kleurgenetisch rapport van mijn merrie, iemand wijs uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

kleurgenetisch rapport van mijn merrie, iemand wijs uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 06:41

Hoi

Via het stamboek heb ik het genetisch kleurrapport van mijn merrie gekregen, dit is in het spaans dus kan er geen wijs uit, weet iemand wat deze genetische kleurcode betekend. GgEEAACCr, kwa uiterlijk is het een valkkleurige die verschimmeld, ook zit er dus valk in de lijn vandaar dus de cr die aanwezig is, maar de rest zegt me dus niets.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:41

Gg betekend eenmaal grijsgen (dus schimmel, maar heterozygoot. Een veulen van haar hoeft geen schimmel te worden, mits pa GG/Gg is)
AA betekend dubbel agoutigen (dus bruin, homozygoot. Een veulen van haar kan nooit zwart/smoky black/smoky cream worden.)
EE betekend geen vosgen (dus zwart/bruin, homozygoot. Een veulen van haar kan nooit de vos/palomino/cremello worden.)
CCr betekend volgens mij geen cremmelogen (dus zwart/bruin/vos, homozygoot. Een veulen van haar kan nooit cremello/perlino/smoky cream worden).

Maar die laatste twijfel ik nu een beetje over, hoewel het wel kan. Doordat ze ook verschimmeld en ze misschien van nature al een zeer lichte bruine kleur heeft. Is er toevallig ook getest op Wildkleur (Dun, Dd) want dat is denk ik de meest logische verklaring voor haar kleur.

Dan is haar kleur dus schimmel (wildkleur) bruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:21

GgEEAACCr:

E = voor het Extension gen, deze gen bepaald het kleur (zwart = E en vos = e)
EE = homozygoot zwart ... wat betekend dat je merrie geen vos draagt en alleen 'zwart' kan doorgeven als kleur gen

A = voor het Agouti gen, deze gen bepaald de verspreiding van het kleur, verjaagt het kleur naar de uiteinden (manen,staart, benen), toont alleen op zwart
AA = homozygoot agouti ... dit betekend dat je een bruin basis gekleurd paard hebt, het homozygoot zijn betekend dat je nooit met deze merrie een zwart-gekleurd veulen kan krijgen.

C = 'gewoon' gekleurd en niet creme drager
Cr = voor het Cream gen ... dit is een Verdunner die in enkel vorm palomino, valk of smokey black geeft en in dubbel vorm (CrCr) cremello, perlino of smokey cream geeft
CCr = heterozygoot Cream ... enkel verdunning ... op het E en A betekend dit dat de merrie valk gekleurd is ... je hebt altijd 50% kans op een verdunning met deze merrie (afhankelijk van de kleur van de hengst)

G = voor het Grey (schimmel) gen
Gg = heterozygoot schimmel ... wat betekend dat je merrie 50/50% kans heeft op een schimmel veulen ongeacht de kleur van de hengst.

Met deze GgEEAACCr typering kan uitgemaakt worden dat je merrie een Valk-geboren schimmel is.