Wie scheert nog meer zijn shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Wie scheert nog meer zijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 08:23

Dit is het 2e jaar dat ik mijn shet scheer. Vorig jaar moest het omdat hij luizen had, en het beviel ons beide zo goed dat ik het dit jaar weer heb gedaan!
En wederom vinden we het allebei heerlijk! Hij is niet meer binnen 10 min nat en buiten adem, en heeft nu weer lekker veel energie, en ik hoef niet elke keer een half uur uit te stappen, te prutsen met de singel/hoofdstel om een beetje te voorkomen dat alle haren overal tussen zit, en poetsen heeft weer zin :+

Maar nu hoor ik best vaak dat mensen het zielig/raar/onnodig vinden om een shet te scheren?
En als ik dan vraag waarom is het antwoord vaak: tja.. t hoort gewoon een shet met een wolle vacht!

Waarom is het wel oke om een grotere pony/paard te scheren als jij/je paard er last van hebt tijdens de training, maar is het onnodig als het een shet is? Snap dit echt niet..
Mijn shet is dan niet onder het zadel, maar we zijn wel ong 4x in de week actief aan de longeerlijn/dubbele longe/pessoa.

Dus vandaar mijn vraag, zijn er nog meer mensen die hun shet scheren? En zo ja, waarom?

Hoop nl niet dat ik de enige ben die er zo over denk :+

*Edit - wat misschien ook wel leuk is, een before and after foto!
Hier mijn before and after foto :)
Before
Afbeelding

After!
Afbeelding

catalyst1

Re: Wie scheert nog meer zijn shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:47

netjes geschoren hoor!!
Scheren doe je wanneer je het nodig vind.Ik zie veel paarden met schimmel,rainrot etc,omdat ze allemaal staan te broeien in hun dikke vacht,gewoon lekker scheren dus.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 08:51

Dank je!
Ja precies vind ik ook! En of het dan een shetlander is of kwpn, maakt voor mij niet uit.. Sta er daarom ook zo van te kijken dat er zoveel mensen zijn die er op tegen zijn. Tuurlijk is zo'n bolletje wol ontzettend schattig, maar niet erg praktisch als je er serieus mee bezig bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:57

Ik denk dat er simpelweg weinig mensen serieus bezig zijn met een shet, en die mensen daarom roepen dat het overbodig is. Verreweg de meeste shets zijn toch kinder/gezelschaps/grasmaaipony.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:25

Toevallig heb ik onze shet gister ook geschoren.
Sinds een poosje men ik met haar, en ik merk dat die vacht echt storend was. Hetzelfde alsof je zelf gaat hardlopen met een winterjas. Binnen no-time bezweet en grote neusgaten.
Ook had ze altijd maar jeuk, en zat ze maar te schuren.

Wat een verschil zeg! Die vacht was echt superdicht en dik pfff.Ze vond t heeeeeeerlijk. :+
En opeens is ze gewoon slank :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:37

ik heb de mijne ook geschoren, maar wel al veel langer terug. ze kreeg z'n dikke vacht dat ze ston te zweeten en dat vindt ik zielig. ik dacht ik scheer haar heel vroeg dan heeft ze weer wat haar als het kouder word

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:31

Ik denk dat veel mensen zeggen dat het scheren van een shet onnodig is, omdat het erg slecht is voor het inmuunsysteem.
Ik scheer mijn shet ook noodgedwongen. Het liefste laat ik haar lekker in een teddyvachtje staan. Alleen mijn shet kan zelf haar warmte niet regelen. Met een dikke wintervacht heeft ze bij rust al adem tekort. Twee jaar geleden is zin korte tijd enorm afgevallen door haar wintervacht, dierenarts erbij gehaald en op advies haar zo snel mogelijk scheren. Omdat ze op haar laatste longinhoud zat. Mijn pony leefde daarna helemaal op!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:12

mijn shetters gaan ook elk jaar naakt hoor ;) gedoe met half uur uitstappen is niet aan mij of aan de ponys besteed. Ik train ze regelmatig (zeker 5 x per week) voor de wagen, aan de longe of met iets anders. Ik vind het dus heel belangrijk dat die kleintjes snel droog zijn zodat ze niet kouvallen. Goede dekens er op...

Dit jaar heb ik voor het eerst de benen er aan laten zitten, dit omdat z veel buiten staan in de derrie...

veder wat heb jij je pony netjes geschoren zeg!

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:16

ik heb geen eigen shet maar ik vroeg me het altijd al af warom een shet niet scheren en een paard wel wat is het robleem nou
en nu zie ik dat andere mensen der ook zo oover enken :) :D

Femkeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:19

we waren het van plan maar het scheerapperaat, stopte ermee ! :')

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:43

mijn shetlanders worden geschoren na de winter( omdat ze niet uit hun vacht raken)
en mn ene shetlanders is deze winter ook geschoren omdat ze mega veel jeuk en
pelletjes heeft door de vacht en omdat ik er toch wel vaak me ga mennen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:59

Femkeex schreef:

Had ik gister ook met scheren, dus het hoofdje en beentjes moeten nog :D

Waar halen jullie de dekentjes vandaan? Ik zie wel eens HV polo of BR dekens voorbij komen, maar waar vind ik die?
Ze heeft nu een Harry's Horse op maar ik vind die pasvorm zo vreemd. De Bucas ligt echt perfect.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:02

Mijn mini's worden ook geschoren. :j
Maar ze staan voor de wagen en rijden wedstrijden dus worden vrij actief getraind :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:59

Mijn mini is ook geschoren,ze heeft last van een soort van eczeem (wordt nog gecheckt door de DA maar die kan er nu niet veel mee)
Daarnaast komt ze amper door haar vacht heen en zweet ze snel waardoor ze nog meer jeuk krijgt,en eerlijk gezegd,dit bevalt echt super! :D
Het is geen echte before foto,maar ach.
Afbeelding
en zo was ze na het scheren
Afbeelding

zo staat ze er op het moment bij
Afbeelding

-Inmiddels zijn bijna alle overtollige kilo's er wel af.-
Ik vind ze geschoren eigenlijk veel mooier dan met zo'n berenvacht :j

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:16

@ Blijheid - ja dat is waar. Al zou de mijne ook niet veel doen zou ik het ook niet doen.

@ Anneke - ja de mijne vind het ook heerlijk! En is idd gelijk heel wat kilo's slanker :P Ik vind ze vaak via marktplaats. Heb dit jaar 2 dekens gekocht van Nika, echt ideaal! Super waterdicht, nette pasform, leuke kleurtjes en een leuke prijs! Helemaal blij mee!

@ Nicky - ja ik had ook al in september al geschoren, maar dat was helaas veelste vroeg..Hij stond in no time weer met een enorme vacht. Dus heb het vorige week nog een keer gedaan omdat het gelukkig toch nog best warm is buiten durfde ik het wel aan :)

@ Nassie - ja de mijne leeft ook helemaal op na het scheren, heerlijk om te zien!! En het lijkt mij dat het voor een shet net zo slecht is voor t imuumsysteem als voor t grote :+ Al lijkt een zijknatte vacht mij ook niet echt ideaal.. :P

@ Sasika - dank je wel! :D

@ Sourih - haha ja ben ook blij dat ik de enige niet ben die er zo over denkt!

@ Femkee - haha heb ik het 1e jaar ook gehad :') Hij had zo'n enorme vacht dat ik er nauwelijks door heen kwam! Uiteindelijk na veel bijstellen van het scheerapparaat en op sommige plekken meerdere keren een klein stukje doen is het toch gelukt :+

@ Roxy - ja daar had Kimo ook vaak last van die jeuk. Maar ja,, hij stond ook met een vacht alsof t min 20 was buiten, terwijl het 12 graden met n zonnetje was :P

@ Jitske - Leuke shet en leuk dekentje zeg! Ja vind die van mij geschoren ook altijd mooier. Ziet er ook altijd een stuk sjieker uit!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:24

_Kimo_ schreef:
@ Nassie - ja de mijne leeft ook helemaal op na het scheren, heerlijk om te zien!! En het lijkt mij dat het voor een shet net zo slecht is voor t imuumsysteem als voor t grote :+ Al lijkt een zijknatte vacht mij ook niet echt ideaal.. :P

Ik doelde uiterraard niet alleen op de shetlander. Voor elk dier is het een aanslag op de weerstand :j
Maar soms kun je niet anders.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:28

Ik scheer mijn shet ook maar pas in het voorjaar.
Door een aantal jaren slechte verzorging heeft hij ontzettend veel moeite om uit zijn vacht te komen.
Hij staat midden in de zomer nog met zijn hele wintervacht op de weide als ik er niks aan doe..
Dus uit pure noodzaak help ik hem een beetje met de scheermachine.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:34

@ Nassie - ja snapte het wel :P Maar bedoelde meer dat mensen denken dat het voor een shet niet kan.. (wat natuurlijk onzin is..)

@ Haflingertje - Agg arme ding.. Dan is het idd wel lekker als hij geschoren wordt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:54

Een van mijn shetlanders is begin najaar geschoren, die staat vol in training en had eind augustus al vijf cm vacht.. Kon geen tien meter vooruit of hij stond al te hijgen. Mijn andere shet staat nog maar net in training en heeft nog een mooie berenvacht!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:55

_Kimo_ schreef:
@ Haflingertje - Agg arme ding.. Dan is het idd wel lekker als hij geschoren wordt!

Voor hem is het inderdaad een opluchting, hij vindt het scheren zelf ook echt heerlijk.. Waarschijnlijk omdat hij de link legt met het niet meer zo warm hebben :j Gelukkig leeft deze kerel nu als een koning en krijgt hij alles wat hij nodig heeft :P

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:20

Als mijn shetties binnenkort voor de kar gaan en vaak dagelijks getraint worden is het alleen maar lekker als het vachtje eraf is dus bij mij gaan de vachtjes er ook af als ze hard gaan trainen. Nu moeten ze nog conditie krijgen, dus bij mij mag het vachtje er nog opblijven.

Xannee100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:14

Anneke schreef:
Femkeex schreef:

Waar halen jullie de dekentjes vandaan? Ik zie wel eens HV polo of BR dekens voorbij komen, maar waar vind ik die?
Ze heeft nu een Harry's Horse op maar ik vind die pasvorm zo vreemd. De Bucas ligt echt perfect.

www.de-shetlandhoek.nl
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:16

Anneke schreef:
Femkeex schreef:

BR verkoopt de shetlandhoek idd.
Ik koop de dekens voor mijn merrie meestal bij Nika,goedkoop maar de kwaliteit en service is super!
Heb er nu ook 2 van pfiff,die zijn ook leuk,maar pasvorm is minder. Het moest allebei maat 110 zijn,maar 1 is te kort en de ander is te lang.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:24

ik heb mijn shet gister voor de 2e keer deze winter geschoren. Ze staat 4 keer per week voor de kar. Waarvan 1x in de binnenbak.
Als ze fink moet werken zweet ze flink en duurt het uren voor ze droog is. Vandaar dat ik haar geschoren heb

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:55

@ Xanne - leuke site!Die kende ik niet eens!