amylizz schreef:@mick75 ik ben het helemaal eens met je wanneer je zegt: het paard bepaald het tempo. Lizz is erg leergierig er vind het allemaal super leuk! Mijn nichtje van 2 en mijn peetkindje van 2 zitten allebei al regelmatig op haar rug om een rondje te wandelen, Lizz vind dit helemaal super! Ze is al zadelmak, vind alles hartstikke leuk!
Ik bedoelde meer omdat ik wel eens heb gehoord over de vuistregel 3 jaar is 3 x per week 30 minuten, 4 jaar is 4 x per week 40 minuten enz en dat tot 6 jaar. Ik ben benieuwd of dat klopt.
Pas op met zo'n paardje dat alles leuk vind en snel oppakt, voor je het weet ga je toch te snel teveel doen. Dat komt er toch een keer uit en dan valt het opeens wat tegen hoe gemakkelijk het gaat.
Maak een goed onderscheid tussen fysieke belasting en mentale belasting. Fysieke belasting moet je beperkt houden omdat ze nog in de groei is, mentale belasting moet je goed kunnen inschatten om te weten wanneer te stoppen.
Die vuistregel is een vuistregel, niet meer en niet minder. Er valt veel voor te zeggen, maar je moet wel heel goed weten wat de rest van je omstandigheden voor invloed hebben. Je zegt dat je een arabiertje hebt, dan is 30 minuten met een volwassen ruiter (zeg 75 kg incl. kleding en tuigage) veel te veel, maar 30 minuten met een ruitertje van 40 kg kan mogelijk heel goed. Verder ook rekening houden met de ondergrond, hoe zwaarder de bak, hoe minder je er in moet werken met een jonkie.