Welke ontwormingskuur voor veulens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Welke ontwormingskuur voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 10:16

Hoi,

heb een veulentje van nu bijna 1 maand en de dierenarts is eigenwijs en wilt pas ontwormen na 8 weken..
Ik heb alleen maar voor " volwassen " paarden een kuur liggen deze is te heftig voor het veulen denk ik?!

Welke kan ik gebruiken voor een veulen?? Help... !

p.s. minor details...woon in Saoudi arabie, dus hoop dat ik het hier kan krijgen !

Paint_Lover

Re: Welke ontwormingskuur voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:20

Een wormkuur waar Ivermectine inzit.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:20

Dit is zoals mijn dierenarts het aanbeveelt:

Het jonge veulen dient voor het eerst ontwormd te worden op de leeftijd van 7-10 dagen. Een ontwormpasta met ivermectine is een veilige keuze.

Veulens zijn extra gevoelig voor worminfecties en dienen daarom regelmatig ontwormd te worden.
Let daarbij op dat niet alle middelen geschikt zijn voor veulens!

Ontworm het veulen 6 weken later voor de tweede keer en herhaal daarna volgens schema, afhankelijk van welke ontwormpasta je gebruikt. Aangezien de laatste tijd met enige regelmaat resistentie van de grote spoelworm wordt waargenomen, ook binnen onze praktijk, wordt geadviseerd om bij veulens voor de ontworming een pasta te kiezen met pyrantel. Pyrantel werkt in elk geval (nog) goed tegen deze spoelworm, waar het veulen extra gevoelig voor is.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:22

@fjordnina: Dat is ook precies zoals ik het bij mijn veulen heb gedaan. Maar mijn VA vertelde me dat je pas pyrantel mag geven aan een veulen van 4 maanden of ouder omdat ze er eerder niet tegen kunnen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:35

Is het een paardenveulen, geen pony? (dan anders doseren)

Een ivermectine wormspuit voor volwassen paarden mag je ook gebruiken bij een veulen. Pas de dosering wel aan, de eerste keer doe ik normaal gesproken voor 100 kg (op 10 dgn) en de tweede keer voor 150 kg (een maand later). Dit zijn rijpaardveulens.
Omdat die van jou nu al een maand is zou ik gerust voor 150 kg gaan, beter iets te veel dan te weinig.

Géén Equest geven, dat mag pas vanaf een half jaar.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:46

Fenbendazol helpt ook tegen spoelwormen en wordt dus ook bij jonge paarden veel gebruikt.

Bij ivermectine is welliswaar weinig resistentie vastgesteld, maar is ook wel heftig spul.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:36

Ik ontworm zelf de eerste keer op 10 dagen met ivermectine, 4 weken later met pyranthel of fenbendazol, en weer 4 weken later nog een keer met 1 van deze middelen, 6 weken later met ivermectine.

CL, dezelfde praktijk adviseert mij juist wel pyranthel. :+ En hebben ze ook in een nieuwsbrief 2 jaar geleden verspreid.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:27

@Neon: Ik zit daar al 2 jaar niet meer bij...