Te zwaar?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Te zwaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:24

Neen,dan heb ik het niet over mezelf, en ook niet over mijn pony :D

Wel over een meneer die graag zou rijden. Ik geef zijn kinderen sinds een paar jaar regelmatig les, eerst met andere pony, dan met een paard, nu binnenkort met mijn hafje.

Enkele maanden geleden wou hij ook graag rijden, hadden toen maar één paard dat ik geschikt vond, maar daar is hij lekker hard afgevallen ;(

Nu heb ik Formera (hafje) gekocht met als doel: zelf er heel veel plezier aan beleven en er een band mee opbouwen, die hebben we al echt! Maar ook met een tweede doel, nl. er les mee kunnen geven, niet zoals in een manege, maar één keer op de week een uurtje, maximum 2. Dat is dan veel stappen (beginners).

Formera zou 1m50 zijn, ze is zeker niet klein, de man in kwestie is rond 1m80 en zal MAXIMUM 90kg (denk dat dit een overschatting is) wegen. Als ik hem er les mee zou geven is dat voor een half uurtje, vooral stappen en wat draven. Ik denk dat ze dit moet kunnen dragen, mijn ouders stappen haar ook uit, maar die zijn maximum 80 kg. Mijn vriend heeft ze ook al uitgestapt, hij is 1m87 en weegt 76kg denk ik. Ook dat viel goed mee.

Mijn papa erop
Afbeelding

Ik erop (ben 1m63 ongeveer)
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:26

Jij lijkt ook al klein op een Haf :+!

Mijn Haf is ook ong. 1.50 en mijn vriend is 70/75 kg en 1.80. Hij rijd er ook mee(2/3x in de week).
Met les zeiden ze dat het prima kon, als ie niet teveel kerstkransjes ging eten :+.

Ik vind het niet te zwaar hoor!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:27

Ess_Ramona schreef:
Jij lijkt ook al klein op een Haf :+!

Mijn Haf is ook ong. 1.50 en mijn vriend is 70/75 kg en 1.80. Hij rijd er ook mee(2/3x in de week).
Met les zeiden ze dat het prima kon, als ie niet teveel kerstkransjes ging eten :+.

Ik vind het niet te zwaar hoor!

Ik lijk altijd klein :o Meisje van 1m63 naast een vriend van 1m87, schattig toch?!

Bedankt voor je reactie!

Whild

Re: Te zwaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:08

Ohh ben jij de gelukkkige nieuwe eigenaar :D Ik heb de advertentie van d'r heel lang als favoriet gehad, maar uiteindelijk niks mee gedaan. Het is een prachtmerrie, veel plezier ermee. :)

Ik denk dat de persoon in kwestie niet te zwaar is, vooral omdat hij niet de enige ruiter is die ze draagt en naargelange de zwaarte van de arbeid die je aangeeft lijkt me dit helemaal niet gek.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:25

nee hoor kan prima
heb zelf een haf van 1.51 en van 1.53 ben zelf 1.63 net als jou
en dat kan prima ook met een groter persoon mijn vriendin heeft er ook een keer op gereden en die was ook 1.80 past prima en ze kunnen prima aan hoor

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:29

Whild schreef:
Ohh ben jij de gelukkkige nieuwe eigenaar :D Ik heb de advertentie van d'r heel lang als favoriet gehad, maar uiteindelijk niks mee gedaan. Het is een prachtmerrie, veel plezier ermee. :)

Grappig :) Maar je weet niet wat je mist hoor :o Indien je nog steeds op zoek bent naar een paardje: veel succes daarmee!

Bedankt allebei voor de reactie. Ben toch klein beetje gerust gesteld. 't is mijn paardje eh <3

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:12

Ik denk wel dat het kan mijn vriend rond de 80 kilo rijd ook soms op mijn haflinger alleen stap en soms draf.

guppy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:54

haflingers hebben volgens mij net zo'n sterke rug als fjordenpaarden en kunnen ook volwassene dragen met rijden

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:39

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:56

Mooie haf!!!!

Volgens mij (en andere meningen op bokt forums) is gewicht bepalend maar ook zeker hoe iemand op het paard zit. Zit iemand te 'bonken' tijdens het lichtrijden, dan wordt de rug van je paard ook met 55 kg te zwaar belast.

Het gewicht op zich lijkt mij geen probleem, zeker niet als het maar om een half uurtje per week gaat.

Bijoutje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:55

volgensmij kan dit gewoon :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:06

Och, dat kan makkelijk ! :D

Wat een leuke haf trouwens.

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:33

Dat zou makkelijk kunnen !

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:33

kan heel goed als je het mij vraagt!!!

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:28

Het zou makkelijk moeten kunnen. Je moet bedenken dat een haflinger natuurlijk een last dier is. En hier nog steeds voor word gebruikt.
Maar zoals hier boven staat moet je natuurlijk wel kijken naar hoe de persoon rijd en wat je haflinger aan kan en leuk vind.
Want niet elke haflinger kan natuurlijk even veel dragen.
Ik ken ook iemand van 110kg die op haar halfinger van 1.35m rijd. En deze heeft daar echt geen problemen mee en kan zo 2 uur achter elkaar met haar buiten rijden zonder dat ze moe word. En vind het ook leuk.
Moet wel zeggen dat ik dat zelf nou net even te zwaar vind ook voor een haflinger.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:59

Het ligt er helemaal aan hoeveel bespiering/conditie je paard heeft.

Als je haf goed is getraind, uitgegroeid, en de ruiter niet met het volle gewicht stuitert kan het net .
Is je paard niet goed getraind en heeft weinig rugspieren en is hij bovendien nog jong dan moetje echt geen 90 kg op z'n rug hebben.

[RT-D] ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 09:38

Pien28 schreef:
Het ligt er helemaal aan hoeveel bespiering/conditie je paard heeft.

Als je haf goed is getraind, uitgegroeid, en de ruiter niet met het volle gewicht stuitert kan het net .
Is je paard niet goed getraind en heeft weinig rugspieren en is hij bovendien nog jong dan moetje echt geen 90 kg op z'n rug hebben.

[RT-D] ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

't is volwassen paardje hoor, ze is 9, 10 worden dit jaar. Verder is ze redelijk gespierd, niet om te zeggen de bespiering van een sportpaard maar zeker ook niet zeer zwak bespierd. Stuiteren doet de ruiter normaal ook niet. Misschien wel de eerste paar passen, is natuurlijk nieuw paard waar hij zich aan zal moeten aanpassen, maar echt blijven stuiteren volgens mij niet hoor.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:58

Wauw ik moet idd zeggen dat het erg goed staat jij op je haf. Lijkt echt een groot paard!
Mijn vorige paardje was ook een haf een van 1,52 en ik ben zelf ongeveer 1,71, dat kon ook best maar dat stond minder mooi als bij jullie!!

Ik denk ook dat het best kan hoor dat die man af en toe rijd.. Als hij nou dagelijks 2 uren reed was het natuurlijk anders. Wel moet je natuurlijk bedenken dat een ruiter van 90 kilo die licht zit en goed mee gaat met de bewegingen van het paard een minder grote belasting is dat een ruiter van 60 kilo dat als een zoutzak tegenhangt en schokt en stuiterd..

(sorry, ik had eerst mijn antwoord getypt en toen pas de verdere antwoorden gelezen. Zie nu dat iemand dit al had genoemd :o )

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 15:04

@ wereld, geen probleem hoor!

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:31

En Ympi, heeft de meneer in kwestie al op Formera gereden? En zo ja, hoe ging het?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:34

Neen, nog niet erop gereden... Meneer heeft nog geen tijd gehad, zoals veel meneren tegenwoordig!

Edit: als het zover is, deel ik mijn ervaring met jullie hoor!

xKylian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:00

Ik denk (net zoals de rest) dat dit wel kan hoor!