dekhengst gezocht!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

dekhengst gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:01

hallo allemaal!

ik heb gister een shet gekocht die ik al heel lang ken <3 .(ik had al een topic geopend over de prijs enzo)
nou wil ik haar laten dekken, alleen op internet zie je echt van die dure stallen.
ik zoek eigenlijk gewoon iemand die een hengst heeft en die ter dekking heeft staan.
ik wil mijn shet laten dekken in de lente i.v.m. het weer.

ik heb wel een paar eisen:
- tussen de 85-100 cm (mijn shet is namelijk 85)
- shetlander
- aparte aftekening
- lief karakter
- en natuurlijk gezond!!
- in de buurt van Zeeland.

allemaal alvast heel erg bedankt
en nog een gelukkig nieuwjaar! *\o/*

alvast allemaal bedankt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:23

F-ZM -> SMP. Hier zitten de kenners van de shetstamboeken.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:38

Een dekking van een ggk shetlandhengst kost maar tussen de 100 en 150 euro in jouw maatklasse, heb je niet perongeluk naar mini paard hengsten gekeken.

Plaats maar even een fototje met haar volledige afstamming.

Nicole

Re: dekhengst gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:47

Inderdaad heb je foto en wat is haar afstammeling.. Hoop niet dat je zomaar luk raak gaat fokken

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:48

Waarom zou je dat willen? Heel internet staat vol met mini's die voor een appel en een ei aangeboden worden....ik zou er nog eens twee keer over nadenken!

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:48

ik krijg binnenkort haar paspoort en stamboek.
foto's plaatsen lukt me niet helemaal..

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:06

Wat vindt jij dan "echt dure" stallen. En verder ga ik ook met daffodil mee, er is al een overschot aan shetlanders, en is lukraak fokken niet bevorderlijk voor het ras. Imo moet het fokken beperkt worden tot de beste ouderdieren.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:12

fiona1 schreef:
Wat vindt jij dan "echt dure" stallen. En verder ga ik ook met daffodil mee, er is al een overschot aan shetlanders, en is lukraak fokken niet bevorderlijk voor het ras. Imo moet het fokken beperkt worden tot de beste ouderdieren.

onder de dure stallen bedoel ik echte fokkerijen. die hengsten lopen shows en zijn dus behoorlijk duur.

verder snap ik het niet. wat is lukraak?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:13

ik snap wel dat je een veulentje wil hoor. even goed kijken dat je geen vuile dekking doet ;)
je kunt ook even op www.shetlandponyweb.nl kijken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:14

Lukraak houdt in denken oh leuk ik wil een veulentje en de boer op de hoek heeft nog wel een hengst staan die erop kan voor niet al te veel geld.......

Doe het maar niet, er lopen al veel te veel van zulke dieren rond en je wil niet weten hoeveel er daarvan op zoek zijn naar een goed tehuis!

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:15

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:25

daffodil schreef:
Lukraak houdt in denken oh leuk ik wil een veulentje en de boer op de hoek heeft nog wel een hengst staan die erop kan voor niet al te veel geld.......

Doe het maar niet, er lopen al veel te veel van zulke dieren rond en je wil niet weten hoeveel er daarvan op zoek zijn naar een goed tehuis!

ja zo zijn er ook legios gewone sportpaarden die gezond afgemaakt worden omdat de eigenaar het niet meer kan betalen.
bij ons in de buurt vorige week een gezonde ijslander van 10 jaar, die helemaal niets mankeerde.

als ze er goed over nagedacht heeft vind ik dat ze het best kan doen ;)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:39

bij ons op stal hebben ze een mini jaarling hengst staan, vosbont kan je zo voor een kleine preis ophalen.
voor meer info kan je pb'en

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:47

Idd. daffodil, dat bedoel ik met lukraak; en als 100 - 150 euro voor een dekking van een passende hengst duur is.........chippen, enten, VA en gezonde voeding is helaas ook niet gratis.

Jonge shetten met geen of een minder papier zijn tegewoordig voor een paar tientjes, of soms gratis op te halen. Jonge hengsten die niet door de HK zijn gekomen gaan voor minder dan het dekgeld de handel in, deze dieren zijn bijna 3 en zijn al uit vele jonge dieren door prof. fokkers uitgeselecteerd en dus van uitstekende kwaliteit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:50

Die van mij was ook gratis...of tenminste tegen de entingskosten want het ding was gewoon al twee jaar niet ingeënt!!!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:51

fiona1 schreef:
Idd. daffodil, dat bedoel ik met lukraak; en als 100 - 150 euro voor een dekking van een passende hengst duur is.........chippen, enten, VA en gezonde voeding is helaas ook niet gratis.

Jonge shetten met geen of een minder papier zijn tegewoordig voor een paar tientjes, of soms gratis op te halen. Jonge hengsten die niet door de HK zijn gekomen gaan voor minder dan het dekgeld de handel in, deze dieren zijn bijna 3 en zijn al uit vele jonge dieren door prof. fokkers uitgeselecteerd en dus van uitstekende kwaliteit.

nou hengsten die uberhaupt op de Hengstenkeuring zijn geweest zijn duurder dan dekgeld. wat de ts bedoelt is denk ik gewoon merrie bij hengst even 50 euro afrekenen en klaar.
chipkosten zijn 31 euro bij nsps en verder heb je dan alleen de normale kosten die iedereen heeft.
kijk bij kleine maatjes even goed naar de stand van de achterhand als je een soort van ''wilde'' dekking doet ;)

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:53

Nuja, als ze goed over haar dekking nadenkt, goed de papieren van iedere pony onder de loep neemt en er een mooie combi van maakt, vind'k dit niet erg.
Er zijn idd al vele Shetlanders, maar zo een eigen veulentje is natuurlijk toch een beetje anders, waar ik Ts natuurlijk in kan volgen.

Maar ga dan ook voor een echte goede hengst, zodat je iets kan bereiken met je veulentje in de toekomst en niet voor een hengst die je ergens zomaar gevonden hebt.
Zie of de hengst je merrie kan verbeteren, want zomaar een veulen fokken vind'k dan ook maar niets.

Denk er goed over na, 't gaat hier om levende wezens, je komt er vast wel uit met de goede keuze en dan hou je er een prachtig veulen aan over, waar je nog alle kanten mee uit kan !

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:27

Chary_xX schreef:
Nuja, als ze goed over haar dekking nadenkt, goed de papieren van iedere pony onder de loep neemt en er een mooie combi van maakt, vind'k dit niet erg.
Er zijn idd al vele Shetlanders, maar zo een eigen veulentje is natuurlijk toch een beetje anders, waar ik Ts natuurlijk in kan volgen.

Maar ga dan ook voor een echte goede hengst, zodat je iets kan bereiken met je veulentje in de toekomst en niet voor een hengst die je ergens zomaar gevonden hebt.
Zie of de hengst je merrie kan verbeteren, want zomaar een veulen fokken vind'k dan ook maar niets.

Denk er goed over na, 't gaat hier om levende wezens, je komt er vast wel uit met de goede keuze en dan hou je er een prachtig veulen aan over, waar je nog alle kanten mee uit kan !

dankje wel voor de positieve reactie!
het is idd veel leuker als je zo'n echt eigen veulentje hebt!
er is maar 1 ding dat ik wil verbeteren van de merrie en dat is der vacht.
pemmy(shet,merrie) heeft een donker bruine vacht met zwart bruine manen.
ik vind dat persoonlijk een beetje saai dus daarom wou ik een hengst met een aparte aftekening.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:47

dieuwertje_ schreef:
Chary_xX schreef:

dankje wel voor de positieve reactie!
het is idd veel leuker als je zo'n echt eigen veulentje hebt!
er is maar 1 ding dat ik wil verbeteren van de merrie en dat is der vacht.
pemmy(shet,merrie) heeft een donker bruine vacht met zwart bruine manen.
ik vind dat persoonlijk een beetje saai dus daarom wou ik een hengst met een aparte aftekening.

Kleurtjes fokken :n
Daarnaast is dat nog eens heel moeilijk ook nog.

Als zij echt bruin is, is dat juist 'mooi' aangezien die kleur niet zo heel gek veel voor komt bij het NSPS en dus gewild is.

Er wordt bedoeld dat je moet kijken naar de bouw en het uiterlijk van je merrie. Hoe staat ze op haar benen? Staat ze uberhaupt wel correct op haar benen? Hoe is haar rug? Te week, te strak? Korte nek, te lange nek? etc. etc.
Fokken is meer dan een hengst op een merrie en dan een veulentje er uit. Dat bedoeld men met 'lukraak fokken'.
Heb je wel eens gezien hoeveel overschot er aan shetten is op het moment? Het is toch van de zotte dat iedereen maar leuk veulentjes blijft fokken terwijl er maandelijks heel wat vrachtwagens shetten richting buitenland vertrekken om ze daar tot worst te verwerken?!

Op paardenmarkten wemelt het van de shetten. Met en zonder papier. Aan 't einde van de dag mag je ze zo gratis meenemen. Trossen vol.

En fokken blijft gokken; je weet niet wat er uit komt. Qua geslacht niet, qua kleur niet. Straks krijg je een hengstje.... en dan? Moet-ie straks wel gecastreerd worden als je hem bij je merrie wil houden. Kost ook weer wat.
Als je een veulentje koopt, kan je precies selecteren op afstamming, bloedlijn, kleur, geslacht, karakter, etc. etc.

Ik snap ook wel dat een 'eigen veulentje' leuk is, maar ga dan alsjeblieft niet simpel kijken naar een 'leuk kleurtje'.

Verder vraag ik me nog 1 ding af; je hebt het over 'dure stallen' met 'dure dekhengsten'. Noem eens een bedrag wat volgens jou dan 'duur' is qua dekgeld? Daar ben ik nl. wel benieuwd naar. Want de tijden dat je een paar honderd euro dekgeld voor een shethengst betaalde, zijn helaas zo'n beetje voorbij. Of je moet echt een hele goede tophengst hebben. Maar dan heb je het nog over slechts 200 á 300 euro. En de mensen die voor zo'n kwaliteitshengst kiezen, zijn ook echt bereid om daar voor te betalen.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:11

Ik bedoelde idd zoals JoyCiej007 zegt, qua bouw selecteren.
Een leuk kleurtje is altijd goed meegenomen natuurlijk, maar dat komt pas later, het belangrijkste is dat je een correct veulen hebt.
Het is dan nog niet zeker dat je een speciaal kleurtje eruit krijgt gefokt.

1. Kijk naar je merrie haar afstamming
2. Kijk naar je merrie haar bouw; Is ze correct? ; Wat kan er verbeterd worden?
3. Zoek naar een hengstje met een goede afstamming
4. Een hengstje dat jou merrie kan verbeteren

Moest dat hengstje nog een leuke kleur hebben is dat natuurlijk goed, maar dat is niet de hoofdzaak, zorg eerst dat je een correct veulen kan fokken en de rest komt later ;)

Hoop dat ik hier toch enkele goede punten heb kunnen aanhalen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:26

sMieke schreef:
fiona1 schreef:

nou hengsten die uberhaupt op de Hengstenkeuring zijn geweest zijn duurder dan dekgeld. wat de ts bedoelt is denk ik gewoon merrie bij hengst even 50 euro afrekenen en klaar.
chipkosten zijn 31 euro bij nsps en verder heb je dan alleen de normale kosten die iedereen heeft.
kijk bij kleine maatjes even goed naar de stand van de achterhand als je een soort van ''wilde'' dekking doet ;)

Ik begrijp helaas heel goed wat TS bedoeld, en de hengsten die in dec. niet door HK zijn gekomen gaan wel degelijk onder of voor het dekgeld de handel in. Deze dieren zijn in in een uitmuntende conditie en heel geschikt als gebruiksdier, deze dieren hoeven aleen nog geruint te worden.

Ik zal de laatste zijn die zal aanraden met deze dieren te fokken omdat ik zoals ik al eerder heb aangegeven vindt dat je op dit moment alleen moet fokken met uitmuntende ouderdieren, en vanzelfsprekend dus niet met een afgekeurde hengst.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:31

JoyCiej007 heeft het weer mooi onder woorden gebracht, daarom vroeg ik om de complete afstamming en een foto, als je heel graag een veulen wil doe het dan goed of koop er anders 1.

Met een afstamming en een foto kunnen wij je zo goed mogelijk (blijft een foto) adviseren in je keuze.

En bij de term "kleurtjes fokken" gaan bij mij ook de nekharen overeind, probeer eerst maar een een correct veulen te fokken.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:27

Er staat op dit moment een mooi hengstveulentje in het te koop topic, dit veulen is veulenkamp. van Friesland, uit 2 1e pr. ouders uit hele goede lijnen ... gratis voor goed adres.....

Dit geeft imo wel een blik op de huidige markt, en moeten wij shetlandfokkers heel goed oppassen wat we dekken, ik heb dit jaar alleen mijn beste merrie gedekt (reg. kamp. groningen 1e pr.) de rest (niet eens zo heel veel minder) staat leeg.

Komend weekend is het weer hengstenkeuring in Marienheem, een prima gelegenheid om hengsten te kijken en te zien wat er bij jou merrie past.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 02:47

fiona1 schreef:
Er staat op dit moment een mooi hengstveulentje in het te koop topic, dit veulen is veulenkamp. van Friesland, uit 2 1e pr. ouders uit hele goede lijnen ... gratis voor goed adres.....

Dit geeft imo wel een blik op de huidige markt, en moeten wij shetlandfokkers heel goed oppassen wat we dekken, ik heb dit jaar alleen mijn beste merrie gedekt (reg. kamp. groningen 1e pr.) de rest (niet eens zo heel veel minder) staat leeg.

Komend weekend is het weer hengstenkeuring in Marienheem, een prima gelegenheid om hengsten te kijken en te zien wat er bij jou merrie past.

Dat bedoel ik. Moet je nou eens kijken wat er wordt aangeboden........ complete 'kampioenen' in de dop, gratis en voor niets........ puur omdat het waarschijnlijk weer overschot is. Waarom zou je zo'n kans willen laten lopen, en zelf een veulen fokken met allerlei risico's die daar aan kleven (want het gaat nog niet eens altijd goed; kans is altijd aanwezig dat je veulen, merrie of zelfs beiden verliest) terwijl je het dan ook nog niet eens over een topdier hebt.....
TS ik zou die keuze zéker overwegen, al is het dan maar omdat het je dan én niets kost én je hebt de risico's van het fokken niet én je weet precies wat je koopt. En dan is het nog eens een prima dier ook nog eens, met een mooi papier.

Een 10-15 jaar geleden betaalde je nog 1000 gulden voor een redelijk goed shetveulen.... mijn shetmerrie is als veulen voor die prijs gekocht, in 1999. Nog geen premies of niks op d'r naam.
Nu zie je shetten op iedere hoek van de straat, worden ze gratis weggegeven, staan ze met trossen vol op de markt en worden ze met vrachtwagens vol vervoerd naar allerlei uithoeken om daar vervolgens in de worst te belanden. 't is toch triest........ ;(

En veulentjes fokken, ja tuurlijk is het leuk! Maar vind het altijd zo jammer dat mensen dan alleen maar naar het 'eigen' kijken, en het grotere plaatje vergeten. Als er zo door wordt gegaan dan wordt 'de shet' zoals we die nu kennen letterlijk naar de knoppen geholpen.

TS: misschien eens dit topic doorlezen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:13

JoyCiej007 schreef:
fiona1 schreef:

Dat bedoel ik. Moet je nou eens kijken wat er wordt aangeboden........ complete 'kampioenen' in de dop, gratis en voor niets........ puur omdat het waarschijnlijk weer overschot is. Waarom zou je zo'n kans willen laten lopen, en zelf een veulen fokken met allerlei risico's die daar aan kleven (want het gaat nog niet eens altijd goed; kans is altijd aanwezig dat je veulen, merrie of zelfs beiden verliest) terwijl je het dan ook nog niet eens over een topdier hebt.....
TS ik zou die keuze zéker overwegen, al is het dan maar omdat het je dan én niets kost én je hebt de risico's van het fokken niet én je weet precies wat je koopt. En dan is het nog eens een prima dier ook nog eens, met een mooi papier.

Een 10-15 jaar geleden betaalde je nog 1000 gulden voor een redelijk goed shetveulen.... mijn shetmerrie is als veulen voor die prijs gekocht, in 1999. Nog geen premies of niks op d'r naam.
Nu zie je shetten op iedere hoek van de straat, worden ze gratis weggegeven, staan ze met trossen vol op de markt en worden ze met vrachtwagens vol vervoerd naar allerlei uithoeken om daar vervolgens in de worst te belanden. 't is toch triest........ ;(

En veulentjes fokken, ja tuurlijk is het leuk! Maar vind het altijd zo jammer dat mensen dan alleen maar naar het 'eigen' kijken, en het grotere plaatje vergeten. Als er zo door wordt gegaan dan wordt 'de shet' zoals we die nu kennen letterlijk naar de knoppen geholpen.

TS: misschien eens dit topic doorlezen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

ik begrijp je reactie..
maar jij zou het toch ook leuker vinden als je een veulen krijgt van je eigen pony en niet een wilt vreemde.....

ik weet dat shetlanders heel goed koop zijn. maar het veulen ga ik niet verkopen!

ik vroe of er mensen waren die hengsten hadden, maar ik krijg alleen maar berichten dat ik niet moet fokken en zo.