naam met de begin letter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

naam met de begin letter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:57

hallo bokkers /3

ik heb een vraag

heel vaak hoor ik dat de naam van het veulen iets te maken heeft met de afstammeling
ik snap dat niet
en hoe weet je nou welke letter moet zijn

dankjewel :j _/-\o_

egnie

Re: naam met de begin letter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:58

Sommigen rassen gaan het alfabet af en anderen laten de naam beginnen met de eerste letter van de vader. Het is dus afhankelijk van het ras.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:59

wat bedoel je met met rassen en hoe doen ze dat dan /

xx

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:59

Dit verschilt per ras. bij het KWPN wordt er een letter geven per jaar, maar bij de haflingers zijn er bepaalde lijnen en dan moet de naam met de letter van die lijn beginnen (zowiso de hengstjes uit die lijn, de merrie's weet ik niet)

ik ken ook iemand die zelf fokt en als het een merrie is dan begint de naam met de eerste letter van de moeder en als het een hengst is met de eerste letter van de vader;)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:00

Dat ligt eraan bij welk stamboek het veulen is ingeschreven. Bij de KWPNers beginnen de namen elk jaar met een andere letter, dit jaar was het de G en volgend jaar de H.
Bij de Friezen kan je elk jaar kiezen uit 3 letters, dus de naam moet bijvoorbeeld beginnen met een A, B of C.
Bij sommige stamboeken is het zo dat een merrieveulen een naam moet krijgen met dezelfde letter als de moeder, bij hengstveulen zelfde letter als naam van vader. en bij weer andere stamboeken mag je helemaal zelf kiezen.

Heb je een specifieke vraag of was het meer algemeen?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 15:00

het was algemeen.

maar dankje wel
ik snap het nu een beetje

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:02

Bij sommige rassen, bijvoorbeeld de haflinger, moet de naam van een hengstveulen met dezelfde letter beginnen als de naam van de vader van het veulen. Bij andere rassen, zoals de shetlander en KWPN, is er ieder jaar een andere letter waarmee de namen van de veulens moeten beginnen, zo moet een KWPN veulen dat in 2011 geboren is een naam krijgen die met een G begint.
Ieder ras heeft zijn eigen regels om de beginletter te bepalen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:05

Bij sommige paarden kun je aan de naam inderdaad zien van welke hengst of merrie ze afstammen.
Montender is biijvoorbeeld een kind van Contender en omdat hij in 1994 geboren is moest zijn naam met een M beginnen.