dominantie haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

dominantie haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:06

Ik heb een ernstig dominante haflinger. Die toen ik elf was en geen weet had van paarden, aan ons verkocht als leuke kinder pony. We hadden iemand met verstand mee maar alsnog is het fout gegaan. De pony had een jaar op wei gestaan en was tonnetje rond. Ze had een leuk open karakter maar was dominant als het over veulens ging. Dit was gelukkig geen probleem want we zouden onder geen gering met haar fokken. Het proefrijden ging voor mijn gevoel goed en we namen haar twee weken op proef. In deze twee weken reed ik heel actief maar ze viel niet af. Haar weide werd verkleind maar dit leverde niks op. Ze was zelfs een keer ontsnapt. Ze kwam op een paddock te staan met onbeperkt eiwit ARM hooi. Dit werkte erg goed alléén na de proeftijd stapelden de problemen elkaar op. Zich los trekken van de poetsplaats en wegstormen. Dit werd weggewuifd met de tekst ' komt gewoon door alle veranderingen'. Tot op vandaag de dag is ze dominant en ben ik de enige die er nog wat mee kan. Zolang dit allemaal maar binnen de bak gebeurt. Vrienden van me moeten al moeten doen om haar over een hindernis te krijgen van 50 cm terwijl se bij mij met gemak een meter tien springt. Ook kan mijn vader haar niet te pakken krijgen. Tevens ben ik achter haar achtergrong gekomen en die is ook niet bepaald roos kleurig. Ze heeft oa bij de slacht gestaan en is gevaarlijk op open terrein. Deze informatie heb ik van een van haar vroegere eigenaresse. Verder heeft ze wel een gouden karakter en kan ik heel veel met haar na even lekker trainen. Bijv op de rug staan en stappen en zonder zadel springen.

Verder mijn vraag wie heeft nog meer een dominante haflinger.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:07

Ik denk dat je haf gewoon weet wie de baas is. Jij staat boven haar. Dus kan je veel met haar bereiken. Ze wil boven iemand anders staan en iemand anders kan dan veel minder met haar. Omdat ze in strijd is met die persoon voor de rang orde. Dieren denken niet als mensen. Dieren willen constant proberen hoger te komen in rang orde. Als je haf gereden wordt door iemand die minder dominant is dan je haf, zal je haf zich dominant gedragen. Zo te lezen ben jij de baas over je haf. En daarom kan jij wel meer met haar dan iemand anders.

Mijn haf weet inmiddels ook dat ík de baas ben. Maar hij heeft mij in het begin dat ik hem net had ontzettend uitgetest. Niet stil staan met poetsen, bokken etc. Maar dat liet ik niet gebeuren. Daar was ik snel klaar mee.
Ik heb mijn Haflinger nu bijna 1 jaar. En ik kan inmiddels met hem lezen en schrijven! Kan echt alles met hem. Ook springen en rijden zonder tuig. En alleen door consequent te zijn en te laten weten dat ík de baas ben.
Ik durf te wedden dat als ik James nu een paar weken door iemand anders laat verzorgen, dat hij weer net zo is als in het begin. Gewoon om die persoon weer helemaal uit te proberen. En als die persoon dan over zich heen laat lopen door James, kan hij ontzettend dominant over komen! Bij mij doet ie dat niet meer. :') Dat is hem niet gelukt. En hij zal het ook niet meer bij mij proberen. :j

Tovie

Re: dominantie haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:17

Ik heb ook een dominante haflinger. Hij luistert alleen maar naar mij. Bij andere mensen loopt hij gewoon dwars door ze heen. Die hoeven het ook echt niet te proberen.
Hij is wel echt ontzettent lief. En ik kan bijna alles met hem doen.
Zoals hier boven al word gezegt een haflinger moet gewoon weten wie de baas is en de leiding neemt.
Wij zeggen ook altijd een haflinger is niet voor kinderen.
Heel vaak hoor je van die verhalen van ouders die dan een haflinger kopen voor hun kind van 6 en dat dan helemaal niet goed gaat ( soms ook wel hoor ;) )
Dit komt gewoon omdat kinderen geen overwicht op ze hebben en niet de leiding kunnen nemen.
Waardoor hij dat zelf doet.
Bij jou zie je duidelijk dat jij genoeg overwicht hebt op je haf en je vader bijvoorbeeld niet.
Niet dat je 6 bent hoor ;)

DearLove

Re: dominantie haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:27

Wat fijn om te weten dat ik niet de enige ben.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:56

Mijn hafje is ook redelijk dominant en eenkennig. Van mannen moest ze eerst helemaal niets hebben dit is nu wel iets minder geworden. Aan sommige mensen bij ons op stal heeft ze echt een hekel deze kunnen ook beter uit haar buurt blijven :P. Bij mij is ze in de 7 jaar die ik haar heb wel een stuk makkelijk geworden. Mijn andere haf heb ik uiteindelijk maar verkocht omdat ik daar absoluut geen klik mee had. En dan zeggen ze altijd dat haflingers echte kinder pony's zijn. Ze zullen vast bestaan, maar ik ben er nog nooit een tegen gekomen. Mijn hafje is wel ontzettend lomp als ik hem op zijn kop geef kan ze echt de rest van de dag gepiekeerd zijn. Het blijve aparte beesten en je moet er mee om kunnen willen gaan maar ik zou niet meer zonder kunnen :D