fiona1 schreef:Er staat op dit moment een mooi hengstveulentje in het te koop topic, dit veulen is veulenkamp. van Friesland, uit 2 1e pr. ouders uit hele goede lijnen ... gratis voor goed adres.....
Dit geeft imo wel een blik op de huidige markt, en moeten wij shetlandfokkers heel goed oppassen wat we dekken, ik heb dit jaar alleen mijn beste merrie gedekt (reg. kamp. groningen 1e pr.) de rest (niet eens zo heel veel minder) staat leeg.
Komend weekend is het weer hengstenkeuring in Marienheem, een prima gelegenheid om hengsten te kijken en te zien wat er bij jou merrie past.
Dat bedoel ik. Moet je nou eens kijken wat er wordt aangeboden........ complete 'kampioenen' in de dop, gratis en voor niets........ puur omdat het waarschijnlijk weer overschot is. Waarom zou je zo'n kans willen laten lopen, en zelf een veulen fokken met allerlei risico's die daar aan kleven (want het gaat nog niet eens altijd goed; kans is altijd aanwezig dat je veulen, merrie of zelfs beiden verliest) terwijl je het dan ook nog niet eens over een topdier hebt.....
TS ik zou die keuze zéker overwegen, al is het dan maar omdat het je dan én niets kost én je hebt de risico's van het fokken niet én je weet precies wat je koopt. En dan is het nog eens een prima dier ook nog eens, met een mooi papier.
Een 10-15 jaar geleden betaalde je nog 1000 gulden voor een redelijk goed shetveulen.... mijn shetmerrie is als veulen voor die prijs gekocht, in 1999. Nog geen premies of niks op d'r naam.
Nu zie je shetten op iedere hoek van de straat, worden ze gratis weggegeven, staan ze met trossen vol op de markt en worden ze met vrachtwagens vol vervoerd naar allerlei uithoeken om daar vervolgens in de worst te belanden. 't is toch triest........

En veulentjes fokken, ja tuurlijk is het leuk! Maar vind het altijd zo jammer dat mensen dan alleen maar naar het 'eigen' kijken, en het grotere plaatje vergeten. Als er zo door wordt gegaan dan wordt 'de shet' zoals we die nu kennen letterlijk naar de knoppen geholpen.
TS: misschien eens dit topic doorlezen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop