Hengst met maat, karakter en liefst Houston bloed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Hengst met maat, karakter en liefst Houston bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 11:50

Ik heb al eens eerder voor mijn merrie een topic geopend hier maar ben toen een beetje gestrand in de gelderse richting. Dat staat op zich nog wel open, maar ik wil ook graag andere goede opties in overweging nemen. Nu ben ik zelf nogal weg van Houston als vaderdier in een paard. De nakomelingen die ik ken hebben een fijn exterieur, karakter en een goede instelling in de dressuur. Enige nadeel, hij mist wat maat en dat is voor mijn merrie met haar 1.61 stokmaat wel echt een "verbeterpunt".

Nu kwam ik Valdez tegen, dat is een nakomeling van Houston. Deze hengst heeft veel maat, fokt dit ook door en past qua verbeterpunten en exterieur goed bij mijn merrie. Één klein probleempje is het Jazz bloed aan zijn moeders zijde. Mijn merrie heeft een ingewikkeld, éénkennig en soms vrij onvoorspelbaar karakter. Dat kruisen met Jazz bloed lijkt me ergens vragen om problemen, al weet ik niet of Valdez dit erg doorvererft.

Daarom zoek ik dus nog even verder, wellicht zie ik mogelijke hengsten over het hoofd die nu net perfect voor haar zouden zijn.

Verbeterpunten merrie:
* maat!
* karakter (werkwilligheid, mag best karakter hebben maar moet geen draak worden)
* iets meer ruglengte, wat moderniseren (merrie is redelijk kort in de rug, kan in de croupe verbetert worden)
* schwung/souplesse/kracht (mijn paard heeft mooie ruime en stabiele gangen, kan meer schwung gebruiken)

Ik heb geen voorkeuren voor kleur, behalve liever geen bont. Merrie zelf is een Sabino-vos (nakomeling liefst vos, bruin, donkerbruin, zwart of ook sabino)

Informatie merrie:
KWPN-stamboekmerrie
spring-gefokt: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=29176

Niveau L1 geklasseerd (maar loopt thuis nu M niveau. Is laat aan haar sportcarriere begonnen)

foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

foto moeder (staat voor foto even opgezadeld maar is al jaren gepensioneerd ivm artose, vandaar de gestrekte stand. is 24 jaar op deze foto). Moeders eigen prestatie Z2+16 wp.:
Afbeelding

Dakario

Re: Hengst met maat, karakter en liefst Houston bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:01

Andere houston goedgekeurde zoon is Allegria of esbi maar ik weet niet of die maat geeft. Wel vrij van jazz.

Valdez nakomelingen vielen enorm goed mee ook uit moeilijke moeders. Dus ik denk dat hij weinig karakter doorgeeft. Misschien weten andere bokkers meer?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:07

Ik heb zelf Houston gebruikt op een kleine merrie (in totaal 3x, helaas laatste veulen dood geboren) en zowel de 2,5 jarige als de 3,5 jarige zijn een stuk groter al dan de moeder. Ook vrienden van me hebben regelmatig gebruik gemaakt van Houston en ook die veulens zijn groter geworden dan de moeders. ondanks dat Houston zelf niet ontzettend groot is, is zijn nafok over het algemeen wel mooi aan de maat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:43

Ik heb hier een Houston x Oscar van 3,5. Hoewel de merrie dik 1.70m. is was haar moeder een stukje groter.
Bij mijn Havidoff-fokmerrie van 1.80m. heb ik dit jaar gekozen voor Houston. Zij bracht in 2010 ook al een veulen van Houston en die lijkt zeer goed, vandaar. Ik hoop wel dat Houston een tikkie verkleint op die 1.80m. van moederlief.

Ik begrijp het enthousiasme over Houston maar zou de hengst zelf niet kiezen op een 1.61m. merrietje. Dan liever Valdez. Vergeet overigens niet dat Houston ze ook wel lastig kan geven. Die van mij is poepiebraaf maar ik ken ze ook anders. Zou dus zelf Valdez niet laten staan om een beetje Jazz-bloed. Die Nabuur erachter vind ik zelf weer wat minder aan Valdez.

Er loopt ergens ook een semi-goedgekeurde palomino Houston rond, die ook nog wel aardig aan de maat is ook. Is dat niet wat voor je?
*edit: zie dat het dier "Allegria of Esbi" heet, hierboven ook al genoemd. Bij het AES gekeurd*

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:13

valdez geeft voor zover ik het nu heb gezien wel fijne karakters hoor. ondanks dat bloed ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:17

Ik vind de palomino hengst toch wat aan de kleine kant en ik zoek wel echt een KWPN hengst eigenlijk. Valdez is zeker nog een favoriet, ik lees ook mee in het Vladez-topic. Hoe denken jullie over die combinatie met mijn merrie? En hebben jullie nog andere goede suggesties, eventueel zonder Houston bloed?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:19

Houston bloed? Valdez. Ken er een paar nakomelingen van met een mooi front.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:21

Valdez daar ging het dus in eerste instantie om ;). Zijn jullie het met me eens dat houston bloed positief zou zijn voor mijn merrie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:27

als je type, karakter, souplesse etc wil verbeteren kan je ook denken aan bon bravour :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:36

heb zo geen hengst. Wat ik persoonlijk aan je lijstje zou toevoegen is een hengst met een opwaarte bouw of in ieder geval een wat neerwaarts gebouwde merrie kan verbeteren.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:42

Wat vinden de kenners van de onlangs goedgekeurde zoon van Valdez, Davinci?
Maat lijkt me geen probleem, kan grootramigheid meegeven en komt uit een mooie moederlijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:30

Leorah schreef:
Valdez daar ging het dus in eerste instantie om ;). Zijn jullie het met me eens dat houston bloed positief zou zijn voor mijn merrie?

Nou qua type denk ik dat deze merrie eerder binnen de Gelderse fokkerij zou passen. Het is een erg degelijke merrie en je kan niet verwachten dat het veulen in een keer in het gewenste type zal staan.

Als ik een hengst zou moeten kiezen binnen de dresssurfokkerij zou ik voor Charmeur gaan. Maar ik zal toegeven dat dat ook komt omdat ik hem bloedmooi vindt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:50

Als je deze merrie en haar moeder vergelijkt, dan zie je dat ze al een heel stuk anders is qua bouw dan de moeder. Ik hou persoonlijk wel van dit soort typetjes, dus ik hoef niet per se een luxe, dunbenig paard er uit te fokken, maar wel 1 die dus meer maat heeft, en meer dressuuraanleg. Daarom mijn keuze in die richting. Moeder heeft Z2 gelopen, dat zal deze ook wel kunnen halen als we ons best doen, maar ik wil er een paard uit fokken die daar iets minder moeite voor hoeft te doen en niet op haar tenen hoeft te lopen om dat te kunnen bereiken (en hopenlijk nog iets meer dan dat).

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:25

Ik vind je merrie onder het zadel een zeer elegante verschijning. Ze lijkt onder het zadel bijna twee druppels water op mijn nakomeling van Valdez... daarom heb ik een beetje bedenkingen bij de combinatie met Valdez (heb ik je al in het Valdez-topic laten weten). Vooral voor wat betreft de lengte in de rug. Voor mijn gevoel ga je te 'compact' fokken met Valdez.
Mijn Valdez nakomeling zou ik laten dekken met bv Westenwind. Ook omdat ik dan weer wat lengte terugfok en omdat haar gangen ook wel wat meer souplesse mogen hebben. Ook het karakter van Westenwind is goed en hij vergroot.
Bel anders eens met Lauw van Vliet over de combinatie Valdez met jouw merrie... hij zal je echt wel verder helpen met een goed advies.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:44

Trento B, heb een heel verstandige merrie daarvan gehad, mamma was een Welt Hit II, het veulen, mijn merrie dus, was vanaf de geboorte zo relaxed en verstandig, loopt nu 6 jaar alle Z oefeningen probleemloos, al vanaf jongsaf verkeersmak, vond gewoon niks eng en ze is nu 1.74 hoog, mamma was 1.63M, ken nog een Trento B merrie, ook zo'n verstandige,beetje hooghartig zijn ze wel, maar met recht :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:46

Trento B is niet meer goedgekeurd. En was hij niet geruind inmiddels?

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:04

Ik ben zelf fan van Houston maar zou voor deze merrie geen Houstonbloed gebruiken. Dit omdat Houston nog wel kleine ponyachtige paardjes fok. Hij doet het goed om grootramige merries.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 11:17

Ik wou zijn bloed er graag in maar niet hem zelf. Mijn idee ligt bij Valdez en die staat juist wel bekend om zijn vergrotende eigenschap toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:21

Als je écht omhoog wilt in maat zou je hengsten als Armani en Briljant ook kunnen overwegen.
Beide goed aan de maat (Armani is zelfs heel groot) en komen uit groot gevende bloedlijnen.
Van Briljant weet ik dan ook weer dat de merrielijn een fijn werkkarakter meegeeft. Armani zal commerciëler zijn want nauw verwant aan winnende Parzival.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:05

Persoonlijk vind ik de nafok van Valdez alles behalve lovend :o Maargoed dat ligt meer aan mij :D
De hengst zelf doet het volgens mij wel erg goed. Ik vind dat hij niet zulke mooie modellen fokt. Op stand een prachtige hengst om te zien maar zijn nafok heeft heel erg dit kontje: http://www.lauwvanvliet.nl/uploads/Valdez1.jpg met dito verbindingen.

Houston geeft geen makkelijke karakters. De eerste ongecompliceerde Houston moet ik nog tegenkomen. Echter geeft de hengst wel een giga sterk achterbeen en een sterke bovenlijn. Ik zou niet rechtstreeks met Houston dekken, maar als je heel graag Houston erin wilt hebben zou je ook eens kunnen kijken naar Valeron (Sandro Hit x Houston). Staat nu al een tijdje in Frankrijk dus je hoort er niet zoveel meer van in NL.
Hengst zelf heeft niet al teveel lengte (zal dus ook niet meer lengte in de rug geven) mja dat komt een beetje bij Houston vandaan.

Dit is wel echt een ruig filmpje van Valeron:

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:14

smeetjoew schreef:
De eerste ongecompliceerde Houston moet ik nog tegenkomen.

Wanneer komt u kijken? :P
Er staat er hier eentje. Je mag nog een rondje rijden ook :D

(maar okee, eerlijk is eerlijk, het is dat er op het papier staat dat het een Houston is, ze lijkt er imo eigenlijk helemaal niet op. Het is eerder een Vincent)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:53

Qua type is je Houston wel echt een Houston om te zien :D Scheelt idd dat er Oscar en Vincent achter zit, tempert de boel een beetje haha. Houston's zijn in de omgang echt schatjes maar onder het zadel niet (altijd) de makkelijkste.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:32

Ik hoef ook niet echt een sok te fokken, dat is ook weer niet nodig. Mag best een paard met een eigen mening en enige intelligentie worden ;). Moet alleen geen valse draak worden zeg maar :).