De kleur palomino zeldzaam?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

De kleur palomino zeldzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:05

Ooit zou ik er nog wel een shetje bijwillen voor een 2 span en toevallig vind ik de kleur palomino prachtig. Maar dit zie je nauwlijks bij shetlanders! Nu kwam ik op markplaats een advertentie tegen, de advertentie plaatser biede een shetland merrie veulen palomino aan (wat hij trouwens palomina noemde omdat het een merrie was :') ) na jaren was het hem gelukt een palomino kleurig veulen te fokken en vandaar ook de vraagprijs van 1000 euro.

Nou vroeg ik mij af, zijn palomino shetlanders zelfzaam? 1000 euro lijkt mij nogal overdreven namelijk.... Maar ik ben eens gaan rondkijken en je vind ze nauwlijks en als je ze vind zijn ze in minimaat.

Dennis

Re: De kleur palomino zeldzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:07

Hangt van de maat af.

Ik heb een grote maatse palomino merrie en in de grote maat zijn ze zeker zeldzaam. Ik ben 3,5 jaar heel europa aan het afbellen en mailen geweest voordat ik haar gevonden had :).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:09

ik ga mijn shet laten dekken, met een palomino hengst, en toen ik haar kocht stond er een ander palomino hengst. dus dat zijn er al weer 2. maar ik denk dat je bij een fokker moet kijken die hebben vaak leuke kleurtjes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:10

Is cremello/perlino toegestaan eigenlijk bij de shetlanders? Dat zou anders interessant zijn als kleur voor een dekhengst..

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:11

Ligt eraan welk ras. Bij de welsh a zijn er genoeg palomino's maar de welsh sectie D zijn er maar weinig.

De overige rassen weet ik eigelijk niet zo goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:12

Ja hoor, alleen appies zijn niet toegestaan.

Maar zie maar eens een cremello of perlino te fokken. Bruin is erg zeldzaam, zeker in de grotere maten. En creme is nog zeldzamer. Er zijn helemaal geen palomino of valk hengsten in de midden en grote maten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:15

hoe groot is een midden maat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:16

93 t/m 98 cm.
Ik heb een prestatie palomino merrie van 103 cm. En een palomino zoon van 100 cm van haar.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:17

oow dan is die hengsten die ik ken te klein, want die zijn kleiner als die van mij

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:20

Ligt er inderdaad aan in welke maat je het zoekt.
In de midden en grote maat zijn palomino's vrij zeldzaam.
In de minimaat en kleine maat kun je ze vaker vinden. Daar kun je zelf ook op fokken gezien er een stuk of 10 goedgekeurde dekhengsten zijn in de palomino kleur.

Heb even gezocht op de die palomina op marktplaats en dat is er eentje uit de minimaat/kleine maat gok ik zo. Absoluut geen zeldzame kleur in die maat. Bijzonder ja, uniek? absoluut niet.

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:24

Ik heb 2 palomino's, merrie en hengstje bijna 2 jaar oud. Lilo en Stich. Foto's staan op fotosite sponsorhindernissen haarman. Heel uniek zijn ze niet maar verschrikkelijk leuk. Ze zijn rond de 80 cm hoog/

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:27

mijn palomino shet had ik ook voor zoon 800 to 1000 euro gekocht,en de shet was wel oon 1m

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:29

Bij welshjes zie je het vaak genoeg ja! Ik ben er op het moment nog helemaal niet naar opzoek maar vroeg het me zo eens af!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:44

Ja je ziet ze niet heel veel. Ik heb dit jaar uit mijn vosbonte merrie met een perlino hengst een palomino veulen gefokt. Wel een hengstje en nog een veulentje. Maar in de minimaat. Moeder is 85 cm, vader 83. Foto's staan in mijn profiel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:46

Suzanne F. schreef:
Ja je ziet ze niet heel veel. Ik heb dit jaar uit mijn vosbonte merrie met een perlino hengst een palomino veulen gefokt. Wel een hengstje en nog een veulentje. Maar in de minimaat. Moeder is 85 cm, vader 83. Foto's staan in mijn profiel.

Maar dat is dan geen shet neem ik aan, maar minipaard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:48

Dennis schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar dat is dan geen shet neem ik aan, maar minipaard.

Ja half half. Moeder een shet, vader een Amerikaan. Is NMPRS ingeschreven.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 20:08

Ook een leuke kruising

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:33

Ik heb 3 ponys met palomino kleur..
Een palomino merrie van 9 jaar en 88 CM hoog
Een palomino hengst van 3 jaar en 77 CM hoog
een palomino BONTE merrie van 2,5 jaar en 80 CM hoog

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 21:42

ilse_89 schreef:
Ik heb 3 ponys met palomino kleur..
Een palomino merrie van 9 jaar en 88 CM hoog
Een palomino hengst van 3 jaar en 77 CM hoog
een palomino BONTE merrie van 2,5 jaar en 80 CM hoog

Enik zie dat de palomino hengst hiervan te koop staat :o

Er zijn dus zeker wel palomino paardjes :D Had de adverteerde gemaild over de vp en de benaming palomina hij reageerde heel aardig terug! Ik stond vrij een bod te doen en hij zou de naam veranderen als de advertentie opnieuw geplaatst moest worden.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:49

Dennis schreef:
Ja hoor, alleen appies zijn niet toegestaan.

Maar zie maar eens een cremello of perlino te fokken. Bruin is erg zeldzaam, zeker in de grotere maten. En creme is nog zeldzamer. Er zijn helemaal geen palomino of valk hengsten in de midden en grote maten.

Rascal-H van de wechterholt is een middenmaatse valk. Voor de rest ken ik inderdaad geen aparte kleuren in midden/-en grote maat.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:58

Rascal is GEEN valk. Dat is gewoon een "foute" bruine. Hij kan ook helemaal geen valk zijn gezien hij uit combinatie zwart x vos komt. Je kan alleen maar een valk krijgen als 1 van de ouders het creme gen hebben en dat hebben zijn beide ouders NIET. Zijn rare bruine kleur komt van zijn vader Grandioso v. Wegdam. Een vos kleurige hengst die wel eens nakomelingen geeft die isabel of mushroom zoals het tegenwoordig genoemd wordt, van kleur zijn (ik noem het altijd "foute" vosjes). Rascal is simpelweg de bruine variant hierop.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:06

shetlandfan schreef:
Rascal is GEEN valk. Dat is gewoon een "foute" bruine. Hij kan ook helemaal geen valk zijn gezien hij uit combinatie zwart x vos komt. Je kan alleen maar een valk krijgen als 1 van de ouders het creme gen hebben en dat hebben zijn beide ouders NIET. Zijn rare bruine kleur komt van zijn vader Grandioso v. Wegdam. Een vos kleurige hengst die wel eens nakomelingen geeft die isabel of mushroom zoals het tegenwoordig genoemd wordt, van kleur zijn (ik noem het altijd "foute" vosjes). Rascal is simpelweg de bruine variant hierop.

Heb hem alleen op liebas gezien als valk. Waarom staat hij bij zijn eigenaar dan wel als valk aangeschreven? K snap wat je bedoelt maar vind het dan wel vreemd dat hij wordt beschreven als valk.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:19

Omdat het stamboek en ook vele fokkers geen verstand van kleuren heeft. :+
Zo loopt er ook een dekhengst rond onder de naam perlino terijwl het een bruinbonte is.... zelfs dat verschil wordt niet gezien.

Als ik mijn vosje opeens een palomino noem betekent niet dat die kleur correct is. Je wilt niet weten hoeveel shetlanders er rondlopen waarvan de niet klopt met wat er op papier staat.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:22

zegmar staat ook als valk terwijl hij duidelijk bruin-dun is. en zo ken ik er nog veeeel meer

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:40

Vreemd..