merrie zou willen laten dekken (voorlopig nog niet, maar vind het leuk me er alvast in te verdiepen) waar let je dan zoal op? Lijkt me dat prestaties en evt doorgeven van exterieur ook belangrijke rol kunnen spelen in de keuze qua hengst..

Ik heb inmiddels via de KFPS een inteeltpercentage laten berekenen en verwantschap etc.. Ik kom dan bijv uit op Gjalt 426. Volgens de berekeningen kom ik dan uit op:
- 0,39% inteelt
- 16,3 % verwantschap

Opgevolgd door
- Sipke 450 0,59%
- Take 455 0,78%
- Ulbert 390 0,78%
- Fabe 348 0,78%

Bedankt!!!

NatasjavE

Re: Dekhengst 'uitzoeken', waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:06

Het beste kan je deze vraag even stellen op het Friezengedeelte van bokt. Daar zitten mensen die meer verstand van de Friezenfokkerij hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:15

Ik kijk eerst naar mijn merrie, is zij interessant om mee verder te fokken. Dus hoe is haar afstamming en merrielijn. Maar ook hoe is zij zelf qua bouw.

Indien dit goed is en ook voor anderen interessant is zou ik zo wie zo een hengst kiezen die de merrie op punten kan verbeteren en versterken. Daarbij in ieder geval niet toegeven op beweging.

Aan de hand hiervan kijken welke hengsten zouden kunnen passen, en ook gaan kijken bij deze hengsten, en met behulp van inteelt en verwantschap controle maak ik dan een keuze.

Ik wil je best helpen met het bepalen van een keuze.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:56

EHK --> BKR. Hier zitten de kenners van het Friese Ras.

guusjegoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 02:32

Hi nou bedankt alvast voor de reacties.. Ja ik ben niet zo heel actief op bokt en vind het daarom ook lastig om te bekijken in welke rubriek wat passend is..

Op dit moment staat een veulen absoluut nog niet in deplanning. Mijn merrie is nu 4 wordt in mei 5. Ik wil haar eerst in augustus voor laten brengen bij de fokdag in Oudkarspel. Kijken hoe ze beoordeeld wordt en aan de hand daarvan weer verder kijken naar een hengst.. Op dit moment en kijkende door mijn lekenbril, vermoed ik dat Gjalt een goede keuze zou kunnen zijn..

Hoe vind ik info over de merrielijn en waar let je dan zoal op??

@friesiszwart Kan ik anders misschien mijn paardje haar stamboom naar je pm-en? Dat je er eens naar kijkt en kun jij mij dan vertellen wat het jouw zegt?

Groetjes en nogmaals bedankt!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:48

Via de website van het kfps kun je informatie vinden over de merrielijn.
Als je mij haar levensnummer doorgeef of haar volledige naam kan ik eea voor je nazoeken. Ik stuur je een pb met mijn mailadres. Wil je stand en bewegingsfoto's naar mij doormailen om te zien hoe haar bouw is en haar beweging. Welke punten zou je zelf willen verbeteren? Hoe is het karakter van je paard?
Wat is de schofthoogte? Wat zijn de minpunten van je merrie?
groet

guusjegoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 17:14

Ik heb een mail gestuurd hoor.. Bedankt!! Super..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:35

Leuk, mijn fries heeft ook Gjalt als papa.. :D Het klopt dat hij een laag inteeltpercentage heeft en dus voor relatief veel merries een goede keuze is. Wel schijnen 'Gjalten' erom bekent laatbloeiers te zijn.

Mijne is nu ruim 4 en ontzettend lief :j En, ook niet onbelangrijk, een enorme knapperd om te zien :))

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:47

Het klopt dat bij Gjalt het inteelt percentage laag is. Dit komt omdat hij in Amerikaans gefokt fries is en later naar NL is gekomen. Vandaar dat als je het inteelt berekend laag uitkomt en daar door voor heel veel merrie's een goede keuze is.

Het is ook zeker belangrijk dat je er oplet of je merrie goed is om mee te fokken.