Hoe maak ik een goed band met mijn Haflinger??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Hoe maak ik een goed band met mijn Haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 20:29

Hoi Bokkers,

Ik heb vanaf 20 juli een haflinger gekregen.

Ik vind hem SUPER leuk,maar het is net of hij mij niet leuk vind....

Hoe kan ik nou een goed band met hem opbouwen??

(sorry als het verkeert staat)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:34

Heb je wel eens van grondwerk gehoord?? Lekker kroelen en knuffelen helpt ook altijd! En is de klik er? dat is natuurlijk het belangrijkste.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:41

ga inderdaad zoals stillangel zegt: grond werk doen. als je niet precies weet hoe dat moet (ik heb er ook nooit les in gehad maar veel over gelezen en er boeken over aangeschaft).

ik ben sinds 30 juni 2011 in het bezit van een fjord, ze is super maar sinds 2 maanden hebben we pas echt een band, dat merk ik aan; mij in de gaten houden als ik op het erf ben, als ik aan het poetsen ben en even in m` n kast kijk of en even iets moet pakken dat ze dan blijft kijken in de richting waar ik heen ben gelopen.
als er iemand met me mee is lijkt ze wel met haar uitdrukkingen te vragen of ze wel met "de vreemde" mee mag lopen.

ik heb in het begin een paar keer op de weg gehad dat ze wegsprong, probeerde naar huis te rennen en een paar flinke fjorden grappen uithaalde. toen ben ik veel wandelingen met haar gaan maken, longeren, poetsen en kroelen. en alleen met anderen mee gegaan met rijden. dat heeft ons dus blijkbaar goed gedaan want ik krijg er zelf nu heel veel voor terug :)

sarahmango

Re: Hoe maak ik een goed band met mijn Haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:43

idd doe grondwerk!!!!
of je doet alles een beetje rustig aan
of misschien veel tegen je paardje praten dat werkte bij mij ook toen ik mn fjordje kreeg!!!!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:52

freestyle of grondwerk doet wonderen mijn haflinger is bijna 3 en een draak aan het worden dus ga hier ook mee beginnen sucses

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:57

wat de rest oop zegt grondwerk versterkt de band tussen jou en je paard, je zou evt daarna of als het wat beter gaat ook kunnen beginnen met vrijheidsdressuur als je daar van houd natuurlijk .

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:34

Dankjewel voor alle reactie's,maar mijn pony houdt niet zo van knuffelen enz...

Maar ik ga proberen.
Maar wat is grondwerk nu eigenlijk ??

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:34

SienenIvo schreef:
Hoi Bokkers,

Ik heb vanaf 20 juli een haflinger gekregen.

Ik vind hem SUPER leuk,maar het is net of hij mij niet leuk vind....

Hoe kan ik nou een goed band met hem opbouwen??

Ik heb alles en we kunnen alles!

(sorry als het verkeert staat)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:37

SienenIvo schreef:
Dankjewel voor alle reactie's,maar mijn pony houdt niet zo van knuffelen enz...

Maar ik ga proberen.
Maar wat is grondwerk nu eigenlijk ??

het is niet echt knuffelen hoor
maar hij moet naar jouw leren luisteren en je ligaamstaal leren te begrijpen
zo krijg je een betere klik met hem
fzoek eens op wat je allemaal met freestyle kan doen en hoe het in zijn werk gaat

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:39

Lekker knuffelen, poetsen en wandelen. Of aan een touwtje laten grazen en er zelf lekker bij gaan zitten op een stoeltje. Fixeer je nu in ieder geval nog niet teveel op het rijden, maar laat zien dat ze ook andere leuke dingen met jou kan doen :)
Laatst bijgewerkt door i_risss op 10-01-12 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

IoveBerber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:40

idd ga grondwerk doen en kom vaak op bezoek ga vaak poetsen enz.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:45

Hoe bedoel je het is net of hij jou niet leuk vind?
Wat doet hij dan? Of wat doet hij juist niet?
Bedoel je alleen dat wat je zegt over dat hij niet wil knuffelen?
Het is een paard geen teddybeer moet je maar denken, niet elk paard is een knuffel paard.
Dat hij niet wil knuffelen zegt niet dat hij je niet op prijs stelt.
(oke, blijkbaar stelt hij het niet op prijs als je hem uitgebreid knuffelt)

Mijn merrie is geen knuffelpaard, maar dat zegt niet dat ze me niet leuk vind.
Ze zal in de wei ook nooit gezellig bij je komen staan of zo, ze loopt overigens ook niet weg.
Vind ze me dan niet leuk? Jawel hoor, maar mevrouw is gewoon een zelfstandige dame,
wat ik op mijn beurt weer respecteer.
Maar ze gaat wel door het vuur voor me als we aan het werk zijn.

Mijn merrie omhelzen, kan prima, accepteerd ze.
Maar ze vind er geen snars aan, staat dan lichtelijk verveeld gewoon dom te staan.
Dus doe ik het niet, dat is mijn respect naar haar toe.
Er zijn zat andere dingen die ze wel leuk vind.

En als ik wil knuffelen, grijp ik mijn hond wel bij zijn lurven, die is gek op knuffels,
of mijn zwarte paard, die vind gezellig samen hangen ook leuk.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:52

Mijn ene Haf houd niet zo van knuffelen! Althans niet aan zijn hoofd. Wat hij wel heerlijk vind is kriebelen in zijn manen en poetsen (vooral de bekede kriebelende plekjes). En dan bij het poetsen/kriebelen lekker tegen hem praten. Daarnaast idd grondwerk en wandelen zodat hij je gaat vertrouwen en op je gaat letten!

Doordat die van mij zijn hoofd nog wel eens weg wil trekken als hij mijn kroelbuien te lang vind duren heb ik ook weleens het idee dat hij mij niet zo leuk vind. Maar als ik bij hem wegloop wil hij; óf meelopen óf gaat naar me staan kijken en hinniken als hij me niet meer ziet! Hij doet verder met rijden en wandelen ed. ook echt alles voor me!
Het kan best even duren hoor! Sommige paarden zijn wat meer op zichzelf (daar reken ik de mijne ook toe)en hebben wat meer tijd nodig om los te komen en je te gaan waarderen/herkennen.

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:56

Wat voor band wil je met hem opbouwen? Oftewel, wat wil je bereiken? En idd, hoezo denk je dat hij jou niet lief vind?

Wil je dat hij hinnikend naar je toe komt rennen als je bij de wei komt?
Want er zijn zat paarden die dat nooit zullen doen, omdat dat niet in hun aard ligt.

Als hij niet wil knuffelen, dan niet. De meeste paarden houden niet van mensen die om hun nek hangen. Een krabbel op een lekker plekje is voor hen knuffelen. Vinden ze veel fijner. Zo vinden veel paarden een klopje op de hals niet fijn, maar ze gedogen het. Dan hebben ze liever een krabbel in de manen.
Dat alles heeft tijd nodig, dat kun je niet toveren, ook niet met grondwerk. Grondwerk is slechts een manier om met het paard bezig te zijn zonder erop te zitten en om hem duidelijk te maken wat de grenzen zijn. Eigenlijk krijg je dus de beste band met je paard als je veel met hem bezig bent en hem in zijn waarde laat. Maar wel duidelijk en consequent zijn. Dan zal hij je het meest vertrouwen, hij moet weten wat hij aan je heeft. Of je dat nou doet door grondwerk met hem te doen, of door een boswandeling ofzo te maken, maakt niet uit.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:30

Bedankt voor alle reactie's!!

Hij komt wel hinnikend naar me in de wei en in de stal oom hoor(hij staat thuis).

Maar hij draait zijn hoofd weg als ik hem knuffel..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:41

Meestal is er wel ergens een plek waar ze graag gekroeld worden, je moet gewoon op ontdekking gaan...komt wel goed.
Grondwerk is zoals eerder al gezegd heel goed en nuttig om een betere band op te bouwen...
Mijn Haf is ook een "koele kikker" wat bertreft knuffelen maar zij heeft bv heel graag als ik aan de onderkant van haar staartwortel krab of haar uier proper maken...vind ze zalig.
Ik weet niet wat jij verstaat onder knuffelen?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:47

Gewoon zo samen in de stal knuffelen...

Maar weet jij hoe ik moet beginnen met grondwerk??

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:59

We hebben allemaal spulletjes duss...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:36

SienenIvo schreef:
Gewoon zo samen in de stal knuffelen...

Maar weet jij hoe ik moet beginnen met grondwerk??

als je op internet grondwerk doen met paarden in tiept dan krijg je best wel wat uit leg of zoek iemand die het alweet en je les kan geven

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:36

parelli? is dat wat/

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:01

larissa288 schreef:
parelli? is dat wat/

Wat is dat??

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:15

Het beste is als je even gaat googlen :j dan kom je meer te weten dan dat we het hier allemaal gaan uitleggen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:10

Inderdaad met Google kom je al heel wat verder, best zoek je iemand om je de basis aan te leren...ken je helemaal niemand die al wat grondwerk onder de knie heeft?
bv. je paard mooi naast je laten stappen en als jij stop of trager gaat moet je paard hetzelfde doen...hij moet jou gaan zien als leider...zo krijgt hij vertrouwen in je en omgekeerd.
Op You tube zijn heel veel filmpjes te vinden...neus eens rond in de topics over grondwerk hier op "Bokt" vind je al heel wat en nuttige tips.
Het loont de moeite echt waar, je zal het zien ;)

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:14

Ik vind het nogal dom om een 12 jarige aan te raden om te beginnen met Parelli na wat te googlen moet ik zeggen. := Er worden niet voor niets cursussen in gegeven, dat doe je niet even op eigen houtje, zeker niet op die leeftijd :=

Zo is het slechts een kwestie van tijd voor er een topic komt met: Help, ik heb een join-up met mijn haf gedaan om een band te krijgen en nu komt hij niet meer, wat moet ik doen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:29

Ja, dat is inderdaad wel zo...je doet al snel iets fout...daarom dat het ook raadzaam is om er iemand bij te halen die weet waarover hij/zij spreekt.
Google en You tube kunnen leuk en nuttig zijn om deze wereld een beetje te leren kennen...zo kan je ook voor jezelf uitvissen van "dit wil ik leren" of "neen, dat zegt me niets" :)