Ik denk dat je haf gewoon weet wie de baas is. Jij staat boven haar. Dus kan je veel met haar bereiken. Ze wil boven iemand anders staan en iemand anders kan dan veel minder met haar. Omdat ze in strijd is met die persoon voor de rang orde. Dieren denken niet als mensen. Dieren willen constant proberen hoger te komen in rang orde. Als je haf gereden wordt door iemand die minder dominant is dan je haf, zal je haf zich dominant gedragen. Zo te lezen ben jij de baas over je haf. En daarom kan jij wel meer met haar dan iemand anders.
Mijn haf weet inmiddels ook dat ík de baas ben. Maar hij heeft mij in het begin dat ik hem net had ontzettend uitgetest. Niet stil staan met poetsen, bokken etc. Maar dat liet ik niet gebeuren. Daar was ik snel klaar mee.
Ik heb mijn Haflinger nu bijna 1 jaar. En ik kan inmiddels met hem lezen en schrijven! Kan echt alles met hem. Ook springen en rijden zonder tuig. En alleen door consequent te zijn en te laten weten dat ík de baas ben.
Ik durf te wedden dat als ik James nu een paar weken door iemand anders laat verzorgen, dat hij weer net zo is als in het begin. Gewoon om die persoon weer helemaal uit te proberen. En als die persoon dan over zich heen laat lopen door James, kan hij ontzettend dominant over komen! Bij mij doet ie dat niet meer.
Dat is hem niet gelukt. En hij zal het ook niet meer bij mij proberen.