Fokken met oudere merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Okielove75

Fokken met oudere merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:46

Omdat er veel over gediscussieerd wordt over of het nu wel of niet kan, stel ik deze vraag dan maar.

-Is het mogelijk om met een oudere merrie, 14+, te fokken, terwijl zij nog nooit eerder een veulen heeft gehad?-

Ik ben dit niet van plan hoor, maar ben heel erg benieuwd naar of het gevaren kent.

Ragdollcat

Re: Fokken met oudere merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:49

Als je het niet van plan bent, waarom stel je dan hier de vraag? er is al een topic over fokken met oudere merrie.

Het beste wat je kan doen is gewoon aan de dierenarts vragen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:54

Gaat prima, alleen soms lastiger mbt dragend krijgen maar joeft niet

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:57

Ik vind 14 jaar nou niet bepaald een oudere merrie eerlijk gezegd

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:57

Een oudere merrie voor de dracht laten nakijken op verklevingen etc. Als alles goed is dan is het geen probleem. Mits de conditie van het paard goed is. Ik vind overigens wel dat er wel een limiet is voor het eerste veulen. Paard van 20 zou ik persoonlijk niet meer doen.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:27

Okeejj, ik hoorde hier op stal namelijk een beetje een discussie rondom dat onderwerp, omdat sommige mensen 14 al te oud vinden. Daarom noem ik ook die leeftijd, persoonlijk vind ik dat niet oud.

Als er al een topic over is, wil iemand dan even temmen? Ik weet namelijk niet hoe dat moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:54

Een maiden merrie zou voor haar 12e haar eerste veulen moeten krijgen. Het is niet gezegd dat het daarna niet meer kan, maar de risico's worden wel groter.

Het is het mooiste als ze op jonge leeftijd hun eerste veulen krijgen, 4 of 5 jaar. Dan is het bekken ook soepeler en dus minder geboorteproblemen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:24

quintusgl schreef:
Een oudere merrie voor de dracht laten nakijken op verklevingen etc. Als alles goed is dan is het geen probleem. Mits de conditie van het paard goed is. Ik vind overigens wel dat er wel een limiet is voor het eerste veulen. Paard van 20 zou ik persoonlijk niet meer doen.

Ben ik het mee eens! Even goed laten checken en leeftijd maakt niet zoveel uit, mits het paard in goede conditie is.
Paard van 20 zou kunnen, maar alleen als de merrie al eens eerder een veulen heeft gehad.
Mijn merrie was 16 toen ze haar eerste veulen kreeg.

Bijoutje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:56

dit kan gewoon hoor, je kunt het het beste bij de dierenarts vragen.;)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:58

Ik ken wel merrie's van dik in de 20 die nog veulens krijgen...
En overigens ook wel die op late leeftijd dus pas 1e keer dragend geworden zijn b.v na sportcarriere.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:58

hangt er van af welke merrie

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:07

Ligt eraan, wij hadden een merrie op haar 16e voor het eerst drachtig. Deze merrie is wel heel erg fit voor haar leeftijd en was ook zo drachtig.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:06

mijn merrie is bijna 17 en heeft 1 keer eerder een veulen gehad en is nu ook drachtig

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:34

Onze oudste merrie, wordt dit jaar 18, heeft verleden jaar haar eerste veulen gekregen.
Ik denk, nu achteraf, wel dat door haar leeftijd de bevalling van dit eerste veulen zwaarder was.

Veulen bleef vastzitten bij het bekken met zijn schouders. Bij jongere merries geeft dit denk ik toch makkelijker mee.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:36

op mn werk heeft een 24 jarige merrie afgelopen jaar nog een veulen gehad! helaas inmiddels overleden na een trap, maar ze deed het prima! en heb nog nooit zon releaxd veulen gezien! aangezien mams niet snel onder de indruk is en het allemaal rustig aan deed.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:08

Mijn merrie wordt dit jaar 14 en is nu drachtig van haar eerste veulen.
Ze was iets lastiger om drachtig te krijgen. Haar baarmoeder was volgens de DA van de hengstenhouder niet optimaal.
En ze overwogen om hormonen te gebruiken als het na 2 cyclussen niet gelukt zou zijn.
Gelukkig was ze de 2de cyclus wel drachtig en is dat niet nodig geweest.
De bevalling kan ik nog niks over zeggen, want ze moet pas bevallen in april.

Ik heb wel omwille van haar leeftijd bewust vorig jaar laten dekken en niet dit jaar, alhoewel dat mijzelf beter had uit gekomen.
Stel dat ik haar nu op haar 14de voor het eerst had laten dekken, dan was ze al 15 bij de bevalling.
En als het niet direct gelukt zou zijn, misschien zelfs 16.
De risico's worden dan wel groter natuurlijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:07

het is mogelijk maar niet verstandig....ze hebben vaak een moeilijke/zware bevalling

het heeft geloof ik te maken met het feit dat de bekken van de merrie niet meer soepel zijn na een bepaalde leeftijd.
als je een merrie al jong een veulen laat krijgen dan kunnen de bekken nog breder worden en is haar lijf er min of meer op berekent als de merrie op latere leeftijd nog een keer een veulen krijgt.

ik weet niet of ik het helemaal correct heb uitgelegd maar zoek het maar na.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:21

Mijn enige merrie is op 14 jarige leeftijd per ongeluk door de ontsnapte hengst van de buren gedekt. Helaas eind augustus gedekt dus hele menseizoen naar de kloten. Was absoluut niet de bedoeling en is ook 1 keer en nooit weer geweest. Was een vrij grote hengst van 1.27 op de merrie van 0.99. Bevalling is verder wel goed gegaan en het beestje is nog steeds in eigendom van de buren.

Verschilt denk ik per merrie maar als ik de keuze had zou ik het risico niet nemen. 14 is niet oud maar ze zijn wel, zo goed als, uit de bloei van hun leven en alles word dus minder. Boven de 18 zou ik het zoiezo niet overwegen.