Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:56

Hallo allemaal,

ik weet niet of het hier goed staat. Zo niet, excuus daar voor.

aankomend voorjaar wil ik graag mijn haflinger merrie opnieuw laten dekken.

Wat ik wil:
- klassiek/ouderwets type
- grote maat
- fijn karakter

Wat is mijn merrie:
- Klassiek/ouderwets type
- grote maat
- opgenomen in het stamboek
- vader: Nimrod
- moedersvader: Naro
- nuchter karakter

Ik zoek een hengst in nederland en het liefst met natuurlijke dekking.

Als jullie iets weten, wil ik zo veel mogelijk info.
onder andere:
- naam van de hengst
- leeftijd van de hengst
- hoogte van de hengst
- ouders van de hengst
- karakter van de hengst

En niet heel onbelangrijk.. wat het dekgeld bedraagd.

Alvast bedankt.

Groetjes

Alnieno

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:05

Misschien is Wallenstein iets? hij dekt natuurlijk bij haflingerstal van de zonnehof.
Wallenstein is van '94, 1.49 m, zijn vader is Winterstein en zijn moeder is Charlotte(v. Afgan II)
Wallenstein is ontzettend lief en een echte knuffel, hij staat tussen de merrie's en het maakt hem niks uit. Ik heb een keer op hem gereden en hij is erg werkwillig en makkelijk in de omgang. Hij heeft heel mooie manen en een voorpluk tot op zijn neus! hij heeft erg mooie gangen.
Hij is geen ouderwets type, maar ik denk dat je tussen de goedgekeurde hengsten geen echt ouderwetse meer vind. Wel is 'Wally' lekker compact gebouwd.
nakomelingen: [HA] gezocht foto's wallenstein + nakomelingen
ik op wally: [RIJ-ITP] Op haflingerhengst Wallenstein!
http://zonnehof.com/hengst-wallenstein.html

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:16

Heb je misschien een standfoto van je merrie? Dat is altijd duidelijker dan enkel een beschrijving.

Willem van Steenbergen is ook een leuke hengst, dekt alleen wel op Luxemburgs dekblok, maar daar krijg je (naar mijn weten) een normaal Nederlands paspoort met papier bij als je merrie ingeschreven staat in het Nederlands Stamboek. Hij staat in Meerle, België, dat is net over de grens met Nederland (zo'n 45min van Den Bosch). Eventueel ook in Drenthe, daar staan ze tijdens het dekseizoen ook af en toe, maar denk dat dat voor jou een hele eind verder weg is.
Dekgeld van Willem bedraagt €225 en hij dekt natuurlijk.

Dit is de website van de hengstenhouder, waar ook Star staat (jammer genoeg dekt die niet meer door zijn leeftijd, hij is al 29): http://www.debrouwer-haflingerhengsten. ... en/willem/
Afstammelingen: http://www.debrouwer-haflingerhengsten. ... eenbergen/

Een topic van Willem:
[ITP] Haflinger hengst Willem Van Steenbergen @foto shoot duinen.

Ik ken een redelijk wat nakomelingen van hem, die allemaal stevig gebouwd zijn, mooi aan de maat en vooral erg goed kunnen bewegen. Bij de hengstenhouder hebben ze zelf een merrie van hem die ze gebruiken als fokmerrie.
Willem zelf is zelf ook een erg lief dier, maar dat zijn ze allemaal bij de Brouwer.

Ik zou zeggen: ga eens een kijkje nemen, ze zijn er erg behulpzaam en nemen je maar al te graag mee op een tocht met de kar :) .

Wallenstein is ook een mooie haflinger, heeft ook erg veel mooie nakomelingen :j !

Edit: ik zie dat je merrie te koop staat, dus denk dat hier dan een slotje op mag?

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:43

Wat zijn je plannen met het veulen?
Momenteel zijn er al gewoon te veel paarden en pony's.
Zelfs voor dumpprijzen raakt men ze soms niet kwijt en moeten sommigen uiteindelijk eindigen bij de slacht.
Ik zou zeggen: bezint eer ge begint.
Fok alleen als je zeker weet dat je dat leuke lieve veulentje ook een toekomst kan bieden als het een tijdrovende puber is geworden.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:47

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:56

ilse_89 schreef:
Hallo allemaal,

ik weet niet of het hier goed staat. Zo niet, excuus daar voor.

aankomend voorjaar wil ik graag mijn haflinger merrie opnieuw laten dekken.

Wat ik wil:
- klassiek/ouderwets type
- grote maat
- fijn karakter

Wat is mijn merrie:
- Klassiek/ouderwets type
- grote maat
- opgenomen in het stamboek
- vader: Nimrod
- moedersvader: Naro
- nuchter karakter

Ik zoek een hengst in nederland en het liefst met natuurlijke dekking.

Als jullie iets weten, wil ik zo veel mogelijk info.
onder andere:
- naam van de hengst
- leeftijd van de hengst
- hoogte van de hengst
- ouders van de hengst
- karakter van de hengst

En niet heel onbelangrijk.. wat het dekgeld bedraagd.

Alvast bedankt.

Groetjes

Foto's van de merrie?
Wat zijn haar minpunten?

Waarom worden er op Wallenstein na alleen afgekeurde hengsten geadviseerd? Ze zijn niet voor niets afgekeurd...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:14

DE MERRIE STAAT TE KOOP AANGEZIEN TS GEEN TIJD MEER HEEFT VOOR HET ONDERHOUD VAN 2 PAARDEN.

Denk dat dit topic daarom op slot mag?

Edit: Willem van Steenbergen is niet afgekeurd, enkel op afstammelingen bij de KVTH en daar zijn de meningen over verdeeld. Zowel Luxemburg als Duitsland zijn ook een mooi stamboek en een hengst met zo'n papier kan perfect een goede keuze zijn voor je merrie.
Mijn veulen is van een Duits gekeurde hengst en heeft een Nederlands papier van de KVTH.

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:31

Laat het KVTH nou net het stamboek zijn waarvoor we hier in Nederland fokken. Hij is dus wél afgekeurd. Dat de meningen daarover verdeelt zijn, doet niet ter zake. De enige mening die hierin telt is die van het KVTH. Daar hebben we het mee te doen, of we het daar mee eens zijn of niet, we zijn nu eenmaal van ze afhankelijk. Daarnaast is Willem zo grijs als een kraai. Grijs is ongewenst, dus ik snap niet dat er mensen zijn die willens en wetens foute genen in het ras blijven stoppen. Als je fokt, moet je doel zijn: verbeteren, en dat doe je met goede genen, niet met fouten.

Ik ben prima in staat om te lezen trouwens. Dat jij denkt dat dit topic op slot mag, wil niet zeggen dat ik niet mag reageren. Dan had je mod moeten worden, of de TS moeten zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:20

How, je moet je niet zo aangevallen voelen of bitsig reageren, dat hebben niet zo graag op bokt :) . Had het er enkel gezet omdat ik in pb contact heb gehad met TS, die inderdaad niet meer wil gaan fokken en ondertussen ook al een topic had geopend om met een tinkerhengst te fokken (voordat ze had besloten de merrie te verkopen).

Dan is jouw mening anders dan de mijne. Ik ben trouwens Belgisch, dus ik fok niet met de KVTH, vind het trouwens onzin dat je je binnen de grenzen zou moeten houden als de stamboeken in andere landen kwalitatief minstens even goed zijn. Mijn veulen met een Nederlandse moeder en Duitse vader heeft even goed een KVTH papier gekregen, zou maar logisch zijn dat ze een hengst die in Duitsland goedgekeurd is ook erkennen in NL. We zijn dus toch helemaal niet afhankelijk van de KVTH? Heb er een mooi paspoort/papier van gekregen zonder met een Nederlandse hengst te fokken.

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:59

Ik heb zelf ook liever buitenlandse hengsten. ;) Maar daar vallen voor mij hengsten die hier afgekeurd zijn niet onder. Voor het veulen zijn nederlanders hoe dan ook gebonden aan het KVTH, en als je alsnog fokt met een hengst die hier duidelijk niet gewaardeerd wordt, kun je er donder op zeggen dat het veulen er bij voorkeur al om "veroordeeld" wordt. Daarnaast worden Willem zijn grijze manen en staart gewoon als fout gezien, en worden ze veroorzaakt door het sootygen, wat dus wil zeggen dat het erfelijk is. Dat is moedwillig het risico lopen op een genetische "fout" bij het veulen. Dat moet je niet willen, als je fokt moet het doel altijd verbeteren zijn, hoe leuk Willem ook mag zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:21

Oh ok op die manier :) . Ik weet niets van genetica, dus kan enkel op de bouw oordelen en dan vind ik Willem een erg fijne hengst qua beweging en forsheid. Als die manen inderdaad door Sooty worden veroorzaakt kan ik er wel inkomen waarom er liever niet mee gefokt wordt, al zou ik voor een haflinger om zelf te houden er nog wel mee durven fokken, mocht ik helemaal verliefd zijn op deze hengst en geen ambities hebben binnen keuringen etc.

Ik wil met mijn veulen op 3-jarige leeftijd ook naar de keuring gaan, al weet ik niet of het met haar afstamming zo gunstig gaat zijn in NL (Aron van de Haflingerborg x Sultan), dus we zien nog wel of we gaan of niet. De beweging heeft ze allesinds wel van een moderne sporttypische haflinger, erft haar vader goed door, maargoed dat is offtopic.

RoyalDestiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:33

Offtopic gaan zal de TS wel niet erg vinden als ik jou mag geloven. :D
Sultan geeft meestal erg goede paarden voor de sport en is geen 12 in een dozijn-hengst, wat wat mij betreft alleen maar een pluspunt is. Aron is hier niet goedgekeurd, maar dat is simpelweg omdat de eigenaar het KVTH zat was en hij hier dus niet naar de keuring is geweest. Hij is iig niet afgekeurd, wat al een verschil maakt. ;)

Wat je trouwens zegt wat betreft erkenning: Nederland hoeft hengsten van buiten het WHV niet goed te keuren, duitsland is geen lid van het WHV. Daarnaast wordt hier erg handig gebruik gemaakt van de S10 regel om "ongewenste" hengsten die ze wél moeten accepteren er alsnog uit te krijgen. Geef ze een S10 en knikker ze eruit bij de afstammelingenkeuring. Ben je er ook vanaf. :roll:

KVTH papier kun je krijgen bij alle veulens met een vader die goedgekeurd is bij een haflingerstamboek, maakt niet uit uit welk land. Echter betaal je meer voor je papier, dan bij een KVTH hengst. Je kunt het zien als een soort boete. Ook erg flauw wat mij betreft, maar het is wel de bedoeling dat dit mensen ontmoedigd om met buitnelandse hengsten te fokken.
Laatst bijgewerkt door RoyalDestiny op 07-01-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:35

Ik denk dat ik je wel begrijp en kan volgen, ik ga je even pb'en :j ...