Hengstenkeuze Kimberley x Darnels merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Proudje

Hengstenkeuze Kimberley x Darnels merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:45

Hallo boktgenoten :wave:

Wegens een blessure staat mijn merrie voorlopig op rust, de wens om een veulentje erbij te fokken is er al langer en nu zit ik erover te denken haar dit jaar te laten dekken.
Het veulen is bedoeld als opvolger van de merrie en dus niet voor verkoop. Ik vind een goed passende hengst dan ook belangrijker dan het KWPN papier of een 'mode' hengst.
Ik ben me nu aan het orienteren wat een goeie match zou zijn, zodat ik de hengstenshows gericht kan bezoeken.

Even wat gegevens, het gaat om Proud to be mine, een 15 jarige donkerbruine KWPN stermerrie van 1.64, ze loopt L2 niveau maar kan makkelijk meer. Ze heeft al 4 nakomelingen, allemaal merrie en allemaal vos. Voor volledige afstamming en nakomelingen zie http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=49521
Het geweldige karakter van Proud is voor mij de reden om een opvolger van haar te fokken. Doel van mij is om met de opvolger de dressuurring weer onveilig te gaan maken :Y) .

Pluspunten merrie:
-topkarakter, erg nuchter, eerlijk en werkwillig

Verbeterpunten merrie:
-halsrichting is wat verticaal
-verloop rug is iets strak
-ze zou een wat krachtiger achterbeen mogen hebben

'Eisen' hengst:
-cool werkwillig karakter
-maat
-krachtig achterbeen
-niet te lange rug

Kleur is in principe niet belangrijk. Ik heb nog niet echt concrete ideeen, maar neig wel naar Duits bloed. Absoluut geen Jazz bloed oid.

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EOMXIQZT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TH6ERUOD.jpg
Voor meer foto's zie profiel.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie suggesties.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:31

Heb je misschien een andere standfoto? Ik vind deze zeer onvoordelig, volgens mij staat ze (of de foto is zo genomen) erg schuin (bergaf).

Heb je ook foto's van de nakomelingen?

Ik zou zelf Uphill absoluut niet afschrijven. Voldoet eigenlijk aan je eisen en het is een mooi staaltje lijnenteelt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-01-12 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:35

Off topic: Wauw wat ziet ze er goed uit zeg! Ik ken beb van eerder, heb haar lang niet meer gezien.
De nakomelingen die ze heeft zijn ook echt tof hoor!
Heel veel succes met het fokken van een veulentje..

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 10:54

@ sammie: De foto is inderdaad scheef genomen, ik heb even gezocht voor een betere maar die kan ik niet vinden. ( ze zijn genomen op onze trouwerij door de 'trouw'fotograaf, dus neem d'r niks kwalijk ;) ).
Foto's van de nakomelingen heb ik nog niet, wel al naar gevraagd bij de vorige eigenaar, dus zodra ik ze heb zal ik ze erop zetten.
Uphill had ik zelf nog niet aan gedacht, geeft ie ook maat en een fijn karakter door?

@pop: Dank voor het compliment _/-\o_ . Het is zo'n ontzettend fijne merrie, ik heb haar nu ruim 3 jaar en nog geen seconde spijt gehad hoor. Hoop echt dat ze dat karakter ook doorgeeft aan 't veulen, al is 't maar een beetje ;) .

Ik had trouwens ook nog een filmpje, helemaal vergeten.

Olrike

Re: Hengstenkeuze Kimberley x Darnels merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:19

Wat denk je van Damon Hill, een hengst met zeer veel techniek in het lopen en veel kracht. Hij toont ook erg veel souplesse.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:53

@ olrike: Zeker een interessante hengst :j , maar hij is niet zo heel groot en is vooral erg duur helaas :$ ....

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:19

Jazz bloed hoeft niet per definitie afbreuk aan karakter te doen. Ik denk dat bijv. Tango een hele goede zou zijn voor deze merrie.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:43

@ Rhea: Dank voor je suggestie :) . Reden waarom ik liever niet met Jazz bloed fok is omdat de merrie van zichzelf best behoorlijk heet en kijkerig kan zijn, en dat kijkerige wil ik liever niet 'versterken' :n . Niet dat alle Jazz's dat per definitie doen, maar naar mijn idee vergroot je dan wel de kans.
Maar ik ben wel erg benieuwd waarom je deze hengst voorsteld.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:52

omdat hij aansluit op de door jou genoemde wensen en qua type ook past bij je merrie.

Erg meewerkend karakter, maat, een goed achterbeen en een goede rug. Denk dat hij daarnaast de nodige souplesse toe kan voegen en volgens mij ontbreekt die wens onterecht op jouw lijstje.

Nadeel is dat hij icm deze merrie een wat degelijk veulen zal geven, maar aangezien het voor jezelf is en ik inschat dat dat wel een type is wat je aanspreekt zal dat geen belemmering zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:35

Ik vind het een mooie merrie. Erg veel Gelders bloed. Hals richting vindt ik niet te vertikaal en de rug zeker niet te lang. Tis een degelijke merrie eigenlijk met een mooi Gelders Type die in het rechthoeksmodel staat.

Charmeur zou ik mooi vinden.

En ja wil je een echt cool karakter en een goed achterbeen??? Dan Gelders. Wilson geeft wat inteeld/lijnenteelt op Cabochon.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:40

Chippendale (Lord Leatherdale x Negro) vind ik niet eens zo'n stomme optie bij deze merrie(met het oog op jazz vrij). Maar daar weet je nog weinig van qua nafok.

Hoewel ik persoonlijk niet teveel weg zou blijven bij een beetje bloed. Kan deze merrie prima hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:10

Uphill geeft toch wel maat door, karakter weet ik niet, maar ik ken dan ook weer geen slechte verhalen over hem, noch over zijn vader Oscar. Denk niet dat dat een probleem hoeft te geven :)

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:48

Dank voor alle suggesties, m'n lijstje wordt steeds langer ;), wil sowieso een aantal hengstenshows bezoeken.

Chippendale is zeker een optie :j , hoor er goede verhalen over, wil 'm wel eens in 't echt' zien. Ben ook zeker niet bang voor een beetje bloed hoor, als het karakter maar eerlijk en nuchter is. Wil de kans op een rillerig paard proberen zo klein mogelijk te maken.
Van Uphill hoor ik ook goede dingen.

Bij mij kwamen ook de hengsten Bon Bravour en Voice boven drijven, wat vinden jullie?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:55

En de Niro of London derry? En misschien een Dancier voor het net wat luxere? Voldoen zeker wel aan je eisen. Let er op dat je een hengst kiest die niet een al te hoog kruis heeft omdat deze een heel hoog gebouwd kruis heeft en daar heeft het duitse bloed wel snel het aanleg voor volgens mij. Als ik het niet verkeerd heb?

Ze hebben volgens mij altijd ergens in September hengstenshows in het landgestüd Celle. Misschien intressant? Zeker de moeite waard met heel veel hengsten!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:56

NatasjavE schreef:
Ik vind het een mooie merrie. Erg veel Gelders bloed. Hals richting vindt ik niet te vertikaal en de rug zeker niet te lang. Tis een degelijke merrie eigenlijk met een mooi Gelders Type die in het rechthoeksmodel staat.

Charmeur zou ik mooi vinden.

En ja wil je een echt cool karakter en een goed achterbeen??? Dan Gelders. Wilson geeft wat inteeld/lijnenteelt op Cabochon.

Altijd leuk en bewonderingswaardig hoe jij de gelderse fokrichting promoot! Echt waar, overal waar jij opduikt raad je een gelders paard aan.
Normaal reageer ik er niet op, maar nu wil ik toch wel eens weten waarom je een gelderse beter zou vinden dan gewoon het bloed van de duitse r lijn wat al 2 stermerries heeft opgeleverd?
Ik zou eens wat meer van de duitse nakomelingen willen weten uit deze merrie. Ook kwa karakter en voorkomen.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:11

De Niro is zeker erg leuk bloed en heel interessant. Proud haar eerste nakomeling (http://www.beemsterhoeve.nl/a/wb/pages/paarden/referenties/ulonka.php?searchresult=1&sstring=ulonka#wb_66 was van Roman Nature, persoonlijk spreekt zij me erg aan ( voor wat ik van d'r weet dan) en vandaar ook mijn interesse in Voice ( De niro x Rohdiamant). Want volgens mij dekt Roman Nature niet meer? Kan 'm in ieder geval nergens vinden.

Over haar andere nakomelingen weet ik helaas (nog) niet zoveel. Er staat op youtube een filmpje van Agalonka (Paganini) haar laatste dochter.

Verder heeft ze nog een dochter van Florett as en Obelisk.

Bij ons op stal hebben we een paar erg nuchtere paarden staan van Status Quo ( stedinger x Quattro), alleen al om het karakter wat deze hengst ( lijkt) door te geven vind ik 'm interessant voor mijn merrie. Wat vinden jullie van deze hengst?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:16

Bij het filmpje van de nakomeling zie ik wel mooie bewegingen en idd een mindere strakke bovenlijn wat jij niet moet hebben met het paard wat je hebt. Mooie achterhand beweging maar als je echt het showende zou zoeken vind ik hem nou weer niet super. Natuurlijk weet ik niet wat de bloedlijn van de moederskant van deze is dus zou de hengst wel eens willen zien bewegen.

En hoe vind je de gangen van je merrie? Zou je daar nog verbeter punten in willen? oa. galop enzo? De draf kun je mooi aan sluitelen maar aan een galop is erg weinig te verranderen in het rijden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:19

oh de link die je geeft. Dat is een mooi paard. Zou toch even verder kijken in die mix. Vind het zelf persoonlijk mooi bloed.

Het gelderse spreekt mij niet aan. Denk dat je daar hele hoekige nakomelingen van krijgt? Niet verkeerd bedoeld. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:21

uryanne schreef:
Altijd leuk en bewonderingswaardig hoe jij de gelderse fokrichting promoot! Echt waar, overal waar jij opduikt raad je een gelders paard aan.
Normaal reageer ik er niet op, maar nu wil ik toch wel eens weten waarom je een gelderse beter zou vinden dan gewoon het bloed van de duitse r lijn wat al 2 stermerries heeft opgeleverd?
Ik zou eens wat meer van de duitse nakomelingen willen weten uit deze merrie. Ook kwa karakter en voorkomen.

Ik zou mijn berichten er iets beter op na lezen want ik raad zeker niet altijd Gelderse hengsten aan. Lijkt misschien zo omdat ik ik vaak alleen reageer als een Gelderse mijn inziens ook zou kunnen passen en als er zeer specifiek om een dressuurhengst gevraagd wordt ik, vaak helemaal niet reageer.

Verder staat als eerste genoemd Charmeur en dat is geen Geldersehttp://www.horsetelex.nl/pedigr ... eid=242237. Dat is een dressuurhengst. Daar kan je een mooi dressuurmodel van verwachten en een sterk achterbeen. Het karakter laat zich nog raden want het is nog een jonge hengst.

Duits bloed staat over het algemeen nou net niet bekend om het sterke achterbeen. En wellicht wel cool maar lang niet altijd werkwillig. Daar staat het KWPN nou net om bekend.

Gelders staat pas in tweede instantie genoemd en ja...das inderdaad wat meer wat ik zou doen inderdaad. Waarom staat er ook al bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:24

ismy schreef:
oh de link die je geeft. Dat is een mooi paard. Zou toch even verder kijken in die mix. Vind het zelf persoonlijk mooi bloed.

Het gelderse spreekt mij niet aan. Denk dat je daar hele hoekige nakomelingen van krijgt? Niet verkeerd bedoeld. :o

Je krijgt er geen hoekig model van. Rond eerder.
Maar het kan dat het je niet aanspreekt, ze zijn natuurlijk wel minder modern dan een dressuurpaard.
maar zoals gezegt...Charmeur is niet een Gelderse dat is een dressuurpaard.(en dan als fokrichting bedoel ik.)

Afbeelding

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:59

Kijk die foto die je nu hebt vind ik een mooi paard. En dit is de charmeur? Bij de gelderse denk ik altijd aan zwaar gebouwd en hoekig maar dat kan een vooroordeel zijn. Zelf zou ik voor ts kijken naar eentje met een mindere strakke bovenlijn en nog meer letten op de hals. Al vind ik het paard niet verkeerd wat je aanwijst!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:12

Het paard wat ik laat zien is Charmeur en die is dus niet Gelders. Charmeur is een Florencio x Jazz.
Hij wordt met enige regelmaat voor de Gelderse fokkerij ingezet dat dan wel maar het is een dressuurpaard.

Maar Gelderse hebben wel min of meer hetzelfde model met hun mooie lange ronde hals.
Gelderse hebben iets meer massa en een minder lang voorbeen dan dressuurpaarden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:39

NatasjavE schreef:
Ik zou mijn berichten er iets beter op na lezen want ik raad zeker niet altijd Gelderse hengsten aan. Lijkt misschien zo omdat ik ik vaak alleen reageer als een Gelderse mijn inziens ook zou kunnen passen en als er zeer specifiek om een dressuurhengst gevraagd wordt ik, vaak helemaal niet reageer.

Verder staat als eerste genoemd Charmeur en dat is geen Geldersehttp://www.horsetelex.nl/pedigr ... eid=242237. Dat is een dressuurhengst. Daar kan je een mooi dressuurmodel van verwachten en een sterk achterbeen. Het karakter laat zich nog raden want het is nog een jonge hengst.

Duits bloed staat over het algemeen nou net niet bekend om het sterke achterbeen. En wellicht wel cool maar lang niet altijd werkwillig. Daar staat het KWPN nou net om bekend.

Gelders staat pas in tweede instantie genoemd en ja...das inderdaad wat meer wat ik zou doen inderdaad. Waarom staat er ook al bij.

Als iemand op zoek is naar een leuk paard voor de recreatie of gewoon een koel in het hoofd sportpaard prijs jij vaak een gelderse aan. Groot gelijk hoor! Ik denk dat menigeen een voorbeeld aan jou als promoter kan nemen!

Ik zou duits bloed niet direct afschrijven. Zoals ik al zei, even de andere nakomelingen proberen te achterhalen. Dat de nakomelingen die ster geworden zijn en waarvan iig 1 het leuk doet in de sport beide van en duitse hengst zijn lijkt mij het onderzoeken waard ;)

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 13:04

Dank jullie allemaal voor de reacties, moest even bijlezen ;) .

Gelders spreekt mij qua bouw in combi met dze merrie niet echt aan ( niet verkeerd bedoeld), wil toch graag een wat luxer sportpaard proberen te fokken.
Charmeur zou goed passen, maar wil de gok met Jazz bloed niet nemen. nou krijg je bij fokken geen garanties dat ben ik me bewust.

Zoals Uryanne al zegt, haar eerdere nakomeling van Roman Nature is ster en doet het erg leuk in de sport, nou bieden behaalde resultaten in het verleden geen garantie voor de toekomst :Y) , maar ik vind mede daarom het Duitse bloed wel interessant.
Ik heb niet perse een van de gangen van de merrie die ik wil verbeteren maar wat meer souplesse en kracht kan ze denk ik best gebruiken.

Dit wordt het eerset veulentje wat ik ga fokken, dus vind het eerlijk gezegd best lastig. Wil heel graag een fijn sprotpaard, dat graag werkt maar niet te rillerig is, vind het karakter erg belangrijk en dat is ook de reden dat ik juist van deze merrie een veulentje wil.
Maar ik ben heel eerlijk, het oog wil ook wat. :o

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:12

Wat vind je dan van Astrix (Obelisk x Olivi)? Paard heeft een topinstelling en heeft ook waanzinnig gepresteerd. Bloedjemooi en super bewegen. Nog niet zo lang ggk dus weinig bekend over nakomelingen. Enig ding is dat hij een wat neerwaartse romprichting heeft en ik niet zo goed weet of het aan je standfoto ligt of dat de merrie echt zo neerwaarts is gebouwd?