Ruinen keuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patrick23

Ruinen keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:40

Hallo,

Ik heb twee shetlander/welsh ruinen van 8 en 6 jaar oud.
Mijn vraag is zijn er keuringen voor dit soort ruinen en waar zijn die keuringen voor?
Ik heb geen naam van vader en/of moeder.

Groetjes

NatasjavE

Re: Ruinen keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:02

Je zegt dat je geen naam van vader of moeder hebt. Bedoel je dat de afstamming onbekend is?

Er zijn wel stamboeken die keuringen voor ruinen en niet goed gekeurde hengsten hebben. Ik zou even met de stamboeken van je pony's bellen om te vragen of het mogelijk is voor jouw pony's en wanneer ze zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:04

Waarom zou je met welsh/shetlander ruintjes van onbekende afstamming naar een keuring willen???

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:04

In principe niet ruinen fok je niet mee dus keuren onnodig ;).
Toch doen veel stamboeken tegenwoordig ook rubriek met ruinen dus gewoon bij stamboek aankloppen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:08

Kendra schreef:
Waarom zou je met welsh/shetlander ruintjes van onbekende afstamming naar een keuring willen???

Dat staat er niet. Hij weet de namen niet. Kan zijn dat er een papier bij zit maar dat hij de namen niet uit het hoofd weet. ;)

Keuringen voor ruinen en niet goedgekeurde hengsten zijn leuk voor de eigenaar. De ruin kan een ster prdeikaat krijgen en bij eventuele verkoop is dat weer leuk.

Verder, als de afstamming bekend is, is het voor het stamboek interessant om meer over de vereving van hun hengsten te weten te komen. Hoe meer paarden ter keuring worden aangeboden hoe meer info je hebt over de vererving van de ouder dieren.

Verder is het zo dat als een merrie 3 ster nakomenlingen heeft de merrie preferent is. Leuk voor de fokker...weet niet of dit ook voor shetlanders geld.

Patrick23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:46

Op het paspoort staat alleen de naam van mijn pony's en niets van de ouders dus dat zal dan wel onbekent zijn. De reden dat is dit vroeg is omdat ik de laatste tijd zit te lezen over keuringen enz. En dacht miss is dat ook wel leuk voor mijn pony's of is dat moeilijk zo keuring? O:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 07:39

Als de ouders onbekend zijn zijn er meestal geen keuringen voor jouw pony's. Het is echt bedoeld om te kijken hoe de ouders van jouw pony fokken en als die niet bekend zijn heeft het niet zo veel zin.
Sommige club's en/of maneges organiseren wel eens keuringen voor de pony's. Misschien kan je het bij jullie eens voorstellen.

Moeilijk is het niet.

Patrick23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:39

Morgen maar even een wit halster, anti klit,
Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken bij de klaar maken van mijn pony's dan kan ik een beetje oefenen.

Patrick23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 00:18

Afbeelding
Dit zijn mijn pony's

Linker: Boy en Rechter: Max