[KG] Verborgen Grey-gen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

[KG] Verborgen Grey-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 22:57

Nu ik me een beetje heb ingelezen in het gen verhaal bij schimmels (het grey-gen, als ik het goed begrijp), zit ik met een vraag.

Kan het zijn dat rassen die een standaard kleur hebben (Fjordenpaard, Haflinger, Fries, Tinker), wel het grey-gen bezitten maar die niet tot uiting komen, verborgen dus eigenlijk?

Misschien dat ik dan eindelijk het grote raadsel waar ik mee zit kan oplossen :+.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-01-12 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Mizora

Re: Verborgen Grey-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:01

Nee, dat kan niet. Grey is altijd dominant (en is inderdaad schimmel) dus als geen van beide ouders grey hebben en het veulen wel is de pa niet de pa geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:03

Idd, als een van de nakomelingen grey toont, is een van de ouders grey geweest.
Wat wel kan is dat het grey gen pas laat tot uiting komt, en het ouderdier bij dekkinge niet als zodanig wordt herkent...
Maar dat zijn uitzonderingen.

En niet alles wat uiteindelijk wit wordt of wit ter wereld komt is oorzaak van het grey gen.
Extreem sabino of het White gen kan ook een oorzaak zijn voor witte paarden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:03

Met wat voor misterie zit je dan? :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:12

@Cassidy, die andere twee die je opnoemt zijn niet dominant en hoeven de ouders dus niet te tonen?
Tja, zoals je al zegt, denk ik toch dat het geval is geweest dat een van de hengsten nog niet aan het schimmelen is.
Er is namelijk nooit een schimmel hengst in de buurt geweest. Zelfs niet buiten het land of aan de overkant van de weg. Ook niet bij oude eigenaren.

@Tosca, lees hier maar: [KS-ITP] 'Foutje' is geboren!
Merrie ontsnapt, mensen hebben de bruine erop zien zitten. Voor de rest waren er alleen maar bruine/vos en zwarte hengsten in het land.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:14

De moeder toont namelijk wel witte haren door de vacht en onder aan de buik. Maar heeft wel een duidelijke haflingerkleur

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:15

Sabino kan zomaar opduiken, zonder dat een van de ouders het laat zien.
White is dominant, een van de ouders moet Wit geweest zijn.
Grey is niet meer dan het voortijdig grijs worden van een paard.
Net zoals er mensen zijn die vroeg grijze haren krijgen.
Er gaat altijd een andere kleur onder schuil.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:20

Dat is appart :=
Ik ben echt geen kenner in kleuren, maar ben er vrij zeker van dat een haflinger geen grey gen kan dragen. Maar er zit een grijze kleur bij fjorden (gra of zoiets), kan het niet zijn dat er iets gelijkaardig bij jouw merrie zat? (als het geen rasechte haf is bedoel ik).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:22

gra is hetzelfde als grullo. Wildkleur op zwart. Met aalstreep en zebrastrepen op de benen. Een Haf met wat witte haren door de vacht heen is geen gra.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:28

oké, weer iets bijgeleerd *\o/*

Ik heb ergens gelezen dat haflingers ook zebrabenen kunnen hebben (wat wel ongewenst was), welk is dat dan?

Jes

Re: [KG] Verborgen Grey-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:57

Hoe zit het met Roan, is dat dominant?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 11:08

Saffier schreef:
Hoe zit het met Roan, is dat dominant?

Dacht ik ook al aan, maar volgens de bokt wiki, is roan dominant ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:49

In de zuiver rassen Fjord en Haflinger bestaat geen Grey/schimmel of Roan.
In een zuiver ras Haflinger bestaat geen Dun/Wildkleur ... dus geen zebrastrepen op de benen!

De zg 'strepen' bij Haflingers zijn verkleuring op de benen wat veelal veroorzaakt worden door het Sooty gen. Deze gen is verantwoordelijk voor oa de donkere tinten van vacht die je kan waarnemen onder de Haflingers. Vergelijkbaar met een koffievos tov een 'gewone' vos bij andere rassen.

Citaat:
De moeder toont namelijk wel witte haren door de vacht en onder aan de buik. Maar heeft wel een duidelijke haflingerkleur

Zonder foto ... sabino. Sabino is wel aanwezig in Haflingers maar veel expressie van de gen is ongewenst.

Phen

Re: [KG] Verborgen Grey-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:51

Het veulen in kwestie wordt een schimmel. Geboren met een 'brilletje' en heeft witte/grijze haren over het hele lichaam. De hengst moet dus een schimmel geweest zijn. Kan het niet dat de merrie voordat ze bij jou kwam (per ongeluk)gedekt is?
Een roan wordt het veulen (volgens mij) niet. Dan moet het veulen duidelijke donkere benen en hoofd hebben. Ook voor een sabino vind ik dat het veulen te licht wordt over het hele lichaam.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:50

Mjetterd schreef:
Merrie ontsnapt, mensen hebben de bruine erop zien zitten. Voor de rest waren er alleen maar bruine/vos en zwarte hengsten in het land.

Kan het zijn dat het jonge hengsten in de opfok waren...en dat die bruine die erop gezeten heeft nu wel schimmel is, dat die gene die hem gespot heeft niet gezien heeft dat het een schimmel bruin geboren is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:59

Volgens commentaar in een andere topic is dat hoogst waarschijnlijk ook het geval geweest.

mickeyhealth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:18

Even over de haflinger wat betreft een grey-gen of niet. Deze heeft de haflinger inderdaad niet.
Wel bezit hij het scooty-gen deze geeft een grijze gloed aan behang en lichaam. Als de haflinger dus teveel van dit scooty-gen heeft, kan 'ie grijs worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:32

Verschil tussen sooty/smutty en grey is dat een veulen als vos geboren wordt en na het verliezen van de veulenvacht al sooty laat zien.

Grey wordt donker of als vos geboren en wordt met de jaren steeds lichter tot hij bijna compleet wit is.