Na een hele lange tijd wandelen, longeren en lange lijnen heb ik vandaag eindelijk mijn verzorgFjord Jasmijn weer onder zadel gereden. Ik ben er echt zó blij mee!
Op Jasmijn kreeg ik mijn eerste springles, en reed ik mijn eerste spring- en dressuurwedstrijdjes. Anderhalf jaar geleden sloot de manege, en omdat ze al best oud was, had ze geen verzorgster meer. Maar omdat ze dus helemaal niet meer bereden zou worden werd ze weer te huur gezet. Ik had in die tijd best wat problemen met mn huurFjord, Ylga, en ik wou Jasmijn gaan huren maar ik was te laat. Ze was al verhuurd aan een oudere vrouw.
Afgelopen Februari hadden we een onderling dressuurwedstrijdje, en Jasmijn liep ook mee. Uiteindelijk bleek ze kreupel te zijn. Haar huurder stopte ermee, omdat ze haar eigen Fjord kocht. Jasmijn werd op stal gezet, en niemand keek naar haar om. Ik had geen tijd voor haar ivm school en Ylga. Ze werd steeds erger kreupel, en toen ik in Juni eindelijk vakantie had, ben ik begonnen met Jasmijn verzorgen. Lange poetsbeurten omdat ze er niet uit zag, en iedere dag een rondje stappen door de bak. Uiteindelijk werden de kleine rondjes stappen een rondje stappen en een rondje draven, gingen we in de wei wandelen en uiteindelijk ook weer op het erf.
In September ging ze met een ander paard naar een wei, waar ze twee maand heeft rondgelopen. Ze kwam terug, helemaal stijf en weer een beetje kreupel. Direct begon ik weer met rondjes stappen, voorzichtig aan de longeerlijn wat stappen en draven en uiteindelijk aan de lange lijnen.
Toen ik, aan de lange lijnen, aandraafde sprong ze direct weg in galop en sleurde me de hele bak door. Toen toch maar aan de longeerlijn genomen en flink laten lopen, ze moest er heel wat energie uit gooien.
En vandaag vond ik het tijd dat ik haar weer voorzichtig onder het zadel ging rijden, kwartiertje stappen en draven. Langzaam weer wat conditie en spieren opbouwen. En ze liep geweldig. Eerst wat stijf, maar na wat goede figuren kwam ze weer helemaal los en hebben we wat gedraaft.
Ik ben zo blij dat ze er weer boven op komt, na 9 maanden! Ze is onderhand al 22, heeft een leven als manegepony achter de rug en heeft ook al verschillende kinderen gehad. En nog altijd zit ze vol energie. Als ze genoeg conditie heeft, zal ik misschien ook weer een galopje onder het zadel doen.
Echt, ik ben zó blij, dat ik het even van me af moest schrijven.