Halster veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Halster veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:37

Hallo :)

Zoals inmiddels bekend, zijn wij niet ervaren met veulens.
Daarom weer een vraag, want ik kan beter vragen dan dat we gaan aankloten.

Even voor de duidelijkheid, voordat we weer krijgen 'Als je er geen verstand van hebt, waarom neem je dan een veulen'.
Het veulen is een foutje, was niet gepland, maar is er nu wel :P.

We hadden een veulenhalster, die je dan zo netjes kan verstellen.
Nu werd deze te klein, en gingen we een nieuwe kopen.
In de winkel werd ons verteld dat je dan bij een vervelende maat kwam, omdat we al het grootste veulenhalster hadden.
De vrouw raadde ons een shetland halster aan, die we bij neus en hals kunnen verstellen.

Het halster is alleen wel een stuk zwaarder :+.
Nu hebben we het halster om gehad, en het past zo goed als (iets te groot bij de neus).
Maar het veulen kan er niet aan wennen, het rammelt namelijk wat meer dan het oude halster.
Ze laat zich moeilijker het halster om doen, en schud veel met haar hoofd wanneer ze los staat.
We hadden verwacht dat dat gewenning zou zijn, maar na 5 dagen, blijft hij hetzelfde gedrag vertonen.
We willen namelijk niet dat ze het halster met 'vervelend' gaat associeren, waardoor we straks het halster helemaal niet meer om krijgen.

Is dit inderdaad gewenning, en heeft het meer tijd nodig? Of hebben we er niet goed aan gedaan om dat halster om te doen. (niet dat we andere keus hadden :o ).

Muzefee

Re: Halster veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:21

Wanneer heb je het halster precies om? Ook als ze buiten gaat? Of alleen tijdens het buiten zetten, binnenhalen en poetsen etc.?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:23

Muzefee schreef:
Wanneer heb je het halster precies om? Ook als ze buiten gaat? Of alleen tijdens het buiten zetten, binnenhalen en poetsen etc.?

Op elk moment dat ze buiten stal is, wanneer ze op stal gaat, gaat het halster ook af :)
Poetsen etc. gebeurd buiten de stal, dus heeft ze het halster ook om.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:26

Dus in het weiland ook om begrijp ik?! Is het een idee om het halster daar af te houden? Als ze het halster zo vervelend vind zie ik haar nog wel een keer met haar benen proberen het halster af te trappen en het zou niet fijn zijn als ze vast komt te zitten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:28

Muzefee schreef:
Dus in het weiland ook om begrijp ik?! Is het een idee om het halster daar af te houden? Als ze het halster zo vervelend vind zie ik haar nog wel een keer met haar benen proberen het halster af te trappen en het zou niet fijn zijn als ze vast komt te zitten.

We hebben op dit moment geen weiland waar we haar inzetten, omdat het echt zeiknat is. Ze staat daarom momenteel veel los in de binnenbak.
Het halster af doen hebben we inderdaad aan gedacht, maar wat als we het halster dan niet meer om krijgen :+, en zo went ze toch nooit aan het halster?
Er is trouwens altijd iemand in de buurt wanneer ze los staan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:32

Als het halster om krijgen moeilijk is zou je dat vaker moeten doen voor de ervaring. :) Dus dan is het naar mijn idee juist een heel goed idee om haar in de bak zonder halster te laten en later weer te halsteren (als de mogelijkheid daartoe is). Wij doen het in elk geval zo, in elk geval om veiligheidsredenen (en simpelweg te smalle koppies voor de 'reguliere' veulenhalstertjes) en de ervaring dat ze gewoon elke dag een paar keer een halster om krijgen en er dus bij hun hoofd omgepriegeld wordt en ze leren dat het de normaalste zaak v/d wereld is. :)

Overigens is dat schudden niks geks en denk dat dat gewoon gewenning is zoals je zelf al noemt. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:34

Muzefee schreef:
Als het halster om krijgen moeilijk is zou je dat vaker moeten doen voor de ervaring. :) Dus dan is het naar mijn idee juist een heel goed idee om haar in de bak zonder halster te laten en later weer te halsteren (als de mogelijkheid daartoe is). Wij doen het in elk geval zo, in elk geval om veiligheidsredenen (en simpelweg te smalle koppies voor de 'reguliere' veulenhalstertjes) en de ervaring dat ze gewoon elke dag een paar keer een halster om krijgen en er dus bij hun hoofd omgepriegeld wordt en ze leren dat het de normaalste zaak v/d wereld is. :)

Overigens is dat schudden niks geks en denk dat dat gewoon gewenning is zoals je zelf al noemt. :)

Dankjewel voor het advies, het klinkt inderdaad logisch, hopen dat ze dan wat makkelijker word met het halster.
Ookal zal het in het begin nog wel even problemen geven. Even doorzetten :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:37

Precies, eventjes doorzetten en het zal wel beter gaan. Zij moet er aan wennen en als ze het straks normaal vindt zal het allemaal wel goed gaan. :) Desnoods ga je 5 keer per dag de stal in om te halsteren, ik noem maar wat!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:59

Ik gebruik ook altijd na ongeveer 3 maanden een halster maat shetlander, voordeel is ook dat die doorgaans een heel stuk steviger zijn dan die veulenhalsters.
Je hebt ook halstertjes in die maat die vrij dun zijn en superlicht, misschien daar eens naar kijken anders? En anders het halster strakker zetten, dan rammelt het ook niet meer zo.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:25

Ik gebruik ook een shetlanderhalster, waar ik dan op let dat het halster op drie punten verstelbaar is.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:54

misschien kun je een weidehalster proberen in shetmaat, die op die plekken verstelbaar is.