Dressuurhengst voor keurmerrie v. Lennard (x Planeet)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ups

Dressuurhengst voor keurmerrie v. Lennard (x Planeet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 01:00

Voor mijn merrie ben ik mij aan het orienteren naar een geschikte hengst.
Het gaat om een keurmerrie van Lennard (x Planeet). Link naar haar afstamming: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=44376
Ondanks haar springafstamming scoort zij beter als dressuurpaard.
IBOP: S80 D80 G80 GDP16 A70 ST70 SV70 GSP13 Tot 74

Pluspunten van de merrie:
Sterk achterbeen
Eerlijk karakter, (wel iets kijkerig)
Veel looplust
Goede beweging met veel takt.
Mooi droog beenwerk
Knietje

Wat ik graag wil verbeteren:
Meer maat
Halslengte
Meer rek in het lijf, ze is vrij beknopt
Ze is iets overbouwd.

Haar beweging lijkt ze goed door te geven, gezien beide veulens die ze heeft gehad een goed achterbeen en veel takt hebben meegekregen. Ik zou daar nog iets meer souplesse/ veer aan toe willen voegen.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EZDGD8RI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VPY7JRGH.jpg

De merrie heeft reeds 2 veulens gehad. Het eerste veulen was een Cantos, het tweede veulen van Oscar.
Bij beide veulens ben ik tevreden over type, beweging en karakter.

De Cantos (merrie 2006):
Mooi type
Veel bloed
Fijn bewegen met een sterk achterbeen en veel takt
Goed eerlijk karakter echter wel kijkerig en watervlug
Goed vermogen op de sprong
Klein (1.60m)
Als veulen op de keuring 2e premie met de opmerking dat het een veulen van goed type was met een goed achterbeen echter miste ontwikkeling.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DHKKBCZP.jpg

Filmpje van de keuring:

http://www.youtube.com/watch?v=jXnfDWqf ... AAAAAAABAA

De Oscar (hengst 2008)
Mooi type
Sterk achterbeen en ook fijn bewegen met veel takt
Koel en nuchter karakter, heel makkelijk in de omgang.
Klein (nu 1.59m, lijkt nog wel een stukje te groeien)
Als veulen 1e premie met als opmerking goed type, goede beweging met veel takt en goed achterbeengebruik. Ook hier weer de opmerking dat hij ontwikkeling mist.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WJFS4MKV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VOKLSGYD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L3TTOTSL.jpg

Filmpje van de keuring:

http://www.youtube.com/watch?v=lNfN4Xil ... AAAAAAAAAA

Ik zoek dus een hengst die goed bij deze merrie zou passen waarbij maat en rek in het lijf de belangrijkste aandachtspunten zijn. Als de hengst daarnaast ook nog een aantal andere punten van mijn lijstje weet te verbeteren is dat natuurlijk ook zeker gewenst!
Ik pin mij niet vast op KWPN. Een goede Duitse hengst heb ik ook wel oren naar.
Uiteraard heb ik zelf al wel een aantal hengsten op mijn netvlies staan, maar ik zou graag horen wat andere kenners mij zouden adviseren.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Ups

Re: Dressuurhengst voor keurmerrie v. Lennard (x Planeet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:20

Helemaal niemand die een idee heeft? -O-

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:21

Ik kan je zo niet helpen, daar zijn andere deskundig in hier op Bokt, maar het is wel een typische Lennard zeg! Ik heb een paar Lennards gereden voor de fokker van Lennard zelf, hele fijne paarden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:25

mooie merrie! ik zou inderdaad een hengst zoeken die veel maat en lengte doorfokt.
Ook zou ik een donkere hengst uitzoeken, jouw merrie heeft zelf ook al zo'n mooie donkere kleur.
Wat vind je van Apache, die loopt zich nu zo goed in de kijker!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:34

@ Mindfields: Het is idd een typische Lennard! Al zie ik ook wel hele andere types van hem! Veel groffer en groter. Leuk dat je er een aantal hebt gereden, het zijn idd fijne paarden. Al hoor ik wel eens dat Lennard zelf niet altijd zo'n schatje is.

@ Knakker: Bedankt voor je reactie! Apache heeft ook op mijn lijstje gestaan. Ik ben bij hem alleen erg bang voor de maat. Apache is ook niet heel groot en Olivi en UB 40 erachter vergroten naar mijn idee ook niet echt. Ben verder wel helemaal weg van die hengst.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:51

Ik weet ook niet of Apache vergrotend gaat werken, maat is echt wel een aandachtspuntje bij de jouwe.
Je wilt er sowieso een dressuurhengst op zetten (of lees ik er overheen..?)?
Is Johnson een optie misschien? Die fokt vergrotend, en geeft wel mooie langgelijnde paarden.
Anders Rousseau? Die voegt maat, model en bloed toe. Ben er zelf wel gek van altijd, alleen jammer dat je die volgens mij alleen diepvries kunt krijgen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:57

Ik denk dat Sorento maat en lengte aan deze merrie kan toevoegen, heb er nog geen kleine en beknopte nakomelingen van gezien.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:06

Ach, waarom niet Tangelo van de Zuuthoeve? Die fokt naast goede springpaarden goede bewegers, goede mentaliteit en maat.
Ik vind jouw merrie echt heel leuk!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:14

mooie merrie en aansprekende oscar jammer dat ie zo klein is!
apache vind ik te beknopt voor je merrie

ik ga even nadenken.. brb :P

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:40

maat en rek --> vigo d'arsouilles. Geeft goed ontwikkelde veulens maar wel grootramig.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:53

Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Ik ben wel echt op zoek naar een dressuurhengst. Misschien dat ik in de toekomst er nog wel eens een springhengst bij wil doen, dus zal deze opties zeker in mijn achterhoofd houden voor als het zover is, maar voor nu is dat niet wat ik zoek.

Sorento ga ik me eens verder in verdiepen. Heb zelf nog maar weinig nafok van deze hengst gezien.

Rousseau ga ik me ook verder in verdiepen. Er is in deze stam al eens met hem gefokt, die nakomeling (merrie) is echter niet groter dan haar moeder. Is wel een goed sportpaard en elite.

Johnson of 1 van zijn zonen heb ik ook op mijn lijst staan.

Verder had ik zelf ook Tango en Charmeur op mijn lijst staan.

Als iemand thuis is met duitse hengsten, zou ik graag ook uit die hoek wat opties horen. Ik kan name over de merrielijnen die achter deze hengsten zitten weinig info vinden. Met name over de maat. Wil nl graag ook een hengst waarbij met name in de moederlijn de maat goed verankerd is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:56

charmeur, zhivago en wynton vergroten zeker en geven ook lengte in het lijf mee.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:22

Ik heb veel goede dingen gehoord van nakomelingen van San Remo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:31

San Remo mooie voorkant minder aan de achterkant is wat ik gehoord heb.

Apache zou ik laten staan. Lennard heeft niet een brave afstamming (Zuidhorn x Notaris) en Apache is mooi en getalenteerd maar niet braaf.

Charmeur heeft een mooi royaal model, denk dat ik daar voor zou gaan.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 15:51

Bedankt allemaal weer voor de reacties!

Zhivago en Wynton ben ik niet zo van gecharmeerd. Waarbij ik Wynton ook geen hengst vindt waarbij je in zijn nafok veel lengte in het lijf kan verwachten.
Charmeur vind ik een geweldige hengst en blijft ook nog wel op mijn lijstje staan. Ik ben bij hem alleen bang dat ik een erg klassiek veulen krijg gezien de merrie aardig oud bloed voert.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:53

Ups schreef:
Charmeur vind ik een geweldige hengst en blijft ook nog wel op mijn lijstje staan. Ik ben bij hem alleen bang dat ik een erg klassiek veulen krijg gezien de merrie aardig oud bloed voert.

Zou bij mij een pre zijn * :D ;)

* zie profiel

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 15:53

San Remo vind ik een mooie hengst qua type en ook zijn nafok vind ik mooi van type. Ik ben bij hem alleen weer erg huiverig voor de maat. Er zitten nogal wat kleintjes in die afstamming. Het achterbeen ben ik weer niet zo bang voor. Die lijkt de merrie goed door te geven aan haar veulens.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 15:54

Ha ha Natasja. Ja ik zie het! Mooie paarden! Het is ook zeker zo dat ik helemaal niet van klassiek hou hoor :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:56

Ups schreef:
Ha ha Natasja. Ja ik zie het! Mooie paarden! Het is ook zeker zo dat ik helemaal niet van klassiek hou hoor :D

Dank, maar als je echt een modern dressuurtype wil fokken kan ik je gedachtengang voorstellen. :D
Persoonlijk zou ik er minder bang voor zijn daar de merrie wel voldoende bloed voert en Charmeur ook wel.
Maar het oude bloed kan ook naar voren komen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:09

Ups schreef:
Bedankt allemaal weer voor de reacties!

Zhivago en Wynton ben ik niet zo van gecharmeerd. Waarbij ik Wynton ook geen hengst vindt waarbij je in zijn nafok veel lengte in het lijf kan verwachten.

Tango geeft ze ook vaak degelijk, maar wel veel maat/lengte de mijne is bv 1.80 m uit een moeder van 1.67 m en kreeg een 8 voor ontwikkeling van Dirk Willem Rosie!
verder voldoet hij wel aan je eisen, puntje misschien: Tango's zijn wel kijkerig (angsthazen) maar wel werkwillig (dat is ie zelf ook).

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 16:33

@listiglistje: WOW dat is wel heeel groot!! Dat hoeft van mij nou ook weer niet haha. Wel mega stoer paard zeg!
Hmm dat kijkerige wordt ik ook niet zo blij van. Dat heeft mijn merrie ook al en haar Cantos nakomeling heeft daar ook een aardig staartje van meegekregen. De Oscar daarentegen is echt een koele kikker.

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:50

Ik rijd momenteel een Westenwind X Lennard. Zijn moeder lijkt behoorlijk op jouw merrie, alleen is zij wel behoorlijk groot( iets van 1.72). Maar ook zo compact en dezelfde hals. Haar zoon is 1.68 en dus kleiner dan zijn moeder, maar is wel véél langgelijnder. Hij heeft een fijn achterbeen met veel buiging (wat moeders dus niet heeft) en is heel soepel in zijn heupen/lendenen, hij kan echt heel goed kantelen in zijn bekken. Hij heeft er ook een gigantisch front opzitten, maar daar moet je maar net van houden. Qwa beweging en exterieur is hij echt veel beter dan zijn moeder. Het karakter heeft hij wel wat meegekregen (mama vind alles eng) maar in mindere mate en het wordt steeds minder.
Ik weet dus niet of Westenwind groot fokt, maar lengte en beweging iig wel.

Ik heb ook een 1,5 jarige van Zucchero die al 1.67 is......misschien dat hij groot fokt?

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:05

Bedankt voor je reactie Koetjieboe!
Westenwind vind ik ook wel een fijn paard. Ben bij hem echter ook bang voor de maat.Hij heeft op die moeder van het paard dat jij rijdt toch duidelijk verkleind. Ben weg van Contangobloed, maar denk niet dat dat op mijn merrie past. Ben bang dat als dat doorslaat ik een propperig bonkje krijg.

Zucchero ga ik me eens in verdiepen! Ik weet helemaal niks van die hengst en nog minder over zijn nafok. Ik hoor of zie nagenoeg niks van die hengst en zijn nakomelingen.
Hoe is die 1,5 jarige Zucchero van jou?

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:52

Ik kende Zucchero voorheen ook niet hoor, volgens mij is ie niet zo populair, hij is wel gewoon kwpn goedgekeurd. Hij komt bij Van Olst vandaan geloof ik.
Mijn 1,5-jarige is nog wel een echte slungel hoor, dus moeilijk te zeggen of het nou een goeie is of niet. Wat ik er al wel van kan zeggen is dat hij met heel veel takt beweegt, ook als hij verruimt. Hij zou misschien wat vlugger mogen zijn van achteren maar goed het is een slungel dus misschien komt dat nog wel. Hij zet hem van achteren wel netjes onder. Hij is ook erg overbouwd maar verder wel mooi in proportie. Hij heeft een lange hals maar die staat er netjes opwaarts op. Zijn rug is niet zo lang, gewoon normaal zeg maar. En hij heeft een mooi kontje;) Zijn karakter is tot nu toe ook erg fijn. In het begin was hij heel bang en daardoor een beetje gevaarlijk (hij sloeg uit angst of rende er vandoor met 2 man eraan....) Maar toen kwam hij uit de opfok. Ik heb hem nu een half jaar en kan er alles al mee. Hij is heel nuchter eigenlijk, zelfs als je hem op wilt jagen moet je echt alles uit de kast halen om hem te laten showen. Hij is echt gek op knuffelen en poetsen, maar hij is nog hengst en begint nu wel een beetje klierig te worden, vooral bijterig.
Ik heb wel een foto van hem maar ik weet niet hoe ik die moet toevoegen.....

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:56

Oh zucchero staat nu bij Xenophon, staat op de website ook een filmpje van zijn nakomelingen.