Ik heb sinds twee maanden geleden twee shetlanders gekocht, waarvan 1 hengst.
Het is een apaloosa hengst van 2 jaar en wordt in maart 3. Ze hebben alleen een boekje waar ze instaan met hun geboortedatum en hun ouders zijn onbekend.
Nu wil ik misschien als mijn hengstje keuringswaardig is met hem naar een keuring gaan om hem te beoordelen. Kan ik de shetlander inschrijven in de stamboek, of is dat helemaal niet meer mogelijk?
Bij het NSPS kan dit zowiezo niet, daar moeten beide ouders bekend zijn en zijn kleur wordt daar niet geaccepteerd. Je zou eens bij de NAS of NMPRS kunnen kijken of ze daar wat kunnen,maar, wat is de toegevoegde waarde van het met een hengstje naar de keuring gaan?
Bij het NMPRS moet er minimaal 1 ouder op papier staan, dus dat valt ook al af.
Het NAS weet ik niet, maar denk eerst goed na wat hij daar toe zou voegen. Met het overschot aan pony's op het moment voegt een papierloze hengst imo niets toe.
Stamboek opname word normaal gedaan met veulenboek dieren. Die dus wel een bekende afstamming hebben. Voor goedkeuring zou ik niet gaan (als dat bij een stamboek al mogelijk zou zijn) omdat hij ivm zijn ouders die niet bekend zijn. Castreren en als ruin naar de keuring zou een beter idee zijn.
Daarbij is jou pony zeker geen shet als het een appaloosa is. Een shet kan nl nooit stippels hebben.
Ja, ik noem het apaloosa, maar het word panterbont genoemd dus hij heeft echt hele mooie stippen! De fokker is wel bekend in het boekje, dus ik ga binnenkort even contact met ze opnemen.
Waarom is dat beter om hem te castreren als je naar de keuring gaat? Hou hem liever hengst, dan kan hij zich goed ontwikkelen en als hij verder gewoon lief en rustig is zoals nu moet dat geen problemen opleveren.
als het kan zou het leuk zijn voor jou en de pony, heb je iets om naar uit te kijken. hengst laten kan wel, maar zou ik hem niet laten dekken. kan je niet een foto plaatsen van hem? groetjes
Dennis
Geplaatst: 08-01-12 16:52
Panterbont is appaloosa en dus niet toegestaan bij een shetlander.
3 jaar en oudere hengsten kunnen bij de diverse stamboeken alleen voor goedkeuring op de keuring komen. Dat kost veel geld en daarvoor heb je veel ervaring nodig (bij het NMPRS en het NSPS kan hij al zeker niet als hengst naar de keuring, NAS weet ik niet maar ik betwijfel het). Als ruin kan hij wel naar de keuring van het NMPRS (NAS weet ik niet, ik heb NSPS pony's en 1 NMPRS).
Nog een voordeel van castreren is dat je zeker geen oeps-veulentjes krijg.
Ik zou zeggen, lees de reglementen van de stamboeken eens door. NSPS (shetlandpony stamboek dus) heb je door zijn kleur al niets te zoeken. NMPRS niet omdat zijn ouders onbekend zijn (moet bij een hengst minimaal 1 bekend zijn, als ruin kan hij daar wel heen). Bij het NAS zal je zelf even in het reglement moeten zoeken (ik heb geen NAS pony's, dus daar geen idee van).
Wat een puppy om te zien! Ben je heel zeker van zijn leeftijd? (of is dit een oude foto).
keona
Geplaatst: 08-01-12 17:08
leuke pony,neem eerst contakt op met de fokker,dan weet je of de ouders papieren hebben,en kun je geloof ik via dna papier aanvragen. maar eerst fokker bellen,erna contakt met het nas stamboek zoeken
JudithBerkel
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-12 17:09
haha, hij is echt 2 jaar. De foto is gister gemaakt. Bij de vorige eigenaresse heeft ie zijn manen en staart er deels af geschuurd en die groeien nu weer aan. Hij was eerst ook twee keer zo dik als dit toen hij bij mij kwam.
xElienx
Geplaatst: 08-01-12 18:09
bij het NAS dien je ouders en grootouders op papier te hebben voor goedkeuring. Hulpstamboeken ed. heb je dan niets aan (als dat al mogelijk is?), want de enige keuring voor een volwassen hengst, is de hengstenkeuring.
Nmprs dien je tegenwoordig volgens mij bij de hengsten 1 ouder op papier te hebben.