ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:19

Hoi,
Ik zit eraan te denken mijn eigen merrie te laten dekken, het is een friese merrie.
Ik zou graag een valk kleurig veulen hebben, en daar ik er weinig te koop zie kijk ik langzaam rond of mijn eigen merrie een optie is.
Vaak zie ik zwarte merries staan die met een cremello gedekt zijn en die hebben een va kleurig veulen aan de voet. Is dit gegarandeerd een valk of kunnen er ook andere kleuren uitkomen? En is er al een topic met mensen die deze kruising al eens gemaakt hebben?
Het veulen is voor mezelf, papieren e.d maakt me niks uit en zo ook is het geslacht beide welkom.

Hoop dat iemand meer info heeft of een link met meer info over deze kleur

belle_boef

Re: ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:26

Het is nooit gegarandeerd wat er uit komt.
Het is makkelijker om een valk te kopen dan om er een te fokken. En met een fries gaat dat helemaal mininaal worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:39

Dan zou ik op marktplaats kijken. Als je laat keuren vind je vast een veulen wat EN valk is EN gezond. :j
Fokken is gokken.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:48

Ik ben alles behalve een kleuren expert, maar is een Fries homozygoot voor zwart (denk van wel...)? In dat geval zou je (volgens de color calculator) alleen met 100 % zekerheid een valk-kleurig veulen krijgen als de hengst homozygoot voor agouti is (AA). Bij aa (non-agouti) wordt het veulen 100 % zeker smoky black, en met Aa 50/50 % kans op valk en smoky black.

edit: als je met een perlino i.p.v. cremello zou kruisen zou het veulen altijd 75 % kans op valk hebben (aangenomen dat de moeder inderdaad homozygoot zwart is).

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:56

Het probleem is dat er weinig valk aangeboden word, was er met 1 bezig en die is voor mijn neus weggekaapt. Verder staat er nu niks te koop wat me aanspreekt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:57

staat er een tussen de advertenties hier.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:57

Dekken met een cremello die homozygoot is voor agouti of een perlino die homozygoot is voor agouti.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:59

Maar er is toch ook een kans dat het veulen wat je fokt je niet aanspreekt?

Ik denk dat het lastig wordt om een hengst van een zeldzame kleurslag, in de juiste grootte te vinden, die precies die punten verbeterd die aan jouw merrie verbeterd moeten worden maar de sterke punten benadrukt...

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:03

Authentic schreef:
Dekken met een cremello die homozygoot is voor agouti of een perlino die homozygoot is voor agouti.

Oh ja, dat is wel wat duidelijker inderdaad. Leuk, weer wat geleerd. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:17

De volgende cremello/perlino hengsten zijn homozygoot voor Agouti en dus GARANDEREN op een homozygoot zwart fries merrie een Valk gekleurd veulen:

Warmbloed Stamboek ggk hengsten:
- Weissgold GF: ZfDP A-register, 165 cm (http://www.sporthorse-data.com/d?i=10724223)
- Milky Way GF: ZfDP A-register, 165 cm (http://www.sporthorse-data.com/d?i=10510556)

Kleur of Sport Register ggk hengsten:
- Alba (perlino:Ee): HungWB, ggk BritPaloAss, staat in Engeland bij Halona Sport Horses
- Baron (perlino:Ee): Eq.Kinsky, 169 cm, ggk bij R.Belg.Palo/erkend NRPS, staat in Nederland bij Meyers
- Czandor: Wielkopolska, 169 cm, ggk bij Brit.Palo.Assoc, staat in Engeland bij Colourthyme-stud
- Matros: Wielkopolska, ?160 cm, ggk ???, staat in Engeland bij Colourthyme-stud

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:38

Ik denk dat als het je alleen om de kleur gaat, dat je dan idd beter gewoon je ogen open kunt houden voor een valk veulen ipv zelf te gaan fokken. Zoals Vjestagirl al zei zal het lastig worden om een hengst te vinden die én je merrie gaat verbeteren (en dan ook nog eens buiten haar eigen ras) én een valk veulen zal geven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:09

De hengsten die ik boven noemde garanderen op een homozygoot zwart merrie een valk gekleurde veulen ... het verbeterings punt is natuurlijk iets anders. Dit is een kwestie van de hengsten bekijken en beoordelen.

Ik weet trouwens een aantal WB veulens te staan die valk gekleurd zijn, maar prijzen liggen tussen 3000-5000 euro.
Ik weet trouwens ook een stoeterij waar je eentje 'op bestelling' kan plaatsen uit hun merries en hengsten ... misschien ook een optie?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:11

Hoi,
Ik weet nog niet wat we gaan doen, zelf fokkenof kopen...
Het lijkt me leuk eens eenveulen te hebben maar aan de andere kant de risico's...
Ze is wel al eerder moeder geweest dus dat scheelt weer iets.
Qua verbeterpunten heb ik eigelijk weinig,mijn merrie heeft een mooi klein hoofd, mooie gangen, mooie bouw en voldoende lengte in haar hals,vol behang,mega karakter, geen ziektes of afwijkingen, dus wat wil je nog meer. Ik moet dus alleen evt een hengst hebben die aansluit op haar, vooral het karakter vind ik erg belangrijk en dat is ook de reden waarom ik aan zelf fokken dacht, veel heb je zelf in de hand in de eerte weken na de geboorte. Ik heb geen zin in een verwaarloosd veulen qua opvoeding, daar heb je erg veel wrrk aan en ik spreek uit ervaring. Als ik er zelf bij ben vanaf de geboorte kan ik het veulen veel meer naar eigen hand zetten.
Plus dat de valk veulens behoorlijk prijzig zijn.

Ik kijk even wat ik doe, ik wacht het dekseizoen even af en kijk wat er nog geboren gaat worden. Ik zou haar evt rond mei laten dekken, zodat het veulen met warmte en een volle wei geborenzal worden, wel zo fijn voor mama en veulen.
Wellicht word er duswel 1 gekocht mar was benieuwd of het kon. Dit nav een topic met een friese merrie die een valk veulen gaf, prachtig beestje en precies mijn type. Ik hou wel van de volle barokke beestjes

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:35

Dat is een veulen van Ismir de Tilleul dacht ik?!
Ismir heeft een zeer brave karakter en geeft veulens met veel beweging en type (edel maar toch niet iel, barok maar niet zwaar), en de dekgeld is heel redelijk (+/- 275 euro). Alleen meen ik te weten dat Ismir heterozygoot is voor agouti waardoor je met een homozygoot zwart merrie toch 50% kans hebt op een smokey black (ook zeer apart!).
Zijn site: http://www.ismirdutilleul.be/
Dit zijn de foto's van het valkje uit een fries moeder: https://picasaweb.google.com/cremellobo ... 8976064722

De bok topics over deze veulen: [KS-ITP] Laatste keer Pelle de valk fries..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:40

nutteloos, maar wel waar...Een goed paard heeft geen kleur, kleur presteert ook niet

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:11

ja dat is jouw mening ik zoek wel op kleur EN karakter, r zijn altijd mensen tegen... we gaan trouwens voor koop, laat de fries niet dekken. en ik zoek geen sportpaard dus prestaties ben ik niet op gericht, vind het gewoon mooi..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:14

Goed zo heel verstandig om een paard te kopen. Heb je iig garantie op kleur en geslacht en een indicatie van de maat als je een jong dier koopt. Veel plezier met zoeken!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 01:04

komt goed,ik zoek volgend jaar na het veulenseizoen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:02

Voor een valk ben je dan rijkelijk laat, die zijn meestal in de buik of net uit de moeder al verkocht.
En idd ze zijn prijzig maar eerst 3 andere kleuren fokken en verkopen is duurder dan gelijk een valk kopen die je aanspreekt.

Overigens heeft Cream on Top best veel gedekt in NL afgelopen jaar dus je zou die hengstenhouder eens kunnen benaderen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:10

Welke prijsklasse dacht je aan?
Welke 'ras' heeft de voorkeur?
Welke maat wil je?
Welke sport-richting denk je aan wat capaciteit betreft? Ik weet dat je recreatie hebt geschreven maar uit ervaring weet ik dat veelal is dit rec-dressuur, rec-springen, rec-endurance ...

Ik weet hier en daar een paar valk-gekleurde veulens en jong paarden staan.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:33

Hoi,
Rij geen sport recreatie, puur buitenritter recreatie, ik hoef dus ook niet persee een veulen met super papieren en koop ook niet bij voorbaat een veulen voordat hij of zij uberhaupt geboren is, ga rustig op mijn gemakje rondkijken, hoeft namelijk niet persee een veulen te zijn, oudere merrie mag ook. Prijsklasse kijk ik als ik een leuke zie staan, zoals ik al zij is er geen haast en ik zag er gisteravond meerdere voorbij komen op speurders die al bereden waren.
Qua ras zoek ik een zwaarder type, welsh cob bv , geen slanke beestjes.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:39

Dan zou je ook eens kunnen gaan kijken bij Romina Steiner.
Die heeft prachtige lusitano's rondlopen in aparte kleurtjes. Heeft ook Perlino dekhengsten.
Baron zou overigens niet een hele rare keuze zijn op een Friese merrie, zeker niet als je het veulen zelf wilt houden.
Maat, wat verfijning. En als je dan wel het barokke houdt....

Er is hier op bokt ook iemand met een valk kleurige fries kruizing. Dat dier zou ik zo voor tekenen :9

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:57

Ik heb pelle gezien ja, want die bedoel je denk ik, dat is ook de reden geweest waarom ik er ook over na ging denken, hij is geweldig! Qua lustiano's zou ik me in moeten verdiepen hoe het karakter is, ik heb een lipizzaner gehad en die moest elke dag iets doen of nog liever 2 keer per dag en dat zoek ik niet. Mijn fries heeft echt een super karakter wat dat betreft en vandaar de twijfel om haar te dekken, alleen zei de vorige eigenaar dat ze al veulens heeft gehad maar volgens het stamboek niet, vandaar dat uk het niet doe. Het eerste veulen op 11 jarige leeftijd is niet handig, eigenaar is ovleden dus kan het ook niet navragen, vandaar dus een grote nee voor zelf fokken.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:19

Ben je er al uit??? In Amerika staat een Cremello Lusitano hengst waar je diepvries van kunt importeren, dat is wel een duur grapje, maar in de uS zijn ze al 3 jaar verder met Fries x Cremello dubbel agouti Lusitano>valk. De oudsten zijn 3. Ik overweeg hetzelfde bij mijn Friese merrie. ;-)

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:25