[TI] Welke hengst voor Dorina?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Welke hengst voor Dorina?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 08:52

Ik kan er niet aan doen, met al die hengstkeuze topics ging het bij mij toch weer kriebelen :+

Dus ik ben wel eens benieuwd welke hengst jullie voor Dorina zouden kiezen.

Gegevens:
ICS 1ste premie en Beste merrie op keuring 2011
°2006
afstamming onbekend
1m51
homozygoot tobiano, draagt vosgen

Goede punten en verbeterpunten ga ik niet opnoemen :+
De reden is dat ik een hele waslijst zou kunnen geven en dan ga ik jullie alleen maar beïnvloeden, wil eerst zien wat jullie zelf denken, dan kan ik later haar verbeterpunten in mijn ogen aanvullen ;) (bovendien: als ik mijn waslijst aan verbeterpunten zou neerpennen hier, zouden jullie vast gaan denken dat ik haar een hele slechte merrie vind :P wat niet zo is, vind dat ze haar 1ste premie zeker verdiend heeft ;))

Fokdoel:
een mooie, ronde cob van tussen de 1m42 en 1m52 (uiterste min 1m40 en uiterste max 1m55)
graag met een tikkeltje elegantie en uiteraard goede bewegingen en een goed karakter
karakter lijkt me niet echt een punt gezien het karakter van de moeder zou de vader zelfs een draak mogen zijn :+ maar uiteraard wel een hengst erop die een fijn karakter heeft.
Kleur is van absoluut ondergeschikt belang, al moet ik eerlijk bekennen dat zwartbonte veulens mijn voorkeur hebben en ik speciale kleurtjes het geld niet waard vind :o
voor deze ene keer maakt stamboek van de hengst en ggk of niet me niet uit, aangezien het eerder hypothetisch is om eens ideeën op te doen, maar ICS NL-ggk hengsten hebben een streepje voor omdat deze ook in werkelijkheid in aanmerking zouden kunnen komen.

Ze heeft tot hiertoe 1 veulen gehad van Stonewall Norbert: http://snorremansvangermania.webs.com/1kendirasvg.htm

Foto's waren moeilijk kiezen :o
heb er van dit jaar veel als ze in wat mindere conditie is als optimaal en dat benadrukt haar zwakke punten natuurlijk ;)
maar dat maakt het voor jullie misschien makkelijker ;)

Afbeelding

http://snorremansvangermania.webs.com/p ... border.jpg

http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... -klein.jpg

http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... border.jpg

Standfoto's waren erg moeilijk te vinden :o heb eigenlijk alleen deze en die zijn wel al van anderhalf jaar geleden

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Sica op 29-12-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's ter illustratie

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:37

Ik zou hier O Bryan wel op durven zetten :o
Ik vind dat haar hals wel wat zwaarder mag evenals haar beenwerk, ik denk dat je die punten met O Bryan al zeker verbeterd
ook denk ik dat je haar bovenlijn daarmee verbeterd

Over andere hengsten kan ik niet veel zeggen omdat ik die verder niet irl ken ;)

Aniekepiek

Re: Welke hengst voor Dorina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:05

jammer dat chuck er niet meer is, die had ik er opgezet alexandra :)
Wat vind jij van Guinness?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:19

Ik ga voor An Rua, mooie compacte cob met elegantie. Vind zijn nakomelingen allen mooie, zware, compacte dieren.
Ik zou een iets rastypischer hoofd bij Dorina willen zien, een wat breder, rechter neusprofiel zonder "dish". Haar croupe zou wat ronder mogen en haar beenwerk wat zwaarder, verder vind ik er niet veel op aan te merken.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:25

Vind An Rua ook een hele mooie optie voor Dorina!

Sowieso vind ik haar een mooie merrie... Verbeter punten die ik graag zou willen zien is wat zwaarder beenwerk, als het kan wat meer sok en een wat mooiere hals.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:36

Lucy_1 schreef:
Vind An Rua ook een hele mooie optie voor Dorina!

Sowieso vind ik haar een mooie merrie... Verbeter punten die ik graag zou willen zien is wat zwaarder beenwerk, als het kan wat meer sok en een wat mooiere hals.

Welke hengst geeft wat zwaardere benen door ?
En dan ook nog de sokken, alhoewel voor een merrie heeft ze al een goede sok.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:47

Ik vind ook dat Dorina voor een merrie genoeg sok heeft. Ik zie ook dat ze nog steeds met de jaren steeds meer krijgt.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:21

Ze heeft prima sok voor een merrie... Maar ik zou niet zo gauw gaan voor een hengst gaan met weinig of bijna geen sok... Dat bedoel ik meer... :)

Volgens mij gaf Hugo Boss wel zwaarder beenwerk door hoor... En mijn nakomeling van Rufus zat ook niet zonder sokken....
Maar het is ook aan de merrie wat ze door geeft. Mijn merrie heeft ook niet mega sok, maar haar nakomelingen zitten absoluut niet zonder...

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:33

An rua is ook n hele mooie past idd ook goed by dr, maar guinnes ook denk ik al heeft die wel m mooi fyn snoetje

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:49

Volgens mij heb ik een keertje gelezen van een onzer Bokkers, met genetica kennis, dat:
"fokken op sokken is gokken"

Zoals ik Dorina bekijk op de foto, dan toont ze nog vrij jong op die foto.
Ze is van 2006 en de foto is van zomer 2009, dus drie jaar oud op de foto.
Totaal plaatje laat een mooie merrie zien. (1ste premie waardig en dat heeft ze)

Maar vergelijk een merrie nu niet met een hengst.
Een goede en in het type staande hengst is van nature zwaarder.
Een merrie mag best wat lichter beenwerk hebben (volgens mij)

Wil je echt naar het zwaardere beenwerk gaan dan moet je meer gaan denken aan hengsten met de Shire of Clydale achtergrond.
Maar dan verdwijnt het mooie hoofdje van Dorina weer.

Ik zou het puntenlijstje van Dorina wel eens willen zien van de laatste keuring te st Lievens Houtem, 11-11-2011.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:12

Guinness lijkt mij een fijne optie voor Dorina.

Maar An Rua was ook de eerste waar ik aan dacht :

*denkt nog even verder.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:33

Jammer dat An Rua geen ICS Nederland registratie heeft.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:35

Onee dat is waar ook. Maar dat was geen must toch?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:36

cp112 schreef:
Onee dat is waar ook. Maar dat was geen must toch?

Frenia geeft het wel aan in de openings post. :7

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:52

Dat.was ook myn minpuntje op an rua hij zou in myn ogen zeker goedgekeurd wprden! Beemwerk mag van my by n merrie ook fyner je ziet maar zelde merries met stevige stampers!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:08

En dat is het probleem in de Tinker fokkerij.
Je ziet steeds weer een Shire, Clysdale of een Fell pony, enz terug komen in de nakomelingen.
Heel veel Tinkertjes hebben van al die rassen wat in zich zitten.
Je ziet het vaak aan het grote verschil in lengte van de pijp benen, voor en achter.
Een volle voorhand en een ielige achterhand.
En dan niet te vergeten, waar komen al die mooie kleurtjes vandaan ??

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:30

Daarom baal ik eigenlijk nog steeds dat ik Kayla verkocht heb. Men wat had die een stampers.

Dat een paar mensen mij vroegen of ik wel bij juiste categorie stond ingedeeld bij de keuring. Het leek geen merrie :Y) Maarja, zo zie je ze niet vaak en helaas ben ik haar geheel uit het oog verloren ;( Jammer. Was zo'n mooi combi met Noedel geweest....

Maargoed, weer even ontopic :P
Forrest dan?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:40

Ariebren schreef:

Welsh? Highlander? Shetland? Who knows.... Feit blijft dat er meer dan genoeg 'vreemd' bloed doorheen zit en dat maakt ons ras zo veelzijdig en moeilijk een eenduidige rasomschrijving te behouden.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:59

Ariebren schreef:
En dat is het probleem in de Tinker fokkerij.
Je ziet steeds weer een Shire, Clysdale of een Fell pony, enz terug komen in de nakomelingen.
Heel veel Tinkertjes hebben van al die rassen wat in zich zitten.
Je ziet het vaak aan het grote verschil in lengte van de pijp benen, voor en achter.
Een volle voorhand en een ielige achterhand.

Je kunt dat ook zien als een uitdaging: klopt, onze Tinkertjes hebben een geweldige mengeling van rassen in zich zitten. Maar door consequent te blijven selecteren op de raskenmerken krijg je uiteindelijk een steeds heterogener paardenbestand, toch? :)

Frenia, ik vind het lastig om een hengst voor je aan te dragen. Je bent er zelf altijd zo goed in ;) En ik heb niet zo'n goed beeld van de vererving van de meeste ICS hengsten. :o
Cobveulens die mij persoonlijk érg aanspreken qua bouw én looks zijn veulens van Red en Parno en die staan beiden niet meer in Nederland..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:48

snowdon schreef:
Ariebren schreef:

Welsh? Highlander? Shetland? Who knows.... Feit blijft dat er meer dan genoeg 'vreemd' bloed doorheen zit en dat maakt ons ras zo veelzijdig en moeilijk een eenduidige rasomschrijving te behouden.

Iberische paarden zitten er toch ook nog achter? Vandaar de pearl enz?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:35

Daar had ik nog niet eerder aan gedacht eigenlijk, Iberische paarden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:18

Afbeelding
Ze zullen toch wel aan land zijn gegaan, in de UK of Ierland?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 14:31

Grappig! De meeste liggen wel in de lijn van wat ik zelf dacht tot hiertoe :j

Dank ook voor de argumentatie :j want daar heb ik echt wat aan!

O'Bryan ben ik al langer fan van :j vind ik ook een logische keuze bij Dorina om genoemde redenen :j
An Rua vind ik schitterend! Niet alleen is hij zelf gewoon heel goed, maar wat ik tot hiertoe van nafok van hem gezien heb, vind ik overweldigend goed +:)+
Als ik tussen beide zou moeten kiezen (beide vos, bah :P ;)) dan zou ik voor An Rua gaan, omdat ik die standvastiger en beter vind doorfokken.
Maar helaas niet ICS NL ggk idd :)

Nu, er mogen echt ook wel niet ggk/niet ICS ggk hengsten aangebracht worden hoor, zoals ik al zei is het topic eerder hypothetisch bedoeld. Beetje voor mij als eye-opener ;) ik kan idd wel zelf beslissen welke hengst ik erop wil, maar wil niet graag vastroesten en soms kunnen er dingen in zo'n topic aan bod komen die nieuw zijn voor mij of waar ik zelf nog niet aan gedacht heb, wat ik zelf niet kende.
In eerste instantie wachten we het veulen van Dorina en Deaglàn af en tenzij dat veulen geweldig tegenvalt ;) wordt ze ook volgende keer nog door hem gedekt, maar dat neemt niet weg dat de planning wel is dat ze nog eens door een externe hengst gedekt wordt. Die misschien nu nog niet ICS ggk is, maar tegen die tijd... dus alle ideeën zijn welkom!

Haar hoofd wil ik wel enigszins zo behouden, omdat het Dorina typeert en ze er ook een deel expressie aan dankt.
al mag het in het geheel iets korter, de kaken iets gevulder
Cillbarra Curran vind ik bv ook geweldig bij haar passen, alleen het hoofd is een no-go omdat Curran ook een lang smal hoofd heeft
Sok heeft ze op zich zeker voldoende, maar ik wil er idd ook niet op inleveren, dus een hengst met minder sok is geen optie voor mij
hals, toplijn en zwaarder beenwerk zijn idd nog verbeterpunten, hoewel dat beenwerk bij haar nog in ontwikkeling is, vind ik
helaas geen foto's van de keuring in Houtem, daar zag ze er top uit :j

Punten van dit jaar
in Brakel (juli): 142 totaal (jaar ervoor in westdorpe 143 zie standfoto), was ook in mindere conditie, dus begreep het wel
8 voor hals, borst en toplijn, 10 voor gedrag
in Houtem (november): 147: 10 voor hoofd, sokken, gedrag en presentatie 8 voor draf
de 8 voor draf ben ik het niet mee eens, Dorina heeft prima gangen, maar de ring in Houtem is niet geschikt om die te tonen ;)
haar gangen zijn juist iets wat ik wil behouden, ik vind haar een erg mooi achterbeen hebben wat ze goed gebruikt

Guiness zou ik nog eens in het echt moeten zien, op de hks was ik er nooit echt van gecharmeerd :o
maar op de laatste foto's met wat meer spek vind ik hem wel weer iets hebben
is natuurlijk ook alweer een tijd geleden dat ik hem gezien heb
moet ook eerlijk bekennen dat ik van Guiness me weinig (oudere) nakomelingen kan voor de geest halen...

Chuck vond ik geen combi met Dorina, kan er niet meteen de vinger op leggen waarom niet, maar het past gevoelsmatig niet

Iberische invloeden zie je wel bij sommige, maar denk dat de scheut iberisch bloed wel beperkt is :j
Highlands hebben ook van die speciale kleurtjes he ;)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:10

Denk eens aan Laurenzo!
Hij heeft een eerlijk karakter wat hij doorgeeft aan zijn nakomelingen. Dekt aan de hand. (is erg lief/voorzichtig naar de merrie)
Laurenzo vereft daarbij een mooi klein hoofdje, mooi beenwerk en prachtige sokken. Het viel me op bij keuringen dat er als extra opgemerkt wordt dat hij zo'n mooie rug heeft.
Ik denk dat hij de verbeterpunten die jij noemt zou kunnen beantwoorden...

Ik vind het in ieder geval een prachtige hengst en zou het wel weten!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 09:36

lijkt wel een reclamepraatje zo :D :+

Sorry, Laurenzo is een leuke hengst, maar ik word er niet warm of koud van :o
dus voor mij geen optie...
even editten: bedoel dit niet slecht! Ik meen het echt als ik zeg dat het een leuke hengst is, hij heeft idd veel sok, een mooie bovenlijn en een goed gevormde brede borst, zijn hoofd vind ik persoonlijk niet het allermooiste, maar er is ook weinig echt op aan te merken, maar hij heeft voor mij persoonlijk niet de X-factor...