Hengst gezocht Flemmingh X Junior merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Hengst gezocht Flemmingh X Junior merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:26

Dan gaat het toch echt komend voorjaar gebeuren. Graag wil ik mijn merrie laten dekken. Het veulen wil ik zelf houden en wil ik uit gaan brengen in de dressuur.

Het gaat om een 5 jarige vosmerrie van Flemmingh ( http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=110255) Ze meet 1.72.

Pluspunten van mijn merrie:
Karakter is een 10, erg werkwillig, braaf en nuchter! Heeft een goede 'Go' onder het zadel. Goede galop.

Min punten:
weke rug en wat toontredend voor. Ze mag meer expressief zijn in de draf!

Wat zoek ik in een hengst?
- Maat
- Front/ opwaarts gebouwd
- Swung/ Souplesse (een echte bewegingstopper!)

Kleur is onbelangrijk. Mijn merrie is M1 met winst en thuis trainen we op Z niveau, vliegende wissels schut ze met gemak uit haar mouw.

Zelf zat ik te denken aan Charmeur, Valdez, Bon Bravour. Het is voor mij niet belangrijk om qua bloedlijn vrij te zijn van JFF omdat ik er toch niet mee ga fokken of verkopen, puur een bewegingstopper waar ik lekker mee de dressuurring onveilig kan gaan maken :D

Afbeelding

Afbeelding

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:33

NatasjavE

Re: Hengst gezocht Flemmingh X Junior merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:09

Denk dat Charmeur geen gekke keuze is.

Is de merrie al opgenomen is in het stamboek? Zou ik anders nog wel even doen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:31

zie dat haar fokker Negro veel gebruikt heeft op haar moeder. Misschien is bodyguard dan nog eens zo gek niet, zal net iets meer maat en souplesse geven dan Negro zelf...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:13

ik dacht wat een gekke schaduw over haar lijf de eerste foto haha maar t is geschoren :P
ik denk dat bon bravour helemaal geen gekke keuze is :) mooie bovenlijn, veel souplesse, goed karakter

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:22

Ik vind alle drie best een goede keuze maar ik denk dat jouw merrie wel wat bloed kan gebruiken. Ik zou dan voor Valdez kiezen toch. Dat kan heel goed passen ook bij het nuchtere karakter van jouw paard. Junior daarachter kan wat kortbenige paarden meegeven. Daarom zou ik voor een hengst gaan die opwaarts gebouwd is kiezen. Valdez versterkt denk ik ook de bovenlijn van de flemmingh's. Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen. Zou interessant zijn als je fotos van haar nakomelingen erbij zette zodat we kunnen zien hoe ze nafokt.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:51

Enige reactie op de tips die hier gegeven worden zijn welkom overigens, anonymous1.... :? -O-

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:27

Welt Hit II

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:30

Waarom Welt Hit?(die verigens dood is)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:04

is TS met vakantie? *\o/*

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:10

Ja, ik ben met vakantie in Oostenrijk, ingesneeuwd...... Balen, ik hoop dat ik morgen naar huis kan vliegen maar vliegveld ligt stil..... Als ik thuis ben zal ik even reageren......

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:09

SantaCruz schreef:
Ik vind alle drie best een goede keuze maar ik denk dat jouw merrie wel wat bloed kan gebruiken. Ik zou dan voor Valdez kiezen toch. Dat kan heel goed passen ook bij het nuchtere karakter van jouw paard. Junior daarachter kan wat kortbenige paarden meegeven. Daarom zou ik voor een hengst gaan die opwaarts gebouwd is kiezen. Valdez versterkt denk ik ook de bovenlijn van de flemmingh's. Ik ben benieuwd wat je gaat kiezen. Zou interessant zijn als je fotos van haar nakomelingen erbij zette zodat we kunnen zien hoe ze nafokt.

Bedankt voor je onderbouwing bij de hengsten keuze. Inderdaad wil ik wat meer opwaartse bouw. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden voor welke hengst ik ga en daarna hopelijk foto's van een mooi veulen :D

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:14

Uquido84 schreef:
Enige reactie op de tips die hier gegeven worden zijn welkom overigens, anonymous1.... :? -O-

Ik was op vakantie, en ben inmiddels veilig thuis gekomen, was nog wel even spannend ivm de vele sneeuw.

Zou je misschien nog even toe kunnen lichten waarom je denkt dat bodyguard volgens jou een echt vaderdier is? Wat kan hij verbeteren? Vind het filmpje namelijk niet heel erg aansprekend.

Kijk dit filmpje van Charmeur spreekt mij erg aan. Bergopwaarts bewegend, mooi front, goed gebruik van de achterhand.
http://www.youtube.com/watch?v=m5g7iNuKY5k

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:09

Welt hit II afstammeling dan, er is overigens nog diepvries van te krijgen hoor...omdat ie de positieve punten van deze merrie onderstreept superkarakter en werklust en naast een goede galop geeft welt hit een sterke draf met veel swung en lossigheid, en hij geeft iets kortere sterke ruggen door.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:15

Bij het KWPN is er volgens mij niets van Welt Hit II overgebleven.

Edit...geen goed gekeurde zonen bedoel ik dan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:56

Wonderboy is een goede nakomeling van Welt Hit II, idd enkel goedgek. bij oldenburg, maar als de merrie kwpn is, moet het veulen toch ook wel kwpn ingesch kunnen worden? of is dat niet mogelijk?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:44

Wat vind je van Apache? Hengst doet het top in de sport en heeft een giga atletisch vermogen, beweegt mooi bergopwaarts en drie uitstekende gangen. Je merrie heeft genoeg maat en massa, beetje katachtige cq. bloederige hengst zou heel mooi kunnen passen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:16

Ik had ook voor een wat bloederige hengst gekozen! Vind haar vooral qua hals en bouw een echte Flemmingh! Ik ga daarin ook mee met Smeetjoew!
De Hengsten die jezelf al opnoemt zullen in mijn ogen heel erg mooi op deze merrie staan!
Zelf ben ik erg fan van Charmeur, maar ik had eerder op deze merrie Apache gezet, want die is in mijn ogen net wat bloederiger!

(verder weet ik niet veel van karakter, al schijnen Junior nakomelingen vaker wel moeilijk te zijn!)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:16

DDW1190 schreef:
Ik had ook voor een wat bloederige hengst gekozen! Vind haar vooral qua hals en bouw een echte Flemmingh! Ik ga daarin ook mee met Smeetjoew!
De Hengsten die jezelf al opnoemt zullen in mijn ogen heel erg mooi op deze merrie staan!
Zelf ben ik erg fan van Charmeur, maar ik had eerder op deze merrie Apache gezet, want die is in mijn ogen net wat bloederiger!

(verder weet ik niet veel van karakter, al schijnen Junior nakomelingen vaker wel moeilijk te zijn!)

Haar moeder(junior) was inderdaad niet erg makkelijk, een draakje zelfs, vertelde fokker destijds! Maar mijn merrie heeft een karakter voor een 10, heerlijk dier. Dat bloederige, moet ik nog even over nadenken, ik ben zelf 1.80 lang en wil niet echt een fragiel poppetje, als je snapt wat ik bedoel. Als het ff kan ;) wil ik graag iets groter dan wat mijn merrie nu is (1.72). Ik ga me even verdiepen in apache

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:31

Mwoh..Nee Apache op een Junior zou ik niet doen.
Apache schijnt niet zo'n makkelijke te zijn. Misschien valt het over een paar jaar mee. Maar nu zou ik die gok niet durven nemen.

Zou ik eerder gaan voor een hengst die niet bekend staat met een delicaa karakter.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:34

Hmmmm, nee apache wordt het niet, te klein, en ben niet zo gecharmeerd van dit filmpje, let op seconde 1 van dit filmpje, daar trekt het paard emmelie uit het zadel en de rest van het filmpje staat het "gedrag" mij ook niet zo aan, aanspringen galop, en die vliegende wissel is ook om te huilen. Natuurlijk is het een moment opname, maar ik heb er geen "gevoel" bij.

http://www.youtube.com/watch?v=GvcKgHJP ... re=related

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:43

Apache is erg talentvol. Maar staat bekend met als een met een pittig karakter. Tis nog de vraag hoe hij dat vererft. Maar als je merrie ook zo is zou ik er afwachtend mee omgaan.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:10

Apache is heel erg hengst in een vreemde omgeving maar thuis is het echt de rust zelf. Zijn gedrag komt echt voort uit z'n hengstzijn. Zou 'm persoonlijk niet zo snel wegstrepen, het is echt een wereldbok en je merrie mist wat rassigheid en mag wat atletischer/lichtvoetiger. Apache zou echt heel mooi kunnen passen. Tot nu toe is zijn nafok echt niet kleiner dan alle andere veulens/jaarlingen/twenters dus ik denk dat je met de maat helemaal niet in de knel komt (ook gezien het feit je merrie 1.72 is).

Maargoed, het moet je natuurlijk wel aan staan. Maar dat zijn karakter zo vreselijk pittig cq moeilijk is, is niet helemaal waar. En je geeft aan dat je merrie een karakter voor een 10 heeft.

En de vliegende wissel om te huilen? Als er een is die kan changeren, is het Apache wel. Hij springt z'n eners zelfs al. ;) Dus wat dat betreft zou je m ook eens in het echt kunnen bekijken. Anders ga je naar Den Bosch komende februari; zie je een hele hoop hengsten tijdens de hengstencompetitie.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:56

Een paard die bloed vererft hoeft geen bloederig paard te zijn dat poppetjes nafokt. Dat denken mensen. Maar in feite zoek je een paard dat wat veredelt en de maat doorgeeft als de overige punten die ik al genoemd had.

Wat Apache betreft, daar heeft Smeetje wel gelijk in. De paarden worden vaak afgeschreven vanwege hun hete karakter. Maar het blijven jonge hengsten die veel ingezet worden voor de fokkerij en ook nog hoog moeten presteren. Eigenlijk is dat tegen natuurlijk. Ik weet zeker dat als je bij Apache gaat kijken wanneer hij op stal wordt gereden dat hij stukken makkelijker is. Maar goed, da's een andere discussie *D

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 14:59

Misschien inderdaad wel een goede tip om bij de hengstencompetie in denbosh te gaan kijken. In real live is het ook heel aders natuurlijk. Ik laat jullie weten wat mijn gedachtenspinsels zijn en natuurlijk wie mijn keus gaat worden.