Waar moet ik op letten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie

Waar moet ik op letten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:38

Ik ben aan het sparen voor een Rodblakk fjord veulen, natuurlijk heb ik het geld nog lang niet bij elkaar maar ik leg elke maand wat opzij.

Maar nu is de vraag (ik ben er wel heel vroeg mee) waar ik bij een Fjord op moet letten, daarmee bedoel ik als ik erheen ga om te komen kijken.

Maureen95

Re: Waar moet ik op letten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:47

kijken of het wel een echte fjord is! door het teken op zijn kont te zien en kijken of die een paspoort heeft en geldige entingsbewijhzen. neem gewoon een dierenarts mee of een goede fjordenkenner...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:46

Welk teken op zijn kont :?
paarden...iig fjorden...worden tegenwoordig niet meer gebrandmerkt.

Idd even kijken naar de papieren
En idd met z'n 2-en gaan, 2 zien meer als 1 :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:52

Neem vooral iemand mee die verstand heeft van de gezondheid van een paard, want dat lijkt me nog altijd belangrijker dan iemand die 'iets' kan zeggen over bijvoorbeeld het exterieur en in hoeverre bepaalde dingen wenselijk zijn voor een Fjord. Als je de papieren kan inzien kun je daarna altijd op www.fjordstudbook.com de afstamming van de Fjord bekijken, en op Bokt zitten er ook wat kenners van het stamboek. Maar nogmaals, iemand die de gezondheid kan beoordelen, dus bijvoorbeeld een veearts, is het belangrijkst! Net als dat bij ieder ander ras zo is. En een keuring is als je dan toch bezig bent ook nooit weg :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:55

Toevoeging: Ook het karakter is belangrijk natuurlijk, afhankelijk van wat je met je Fjord wil gaan doen. Dat voel je zelf het allerbeste aan, en soms kun je uit de afstamming ook nog iets afleiden. Sommige hengsten vererven bijvoorbeeld hele felle nakomelingen, andere juist minder, etc. Alhoewel het stamboek wel gebrand is op zeer goed handelbare, allround inzetbare paarden. Ach, ik kan er nog wel een tijdje over doorgaan.. :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:58

@ Maureen16: Een brandmerk op de kont is al lang achterhaald. Vragen of je het paspoort in mag zien kan nooit kwaad, maar entingsbewijzen hebben bij een veulen niet zoveel zin. Een veulenprik krijgen ze lang niet allemaal (is ook overbodig als dracht en geboorte normaal verlopen) en de jaarlijkse enting wordt pas vanaf 6 maanden gegeven. Ook dan worden veel veulens niet direct geënt.

@Lili266: Een dierenarts meenemen als je gaat kijken naar een veulen is wel een beetje overbodig, evenals een keuring voor zo'n jong dier. Als je de papieren inziet hoef je daarna ook niet op de stamboekwebsite te kijken, want je hebt immers alle informatie dan al gezien.
Ik ben het niet eens met de opmerking dat het stamboek gebrand is op goed handelbare paarden, want die familiepony zoals ze de fjord graag neerzetten is het in veel gevallen echt niet meer. Ik ben juist van mening dat ze daar weer meer op moeten gaan letten omdat het nu onvoldoende gebeurt.

@ TS: Sowieso is letten op gezondheid verstandig, maar iemand die goed bekend is met het ras is altijd fijn om mee te nemen. Deze mensen zijn meestal ook wel zo vaardig dat zij de algemene gezondheid in kunnen schatten en ook de keuringscijfers om weten te zetten naar de plus en min punten in de praktijk.
Waar ik zelf op zou letten zijn de beenstanden, bewegingen, lengte van de rug en hals en of het betreffende veulen voldoende in mensenhanden is geweest. Wat ik dan dus wil zien is een veulen dat nieuwsgierig naar je is, zich bij voorkeur graag aan laat halen en of ze aan een halster met touw uit de wei gehaald kunnen worden en vastgezet kunnen worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:37

Ik denk dat het zeker verstandig is om iemand mee te nemen die al meer ervaring heeft met het ras idd. kijken naar de beenstanden,is het veulen regelmatig in handen geweest,geeft hij/zij al netjes een voetje,enz.

wil je perse een rodblakke veulen?dat beperkt je keuze wel behoorlijk. maar dat moet ieder voor zich weten uiteraard

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:46

ik ga mee met wat hier boven is gezegt.. nog een tipje.. kijk goed naar de hoeven

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:01

Een rodblakke beperkt je keuze inderdaad wel aardig, die zijn er niet zo heel veel..
Tja bij een veulen is het soms lastig inschatten, je weet niet hoe het uit gaat groeien. Je kunt beide ouders bekijken en het veulen, maar dan is het nog niet gezegd dat hij zo wordt als jij wilt.
Bij een goed veulen let ik op algehele indruk, karakter, gangen en ik kijk naar het papier. Vooral gangen vindt ik een belangrijk punt, een paard dat goed gebouwd is kan doorgaans goed bewegen. Algehele indruk, spreekt het dier mij aan, hoe is het gedrag, hoe kijkt het uit zijn ogen, hoe gedraagt het zich in de groep e.d.
Qua papieren zijn er wel afstammingen die ik liever niet heb, of waar ik juist wel de voorkeur aan geef, maar dat is persoonlijk denk ik..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:39

Ik ga helemaal met Fjordnina mee, met als aanvulling: spaar niet alleen voor de aanschaf, onderhoud betaal je ook niet van je krantenwijkje en veeartsrekeningen al helemaal niet ;)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:41

Naar de ouders

Sommige ouders brengen goede veulens voort. Dus wil je wat in de sport gaan doen met je fjord kijk dan ff goed naar de prestaties van de ouders. En of er echte stamboekpapieren bij zitten. Wat ik ook belangrijk vind is het karakter daar let ik altijd heel veel op.
EN
vraag gewoon of die gekeurd mag worden (gewoon vragen je hoeft hem niet persee te keuren hoor) als die mensen nee zeggen zou ik van de koop afzien omdat je dan grote kans hebt dat er iets mis is

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:34

maar een keuring geeft ook geen garantie ;)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:04

nee

maar als ze al niet willen laten keuren kun je er donder op zeggen dat er wat mee is

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:57

Helemaal mee eens. Keuring geeft geen garantie, maar je kunt wel hoop ellende voorkomen. Zowizo heb je als koper onderzoeksplicht.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:07

Vippie schreef:
Helemaal mee eens. Keuring geeft geen garantie, maar je kunt wel hoop ellende voorkomen. Zowizo heb je als koper onderzoeksplicht.

Klopt als een bus Viv!
Maar ik doelde meer op het feit dat een keuring geen 100% garantie is(wat wel in het leven?)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:38

@fjordnina: ik zou toch echt wel iemand meenemen die verstand heeft van de algemene gezondheid van een paard, een kenner van het ras is ook handig maar als TS op zoek is naar 'gewoon een leuke' Rodblakke Fjord, niet perse voor de fok, dan lijkt de gezondheid me belangrijker. Ook is het voor een leek denk ik moeilijk om door middel van het inzien van de papieren meteen te beoordelen hoe de afstamming van de Fjord in elkaar zit, thuis kun je het nog eens nalezen en informatie zoeken over de voorouders wat betreft de aspecten die jij belangrijk vind. Jij hebt er misschien verstand van, maar aangezien TS 14 is is het kopen van een veulen een heel ander verhaal dan wanneer je het klappen van de zweep al kent.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:53

Ik weet niet waar jij leest dat ik het over de fok had? Ik weet ook niet waar jij leest dat ik iets anders boven gezondheid stel? Vervolgens heb ik wederom geen idee waarom je aanhaalt dat een leek de papieren moet beoordelen? Misschien is mijn post niet duidelijk geweest, maar wat ik bedoel is dit:
Door de keuringscijfers kan iemand die het ras goed kent zien en ook controleren of de mindere cijfers en opmerkingen op bepaalde punten terecht zijn (een belangrijke hierin zijn bijv. de beenstanden). Daarnaast heeft zo'n kenner over het algemeen ook wel de kennis over algemene gezondheid paraat. Bijkomend voordeel is ook dat deze kenner bekend is met meer rasgebonden kwaaltjes.
Deze persoon heeft, meestal door jarenlange ervaring ook voldoende kennis om aan het papier te kunnen zien wat voor vlees hij mogelijk in de kuip heeft.
Het is prima om als leek geen waarde te willen hechten aan dingen als papieren en keuringscijfers, maar het betekent ook dat je wel eens interessante informatie over de gezondheid of het karakter van het paard kunt missen.