Exterieur + dekhengst van/voor Sandreo x Gribaldi merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Exterieur + dekhengst van/voor Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:48

Ik zou graag het beoordelen van het exterieur van mijn merrie aan de Bokt-experts overlaten.
Ook ben ik van plan om over een paar jaar met Bernice te gaan fokken, dus advies in hengstenkeuze is ook erg gewenst.

Naam; Bernice
Leeftijd; 5
Schofthoogte; 1.68
Afstamming; Sandreo x Gribaldi; http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=441070

Standfoto(als driejarige);
Afbeelding

wat mindere foto als vijfjarige
Afbeelding

http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... nice-1.jpg
http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... 14-1-2.png
Filmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=Lx9t5DJeJpc

- Bernice heeft een fantastisch karakter; absoluut niet kijkerig, leergierig, werkt goed mee. Het karakter is dus eigenlijk ideaal, al zou iets meer 'drive' gewenst kunnen zijn.
- Bernice heeft 'normale' basisgangen; ruime stap, redelijke draf, galop een beetje slapjes. Een eventuele nakomeling graag betere, ruimere gangen
- Merrie is redelijk iel/smal gebouwd; nakomeling liever iets grover gebouwd en wat groter

- een allroundhengst met goede beweging zou ik zelf ook wel graag bij Bernice zien. Merrie heeft namelijk totaal geen aanleg voor de springsport en een (wat) allround(er) veulen zou er zeker mogen komen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:39

Een allrounder ga je met dit bloed echt niet meer krijgen. Je zou dan kunnen proberen om te kijken naar een goede hengst met springbloed die (ook) dressuurpaarden geeft. De hengst heeft dan in ieder geval een héél goed achterbeen nodig. Enige wat mij zo te binnen schiet is Ferro (bloed). Met Negro heb je dan ook wat meer body.

je video doet het niet, staat op privé :)

exterieur..
Ik vind de hals wat iel, op de foto's lijkt de onderkant van de hals meer bespierd dan de bovenkant, de hals mag in z'n geheel wat meer bespiering te hebben, achterbeen vind ik wat lang aan doen. In z'n geheel mag de merrie (vanaf de foto's gebaseerd) meer body en spieren hebben. Croupe oogt wat schuin. Ik vind het verder een correcte merrie :)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 00:02

Als het goed is doet het filmpje het nu wel.

Negro vind ik zelf eigenlijk ook wel heel gaaf...

Edit; Ik kwam net ergens de hengst De Niro tegen; zou iemand mij kunnen vertellen waarom deze hengst wel/niet bij mijn merrie past?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:09

De Niro zou kunnen passen ja.
Gaat meer body geven (iets wat de merrie imo wel wat mist), goeie verbindingen, is wel niet goedkoop.

En met deze merrie moet je kijken om een dressuurveulen te fokken, geen allrounder...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:45

Denk dat je bij deze merrie duits bloed uit de weg moet gaan (je zit al met Sandro Hit en Gribaldi..) en een hengst moet kiezen met een sterk en actief achterbeen en een sterke bovenlijn. In mijn ogen zou Rhodium (Ferro x Ramiro) een hele goede kandidaat zijn voor je merrie. Een hengst met een enorm rijke voorhand, prachtig exterieur, sterke bovenlijn, zeer goede galoppade, is iets ril, geeft/heeft maat en formaat.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:11

ik denk ook dat je eerst aan het achterbeen moet denken, die vind ik wat lang en ze loopt daardoor ook wat op de voorhand. wat meer front is gewenst en body. De niro zou ik niet snel doen, vind ik vaak wat stijl in het achterbeen en naar mijn mening verbeterd die de achterhand niet genoeg.
weet niet of je met Negro een grotere fokt.. dat denk ik niet.
Je zou kunnen kijken naar Charmeur, voor wat ik nu van de veulens heb gezien bewegen ze opwaarts, goede beweging en kan meer body toevoegen

ik zou niet snel voor rhodium gaan, in beweging zijn er niet veel die echt overtuigen, dan zou ik eerder kijken naar een andere ferro zoon bijv. rousseau of metall

Dees

Re: Exterieur + dekhengst van/voor Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:24

De merrie is bloot in de bovenlijn. Dat de galop wat slapjes is, vind ik gezien haar bouw niet echt een wonder... je kan met deze bovenlijn (en afstamming!) niet anders verwachten.

Je wilt een hengst hebben die heel veel bespiering in de bovenlijn doorgeeft. De beweging komt dan vanzelf.
Op deze merrie geen bloedbeestje gebruiken. Ga eerder voor wat ouder bloed, zoals bijv. een Ferro x Ramiro. Wel aandachtspunt is de lengte in het voorbeen - veel Ferro-nafok heeft een ietwat kort voorbeen en dat heeft deze merrie ook wat. Daarom: beetje Jazz erbij zou ik wel durven. Maar een Charmeur zou ik dus niet durven omdat Florencio zelf ook niet de meest bespierde bovenlijn doorgeeft.

Zelf zou ik op deze merrie Valdez of misschien wel rechtstreeks Houston proberen. Om de bespiering in de bovenlijn en de kracht in beweging. Met Houston zal je waarschijnlijk overigens geen maat toevoegen.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:13

De Niro heeft bij ons op stal een prachtige merrie gedekt, is een prachtig veulen uitgekomen wat nu heel hoog in de dressuur loopt en ook wel een sprongetje kan maken!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:17

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:56

De vraag is of je een lang voorbeen wilt fokken... Geloof dat de meeste mensen daar een beetje op terug komen. Daarnaast vind ik dat deze merrie niet zo'n kort voorbeen heeft hoor, eerder een lang achterbeen.
En wbt Rhodium: daar heb ik juist wel een aantal fijne paarden van gezien (o.a. in Pavo cups). Allemaal hele goede galop, draf is soms wat gewoon maar hee, een draf kan je erin rijden en een galop niet.
Rousseau zou ik dan weer niet doen gezien het sensibele karakter wat hij doorgeeft. En icm Gribaldi en Sandreo zou je dan wel eens een hele aparte qua karakter kunnen krijgen :))
En ik begrijp dan niet wat Metall dan wel extra in beweging toevoegt en Rhodium niet? Maar misschien heb ik daar te weinig Metalls voor gezien.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:59

Dees schreef:
De Niro is onomstoten als vaderdier :D
Je moet er wel wat voor over hebben trouwens, geloof dat het dekgeld richting 2.000 euro gaat?
http://www.klosterhof-medingen.de/

In 2011 was het nog €1600 dacht ik.
Schappelijk dus.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:02

Ik denk bij goede allrounder meteen aan Kigali

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:29

ik ben het met smeetjoew eens, geen kort voorbeen, wel lang achterbeen.
wbt rhodium zitten we niet op 1 lijn denk ik :P jij hebt een hele fijne maar hij gaat deze merrie niet verbeteren in draf
daarnaast vind ik de karakters van de rousseau s niet verkeerd, als je merrie een fijn karakter heeft (zoals die van de TS) zal dat in de meesten gevallen ook zo blijven. (zie bijv. mijne, uit een 75% volbloed merrie met een zeer fijn karakter, zij heeft ook een super stabiel karakter niet kijkerig!) en dat vind ik met de meeste rhodiums wel die hebben in mijn ogen vaker een "steekje los" waarom denk je dat hij zelf niet meer gereden word daarnaast past rousseau qua beweging en exterieur beter op deze merrie dan rhodium.
laatste zin.. denk het ;) denk aan special d, UTOPIA ;) , ufo, uranium van lynne maas etc.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:36

Haha ja Uthopia, maar das 't zelfde als zeggen dat Gribaldi zo'n goede is, want kijk naar Totilas :P Dat zijn once-in-a-lifetime paarden :P
Ja ok, karakter ben ik zekersteweten mee eens. Mja, dat heeft Rousseau zeer zeker ook (Rhodium neigt naar wat onvoorspelbaar en ril, Rousseau geeft ze sensibel(aanstellers) en willen met hun kop omhoog lopen), want ik vind dat jij een behoorlijk unieke Rousseau hebt qua karakter en ik heb ook een uitzondering van Rhodium qua karakter.
Hij zal niet heel veel draf doorgeven, maar hij geeft ook zeker geen slechte dravers. Deze merrie draaft ook niet slecht. Rhodium zal wat meer achterbeen doorgeven en de draf rij je erin. Door ze goed te rijden gaan ze vanzelf van de grond draven en dan heb je echt wel een aparte draf hoor. Juist die slappe bodempakkers kunnen later niet van de grond omdat ze de kracht missen. Mijn bezwaar tegen Rousseau is het karakter. Heb ik liever een Rhodium karakter dan een Rousseau. :P Maargoed, daar valt over te twisten haha.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:42

haha nou dan valt daar idd over te twisten ;) ik heb ong even veel rousseau s als rhodiums gehad (een hoop ;) ) en durf met zekerheid te zeggen dat de rousseau s een stuk eerlijker zijn, minder lomp en meer respect voor de mens
ja zoals je zelf zegt hij zal niet veel draf doorgeven, het gaat niet om wat jij leuk vind maar wat op deze merrie past en ik denk niet dat rhodium door de eerder aangehaalde punten past. hij past echter wel op merries die zelf al meer omhoog draven en een mooi knietje hebben in draf.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:53

Ik denk inderdaad dat je voor een spring hengst moet gaan die veel dressuur er door heen heeft. Fokkers klagen veel om de achterhand bij de dressuurpaarden. Er word teveel door gefokt namelijk.

Voor de echte dressuurhengsten zou ik zeggen dat een Londonderry heel mooi zal zijn! De londonderry is zelf wat groffer gebouwd en heeft een hele streke galop. Nakomelingen zijn heel mooi.

Je paard heeft een best lang achterbeen maar de nakomeling mag wat meer achterhand hebben.

Ik zou zelf ook een beetje kijken bij de duitse rassen. Qua karakter vind ik ze zelf heerlijk. En ik zit meer in de duitse paarden dus kan je niet veel over de KWPN'ers vertellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:48

essiesilly schreef:
ik ben het met smeetjoew eens, geen kort voorbeen, wel lang achterbeen.

*zucht*
Of een kort voorbeen en een normaal achterbeen.
De verhouding is beide keren gelijk zo groot onevenredig ;)
Het voorbeen is te kort in verhouding tot het achterbeen.

Dus niet fokken met een hengst die korte voorbeentjes kan geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:19

Wat dacht je van Negro op deze merrie? dat is pas een Ferro nakomeling die veel kracht en "body" doorgeeft en heeft al in aansluiting met Gribaldi de ggk hengst Bodyguard gebracht.
Hij geeft een super galop door en degene die ik ken kunnen ook allemaal springen..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:27

inderdaad. Bij ons staat een negro-zoon en die springt een parcour van 130 met gemak en kan super lopen. Wel liefs geen bloederige merrie gebruiken. Dan krijg je een iel paard