Waarom hengsten wel castreren en merries niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Waarom hengsten wel castreren en merries niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:40

Met die vraag hou ik me al een tijdje bezig, dus brand los zou ik zeggen!

:)

Mungbean

Re: Waarom hengsten wel castreren en merries niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:42

Heb je merries wel eens een hengst drachtig zien maken dan?
Nig afgezien dat een castratie van een hengst zo gepiept is en een merrie een volledige buikoperatie moet ondergaan met wekenlange boxrust om te herstellen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:44

ten eerste kun je castreren alleen bij een mannetjesdier doen aangezien castreren inhoud dat de ballen verwijderd worden.
en ballen hangen buiten het lichaam dus minder risicovolle ingreep en kan evt met plaatselijke verdoving
een sterilisatie bij een vrouwtjesdier welke de eierenstokken inwendig draagt dus veel groter risico en algehele verdoving nodig is

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:45

En een groep merries en ruinen gaat (meestal) goed met elkaar, maar bedenk je eens wat er gebeurd als je 5 volwassen hengsten met elkaar in de wei zet, samen met 'gecastreerde' merries.. ik moet er niet aan denken! Het is gewoon makkelijker, en inderdaad een veel minder zware operatie!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:46

Een castratie is iets weg nemen en een sterilisatie iets afbinden dus het kan alle twee.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:46

Je kunt een merrie ook castreren hoor ;)
Caststratie betekend alles weghalen, sterrilsatie is onschadelijk/ onbruikbaar maken.

Maar bij een hengst is het idd makkelijker

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:51

omdat ruinen niet alleen vanwege het bevruchtingsgevaar gecastreerd worden, maar vaak ook worden gecastreerd zodat ze minder last hebben van hun hormonen en makkelijker worden in de omgang met mensen en andere paarden.

Merries worden ook vaker gebruikt om een veulentje bij te fokken, terwijl er maar enkele stamboekhengsten goed genoeg zijn om als dekhengst voor een stamboek te fungeren. Steriliseren beperkt de gebruiksmogelijkheden van een merrie, terwijl castreren de gebruiksmogelijkheden van een mannelijk paard vergroot...

Een groep ruinen kan prima samen, ruinen en merries gaat meestal ook goed, maar volwassen hengsten geeft in veel gevallen toch gedoe. Zeker als er ook nog merries tussen lopen. Ze gaan dan vechten voor hun eigen kudde...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:56

Rhine_ schreef:
Een castratie is iets weg nemen en een sterilisatie iets afbinden dus het kan alle twee.

dit klopt niet helemaal; mijn vorige hond heb ik laten steriliseren en toen hebben ze er alles uitgehaald(eierstokken/baarmoeder) maar bij een mens bv word alleen iets afgebonden idd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:59

tamaramt schreef:
Rhine_ schreef:

dit klopt niet helemaal; mijn vorige hond heb ik laten steriliseren en toen hebben ze er alles uitgehaald(eierstokken/baarmoeder) maar bij een mens bv word alleen iets afgebonden idd

Dan hebben ze gewoon de verkeerde term gebruikt. Dat doe DA heel vaak om verwarring te voorkomen.

http://www.dapbreukelen.nl/main/voorlic ... ratie.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:08

joyce B schreef:
terwijl er maar enkele stamboekhengsten goed genoeg zijn om als dekhengst voor een stamboek te fungeren

Er zijn ook maar enkele merries goed genoeg, imo wordt er met veel te veel merries een veulen gefokt, alleen omdat het kan.
joyce B schreef:
Steriliseren beperkt de gebruiksmogelijkheden van een merrie

Weet ik niet of dat waar is. Het enige extra wat je hebt is dat je er een veulen van kan fokken, en nogmaals: daar zijn maar heel weinig merries goed genoeg voor. Lijkt me dat merries vrij wat stabieler worden na een castratie. Een castratie kan absoluut ook meerwaarde hebben bij een merrie.
MoBi90 schreef:
En een groep merries en ruinen gaat (meestal) goed met elkaar, maar bedenk je eens wat er gebeurd als je 5 volwassen hengsten met elkaar in de wei zet, samen met 'gecastreerde' merries.. ik moet er niet aan denken! Het is gewoon makkelijker, en inderdaad een veel minder zware operatie!

Er gebeurt niks.
De reden dat hengsten vaak zo hyper reageren is omdat ze in sociale isolatie gehouden worden, in de natuur bestaan er wel degelijk, naast de normale kuddes (hengst, merries, veulens) ook vrijgezellenkuddes, van jonge hengsten die elkaar opzoeken, en ook dat kunnen hele stabiele kuddes zijn.
Sizzle schreef:
Nig afgezien dat een castratie van een hengst zo gepiept is en een merrie een volledige buikoperatie moet ondergaan met wekenlange boxrust om te herstellen.
En dat is de enige reden waarom merries niet gecastreerd worden. Het castreren van een merrie is vele malen duurder en riskanter dan bij een hengst.
tamaramt schreef:
Rhine_ schreef:

Idd een verkeerde term gebruikt.
Als er van alles weggehaald wordt, is er een castratie, wordt er alleen maar iets afgebonden is het een sterilisatie.

Mensen laten zich soms ook steriliseren, ook mannen. Dan worden alleen de zaadleiders afgebonden.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:10

Merries kun je eigenlijk niet castreren. Wel steralliseren.
Dan laten heel veel mensen doen. Maar ik hou mijn merrie mooi zo als ze is. Misschien wil ik, of de volgende eigenaar nog wel een veulen.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:13

Een topic doorlezen is niet verboden hoor :)

't Zijn maar 11 berichten, dat moet te doen zijn, lijkt me?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:16

Een merrie steriliseren is een veel risicovollere ingreep. Daarnaast zijn de kosten ook hoger. Een merrie is makkelijker te houden dan een hengst, aangezien je merries makkelijker bij merries en ruinen kan zetten dan hengsten tussen andere hengsten en ruinen, als er ook merries in de buurt zijn (een hengstige merrie kan een hengst op honderden meters afstand ruiken). Daarnaast willen veel merrie-eigenaren de optie tot het fokken van een nakomeling openhouden, puur voor zichzelf. Met een hengst gaat dat niet (dan moet je minstens twee dieren hebben, en het liefst een GGK hengst. Een merrie kan je naar de hengst brengen, en alleen dekgeld betalen).
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 21-12-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:17

wat ik mij eigenlijk afvroeg is waarom hengsten niet gestreraliseerd worden? Lijkt me een geweldige uitkomst voor een potentioneel goed sportpaard, want volgens mij kan je bij een bepaalde steralisatie toch nog ongedaan maken? Neem bijvoorbeeld Bonfire (een beroemde ruin), die had dan nog veulentjes kunnen produceren :P Maar miss banketstaaf ik nu ook wel uit mijn nek hoor :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:20

lifaya schreef:
wat ik mij eigenlijk afvroeg is waarom hengsten niet gestreraliseerd worden? Lijkt me een geweldige uitkomst voor een potentioneel goed sportpaard, want volgens mij kan je bij een bepaalde steralisatie toch nog ongedaan maken? Neem bijvoorbeeld Bonfire (een beroemde ruin), die had dan nog veulentjes kunnen produceren :P Maar miss banketstaaf ik nu ook wel uit mijn nek hoor :')

Tja, een gesteriliseerde hengst houdt dan wel "last" van zijn hormonen. Hij zal dus ook agressie naar andere hengsten kunnen tonen, net al ander hengstengedrag. Mogelijkerwijs had bonfire zijn kop dan niet zo goed bij het werk kunnen houden. Dus er zitten eigenlijk geen voordelen aan. Je hebt alleen een onvruchtbare hengst. Als je een paard laat springen en dan ruinen kan je er later ook mee fokken als hij voldoende presteert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:22

Ja dat is waar als ze eerst voordat ze de sport in gaan even de bok gebruiken om het maar zo te zeggen. Maar ik dacht dat de hormonen wel een stuk minder werden bij steralisatie en je hebt vaak dat hengsten wel gewoon goed met merries kunnen samen staan, maar dat dit dus niet gebeurd omdat er kans is op ongewild nageslacht :P De meeste hengsten die ik ken zijn allemaal heel sociaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:25

:n sterilisatie maakt niks uit voor de hormonen, sterilisatie is alleen afbinden van het kanaaltje, zeg maar.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:26

@lifaya: Dus jij pikt de gesteriliseerde mannen er zo uit? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:27

maar het zorgt er dus wel voor dat een hengst dan gewoon in een kudde merries en evt ruinen kan lopen, en later evt als dekhengst weer kan gaan dienen denk ik? Maar castreren is uiteraard het beste voor paarden die absoluut niets kunnen toevoegen aan het ras :j

Lageveld, nee, maar het schijnt dat de drift naar sex wel veel minder is, heb ik ooit gelezen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:28

lifaya schreef:
Ja dat is waar als ze eerst voordat ze de sport in gaan even de bok gebruiken om het maar zo te zeggen. Maar ik dacht dat de hormonen wel een stuk minder werden bij steralisatie en je hebt vaak dat hengsten wel gewoon goed met merries kunnen samen staan, maar dat dit dus niet gebeurd omdat er kans is op ongewild nageslacht :P De meeste hengsten die ik ken zijn allemaal heel sociaal

Onze hengsten zijn ook heel sociaal, maar in het dekseizoen is er wel een concurrentiestrijd tussen de heren. Om twee dekkende hengsten samen te zetten tussen weides met hengstige merries, dat zou ik niet aandurven.

Door een hengst goed op te voeden zijn hengsten over het algemeen zeer sociaal te houden, maar er zitten wel grenzen aan. Om het welzijn van het dier. Het blijven immers dieren die een evolutionaire geschiedenis hebben. En de concurrentiestrijd tussen hengsten, dat fok je er niet in een relatief korte duur eventjes uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:30

Natuurlijk moet je geen hengsten naast een weide hengstige merries zetten dat begrijp ik, ook dat de cuncurentie vaak tijdens het dekseizoen, ookal dekken ze niet, toch best vervelend kunnen worden, dat zag ik ook bij mijn verzorghengst gebeuren, die joeg de shetlanderruin helaas veel op. Maar hengsten kunnen heel sociaal zijn naar elkaar en al helemaal naar merries, de klik moet er alleen wel zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:31

En toch liet ik ik een gesteriliseerde hengst ook niet bij mijn merrie lopen, want die dekt nog steeds als ze hengstig is, er komt alleen geen veulen van.
De driften blijven hetzelfde, anders zou een mensenman zich never nooit laten steriliseren ;)

Een goed opgevoede hengst kun je wel prima bij een merrie zetten, die kent zijn grenzen. Maar dan nog, in haar periode haal ik ze liever uit elkaar.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:33

Yamcha schreef:
En toch liet ik ik een gesteriliseerde hengst ook niet bij mijn merrie lopen, want die dekt nog steeds als ze hengstig is, er komt alleen geen veulen van.
De driften blijven hetzelfde, anders zou een mensenman zich never nooit laten steriliseren ;)

Een goed opgevoede hengst kun je wel prima bij een merrie zetten, die kent zijn grenzen. Maar dan nog, in haar periode haal ik ze liever uit elkaar.

Inderdaad, en zeker als je niet weet met welke merries de "hengst" heeft gestaan zou ik mijn merrie er niet bij laten lopen. Voor het zelfde geld heeft hij CEM opgelopen door een van de merrie waar hij bij heeft gestaan te "dekken". En zo'n "hengst" zal de ziekte erg snel kunnen verspreiden.
Juist als het een sociale hengst is, omdat een merrie hem ook zal laten dekken ;)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 21-12-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:34

nee hoor, als je het over een officiele sterilisatie hebt (dus niets weghalen, alleen afbinden), blijven alle hormonen in volle glorie aanwezig,
heeft dus bij paarden weinig zin, kan alsnog niet makkelijk bij andere paarden

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:51

Maar dekken hoeft niet altijd te betekenen dat ze dekken voor nageslacht.
Het kan ook een dominantie kwestie zijn wat zowel ruinen en merries ook kunnen doen.

En ik heb ook vaak zat merries gezien die echt niet grappig waren kwa gedrag....(Hormmoon kwestie)en zelfs niet veilig
En vaak minder manieren hadden dan mijn hengst.

Dus ik snap de vraag best wel....

Mensen roepen vaak: castreren die hengst, terwijl een merrie er onder uit komt en zeker niet altijd goed genoeg is voor de fok en de hengst wellicht wel...