hoeveel beweging mag ze??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amylizz

hoeveel beweging mag ze??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 03:04

Hallo bokkers!!

Ik heb een vraagje over mijn arabiertje.
18 mei wordt ze 3, dan mag ik haar eindelijk inrijden!!
Nu is mijn vraag, wat is de hoeveelheid beweging die ze mag
als 3 jarige?? Ze staat in de zomer 24/7 op het land. In de winter
zo'n 12 a 15 uur op de harde paddock. Veel in stal staat ze dus niet!
Ik wil het helemaal goed doen en niet overbelasten aangezien deze
dame mijn alles is!! Ik wandel nu wel veel met dr, verder doe
ik niet veel aan haar conditie want mevrouw is pittig druk! :+

Thnx alvast!! Groetjes *\o/*

smurffie

Re: hoeveel beweging mag ze??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 03:13

Nu nog zo min mogelijk, af en toe een stukje wandelen om aan verkeer te wennen. Poetsen en een beetje freestyle om haar te leren volgen en op comando in stap draf galop en HOO erop te krijgen.

Dan tegen de zomer(ergens in juni/juli) langzaam beginnen met leren wat een dekje is, een hoofdstel is, een bit is, een zadel is.

Einde van de zomer erop, stuur en rem erop en dan nog een lekkere tijd vrij geven op de weide.
Pas als ze ruim 3,5 a 4 is er echt op gaan rijden. En dan beginnen met 1 a 2 keer per week een minuut of 5 a 10 en langzaam opbouwen.

Geen haast, dan heb je er over 10 jaar ook nog wat aan!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 03:26

Met beweging bedoel je rijden?
Bewegen op zich uiteraard hoe meer, hoe beter :)

amylizz schreef:
18 mei wordt ze 3, dan mag ik haar eindelijk inrijden!!

Hier mis je al enige verdieping in mijn ogen. Heb je wel eens gedacht waarom er wordt gezegd dat je met 3 mag gaan rijden? Eigenlijk is dit namelijk heel onlogisch, gezien het paard dan nog steeds volop aan het groeien is. De groeischijven in de rug zijn pas gesloten als het dier 6/7 jaar is geweest! Tot die tijd is het dus raadzaam om de training en daarmee de belasting (niet alleen gewicht maar ook hoeveelheid buiging etc.) te beperken of in ieder geval aan te passen. Als je dingen als "inrijden 3-jarige", leeftijd inrijden etc. intikt in de zoekmachine van bokt (ik selecteer dan ook altijd zoeken in titels) kom je waslijsten met topics hierover tegen. Let vooral ook op de jaartallen van de topics (ivm steeds meer onderzoek en kennis), dit is een vrij recente met een aardige inhoud: [RT-D] voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Deze is ook interessant om te lezen: http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm
En dan even een totaalplaatje van het sluiten vd groeischijven; http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3526_n.jpg

Ik zou zeggen, denk er rustig over na en vorm zelf een mening.
Er zijn vele opvattingen en meningen over het onderwerp, aan jou om de jouwe te creëren.

Ik heb zelf een paardje staan welke begin april 3 jaar wordt. Als sinds ze twee is geworden doe ik heel veel met haar, in de zin van minimaal om de dag een borstel erover, voetjes geven, 1 a 2 keer per week wandelen (sinds aug/sep), later ook begonnen met losgooien in de bak, de basis van het grondwerk (achterwaarts, halthouden, komen, volgen, wijken voor druk, voorwaarts) en ze heeft ook al een paar keer aan de lange teugels gelopen om een begin te maken met het stuur en het halthouden (stiekem heb ik er ook al eens een paar 100 meter opgezeten, maar als ik dat zeg ga bokt op de achterste benen staan). De stemcommando's heb ik haar geleerd tijdens het wandelen, vooral de ho vind ik erg belangrijk (die zit er dan ook haast té goed in). Als ze drie is en de rest zit allemaal goed ga ik er al wel op, rechtuit, stappend door het bos achter een ervaren paardje aan. Dan op den duur voorop, en daarna alleen. Vooral, of eigenlijk uitsluitend, stappen, rechtuit, gewoon kilometers maken. Ik ben juist iemand die zegt dat je dit geregeld moet doen en niet af en toe een keertje. Immers is geen enkele paardenrug gemaakt om gewicht te dragen, daarvoor moet je spieren trainen, die dan de rug weer gedeeltelijk ontlasten, dat doe je niet als je het dier om de week een keertje uit het land trekt.

Maar nogmaals, er zijn zoveel meningen, laat je niet gek maken.
Ga je erin verdiepen, en als je dan bij je keuze blijft, so be it. Het is nog altijd jouw dier, wat de mensen om je heen ook doen of zeggen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 04:05

Ik zou pas inrijden als ze 4 is

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 04:06

Ik oefen met jonge paarden vanaf hun geboorte. Als ze een half jaar oud zijn kunnen ze allemaal netjes voeten geven en een paar minuten vast staan. Ook kennen ze dan stap, ho en terug (achterwaarts).

Ik leg ook van jongs af aan al lichte dingen op hun rug. Een borstel of zo. Ook gaan ze mee op wandeling, wel korte stukjes. Een rondje van 10 minuten of zo. Ze meenemen als handpaard zal ik niet snel doen, ik vind dat dat te lang duurt voor een guppie dat een zeer beperkte concentratiespanne heeft.

De jaren daarna blijf ik ze meenemen op wandeling, 1 keer per maand ongeveer. Vaker is niet nodig. Ook krab ik wekelijks de hoefjes uit en poets ze lichtjes. Zo blijven ze bekend met het in handen zijn. De rest van de tijd staan ze in een gemengde kudde. Gemengd wat betreft leeftijd en geslacht.

Als ze rond de 2 zijn begin ik met voorzichtig longeren. En begin ik met dingetjes op hun rug te leggen. Zoals dekjes, maar ook een plak stro als het zo uitkomt. Dan wennen ze er alvast aan dat er iets op hun rug ligt. En omdat ik dat van jongs af aan al doe met borstels, geeft dat praktisch nooit problemen. Longeren beperk ik tot ze ongeveer 2,5 jaar oud zijn tot een paar rondjes stap op elke hand. In totaal 2, 3 minuten per keer, een tot twee keer per maand.

Als ze 2,5 zijn begin ik serieuzer met longeren, en ga ik lange-teugelen. Ook kort. Leer ze dan de draf aan, en later (meestal zijn ze dan ongeveer 3 jaar) de galop. Ook beleer ik ze dan voor de wagen en leg ik zwaardere dingen op hun rug, maar nog niet vergelijkbaar met het gewicht van een mens. Een paar plakken stro bijvoorbeeld, of een kleine baal. Ik gebruik het paard dan als soort van tafeltje als het zo uitkomt, en het karakter van het beestje dat toelaat.

Pas als dat allemaal goed gaat, dan zijn ze meestal 3,5 tot 4 jaar oud, ga ik ze zadelmak maken. Maar omdat ze dan al voor de wagen staan en al gewend zijn aan dingen op hun rug geeft dat zelden problemen. Inrijden geeft zo eigenlijk nooit problemen. Tegen de tijd dat er een mens op stapt zijn ze al zo gewend aan dingen op hun rug en bewegende dingen aan hun zij dat ze zo weglopen.

Ik hanteer geen heilige leeftijdsgrenzen trouwens. Ik laat het tempo van het paard afhangen. Ik heb er met 3 jaar al zadelmak en half doorgereden en volledig betuigd afgeleverd, terwijl ik met andere paarden met 4 jaar nog niet eens ben begonnen met zadelmak maken en dan pas begin met ze te betuigen. Die zijn dan nog te jong, te slungelig, te "kinderlijk". Het paard zelf bepaalt het uiteindelijke tempo, niet ik. En ik denk dat er geen ideaal schema is voor het beleren van een jong paard. Het zijn individuen, die elk een eigen methode vereisen en een eigen tempo.

Ik laat ze trouwens van jongs af aan zien hoe andere paarden bereden worden, of betuigd worden. Dat scheelt ook enorm. Als ze zien dat andere paarden het heel normaal vinden dat een mens op hun rug kruipt of er een wagen achter hangt vinden de jonkies het ook al snel normaal.

LET: DEZE MANIER IS NIET HEILIG!!! Er zijn talloze andere manieren en iedereen heeft z'n eigen voorkeuren! Zoek uit wat jij en je paard het beste bevalt. Er is geen wet van hoe het precies moet, hoewel sommigen daar anders over denken.

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:41

@smurffie, ze is al verkeers en zadelmak, gewend aan een bitje en luistert al op naar mijn commando's stap draf galop en Ho.
@HijadelaLuna ik zal het zeker lezen!! Met mijne ben ik al dagelijks aan het poetsen, tutten, en alle basis dingen vanaf 1 jaar. Ze geniet volop van alle aandacht en kent alle stencommando's al. Ze luistert super!!

@mick75 ik ben het helemaal eens met je wanneer je zegt: het paard bepaald het tempo. Lizz is erg leergierig er vind het allemaal super leuk! Mijn nichtje van 2 en mijn peetkindje van 2 zitten allebei al regelmatig op haar rug om een rondje te wandelen, Lizz vind dit helemaal super! Ze is al zadelmak, vind alles hartstikke leuk!

Ik bedoelde meer omdat ik wel eens heb gehoord over de vuistregel 3 jaar is 3 x per week 30 minuten, 4 jaar is 4 x per week 40 minuten enz en dat tot 6 jaar. Ik ben benieuwd of dat klopt.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:31

Ik vind dat je daarvoor sowieso geen vuistregel voor kunt maken. Mijn paard ben ik gaan inrijden toen ze bijna vier was en toen kon ze echt nog geen 4 keer per week 40 minuten aan.
Heb er in het begin maar even opgezeten en dan afgestapt, als ik langer als 15 minuten erop zat merkte ik toen aan haar dat ze het niet meer zo leuk vond en haar concentratie wegging. Dit heb ik langzaam uitgebouwd en nu is ze 6 en heeft ze een prima conditie en heeft ze er veel plezier in :)
Een ander paardje wat ik nu mee aan het inrijden ben rijden we nu 3 keer in de week twintig minuten (is al 6 maar nooit iets mee gedaan) daarvoor hebben we hem een tijd al flink gelongeerd zodat hij wel een goede conditie had, de stemhulpen enz kende die al.

Ik zou dus naar je paard kijken, en vooral niet teveel willen doen :)
Als je het nu goed doet, dan heb je daar later veel aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:02

amylizz schreef:
@mick75 ik ben het helemaal eens met je wanneer je zegt: het paard bepaald het tempo. Lizz is erg leergierig er vind het allemaal super leuk! Mijn nichtje van 2 en mijn peetkindje van 2 zitten allebei al regelmatig op haar rug om een rondje te wandelen, Lizz vind dit helemaal super! Ze is al zadelmak, vind alles hartstikke leuk!

Ik bedoelde meer omdat ik wel eens heb gehoord over de vuistregel 3 jaar is 3 x per week 30 minuten, 4 jaar is 4 x per week 40 minuten enz en dat tot 6 jaar. Ik ben benieuwd of dat klopt.

Pas op met zo'n paardje dat alles leuk vind en snel oppakt, voor je het weet ga je toch te snel teveel doen. Dat komt er toch een keer uit en dan valt het opeens wat tegen hoe gemakkelijk het gaat.
Maak een goed onderscheid tussen fysieke belasting en mentale belasting. Fysieke belasting moet je beperkt houden omdat ze nog in de groei is, mentale belasting moet je goed kunnen inschatten om te weten wanneer te stoppen.
Die vuistregel is een vuistregel, niet meer en niet minder. Er valt veel voor te zeggen, maar je moet wel heel goed weten wat de rest van je omstandigheden voor invloed hebben. Je zegt dat je een arabiertje hebt, dan is 30 minuten met een volwassen ruiter (zeg 75 kg incl. kleding en tuigage) veel te veel, maar 30 minuten met een ruitertje van 40 kg kan mogelijk heel goed. Verder ook rekening houden met de ondergrond, hoe zwaarder de bak, hoe minder je er in moet werken met een jonkie.

PearlJam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:04

Ik zou haar later pas in gaan rijden. Je paard is nog lang niet uitgegroeid op z'n derde. Kun je haar misschien nu aan het verkeer laten wennen. Veel grondwerk doen etc.
Veel succes!

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:48

Ik zou pas inrijden als ze 4 is, ze zijn vaak nog zo jong '' boven in het koppie

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 20:33

@waratje, ik weeg maar 50 kilo ;)
@pearljam dat is ze al gewend :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:52

Als je het heel netjes doet,zo mijn mogelijk aan de mond zitten en netjes zitten, niet doorzitten etc, vanaf dat er stap draf en galop op zit, lekker buitenritjes mee gaan stappen, kleine stukjes draf en galop meenemen en amper 3x per week 10 minuutjes in de bak oefenen op ho, achterwaarts, wenden en buigen, veel plezier met je arabje.Dan na de zomer een beetje meer gaan rijden , nooit echt moe en drijfnat rijden, dan kan ze goed genoeg herstellen van het werk met jouw 50 kilootje ;)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:16

Er zijn inderdaad veel meningen over de leeftijd van het inrijden van een dier. Het is niet alleen dier afhankelijk, maar ook ras afhankelijk tot wanneer een dier doorgroeit. De afwisseling tussen mentale en fysieke belasting is inderdaad ook goed om mee te nemen en zeker ook in balans te houden.

Zelf ben ik ook geen fan van het inrijden met 3 jaar.

Ik rijd nu een paardje bij van 6j en die pak ik nu 3x in de week plm. 30 á 45 minuutjes op. Er is weinig mee gedaan en moet daarom zijn balans en conditie goed opbouwen. De ene keer vraag ik meer van zijn concentratie door langzame oefeningen en cavaletti en de andere keer ben ik met overgangen bezig. Binnenkort gaan we starten met rechtrichten aan de kaptoom. Gewoon rustig opbouwen.

Maar wat er al eerder gezegd is: Kijk naar je beestje en bouw het rustig op. Zo heb je op latere leeftijd ook meer aan je beestje.

Een voormalig vriendinnetje van mij is met haar haflinger ook met 3 begonnen met inrijden. Het dier leerde erg snel en deed alles heel makkelijk. Tot hij in zijn puberteit kwam... Hij heeft menigeen eraf gebokt. Hij heeft sommige moeilijke oefeningen ook (te) vroeg geleerd waardoor hij ze nu alleen heel opgekropt ipv ontspannen kan doen. Jammer...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:00

Het ligt er aan hoe je paard is? Per paard is dat verschillend.
Zelf vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om te gaan beginnen met rijden. Maar daarvoor zijn er nog andere dingen die je zou kunnen doen.
Misschien wat aan de lange lijnen? Begin met longeren. Let op dat je haar hiermee niet overbelast.

Blijf goed naar je paard kijken. Hoe pakt ze dingen op. Heeft ze er plezier in.
Wissel veel af en neem de tijd.

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:09

@freeride, ben het helemaal met je eens! Ik ben zowiezo een voorstander van zo min mogelijk in de mond e.d. het is ook mijn bedoeling om alleen echt basis dressuurmatige dingen te doen! Verder ben ik zowiezo een voorstander van stukjes buiten rijden, rechtstellen enz. Ik krijg priveles van iemand die mij en Lizz kent. Gewoon om mij erop te wijzen als ik bijvoorbeeld gespannen zit. Het is voor mij zooo spannend dat ik eindelijk op mn kleine meid mag rijden, ik heb haar alles geleerd!!
Zowiezo wil ik haar pas echt gaan oppakken als zij het mentaal en fysiek aan kan, verder heb ik bij wijze van nog jaren de tijd om haar door te rijden..

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:28

ik heb toen mijn merrie 3 jaar en 4 maanden was er voor het eerst opgezeten. Dat hield alleen in de rem en het stuur er op. Ik heb haar daarna (ook door de droes, maar ik was het sowieso van plan) 2 maanden op het land gelaten om alles te laten bezinken. Toen ze ruim 3.5 was rustig opgepakt en ik vraag (nu ze bijna 4 is) pas echt wat (snelle reactie op been, nageeflijk etc.)

amylizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:09

Ja zoiets zal het bij mij ook wel gaan.. ik ga niet gelijk volgas rijden..
Natuurlijk krijgt ze ook tijd zat om alles te laten bezinken!