[TI] Welke hengst voor mijn kruising!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Welke hengst voor mijn kruising!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:03

Als alles doorgaat zoals het nu gaat wordt Clover volgend jaar gedekt.

Clover is mijn tinker x Quarter merrie uit 2007.
Ze heeft het beste van beide zeg ik altijd, maar in haar nakomeling zou ik toch graag iets meer tinker zien.
Clover is 1,51 hoog en dit vind ik een prima stokmaat.

Haar verbeter punten :
- Ze heeft vrij weinig behang, hier zou ik graag wat meer van maken.
- Haar benen mogen wat zwaarder. Ze heeft van die spillenbeentjes onder haar lijf.
- De overgang van de boeg naar voorbenen is wat hoekig / loopt niet helemaal mooi over ( kan niet op het woord daarvoor komen )
- Haar hoofd is vrij lang, vind persoonlijk een echt cob hoofd mooi, maar het is geen must!!

Haar plus punten:
- De lengte van haar rug
- Haar hals ben ik ook tevreden over.
- Ze heeft een fantastisch karakter!

Ik zou graag een hengst zien die deze punten verbeterd. Het liefst een hengst met een cool en rustig karakter!

Ik zou heel graag horen wat jullie er van denken! Liever niets over het fokken met een kruising. Nakomeling blijft in mijn bezit.

Afbeelding

http://i160.photobucket.com/albums/t177 ... 1323453274

http://i160.photobucket.com/albums/t177 ... 1323506147

http://i160.photobucket.com/albums/t177 ... 1323453319

http://i160.photobucket.com/albums/t177 ... 1323453319
Laatst bijgewerkt door balance op 16-12-11 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen [FOTO] tag; 1 foto ter illustratie, rest in link.

Ariebren

Re: Welke hengst voor mijn kruising!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:27

Een probleem, je hebt nu een merrie met een Tinker lijf met Quarter beentjes.
Terug fokken naar een echte Tinker is echt gokken.
Ondanks de Tinker hengst die je gebruikt, bestaat de kans dat er een Quarter terug komt.
Of wat je zelf graag wilt een iets betere Tnker voor wat betreft de bouw.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:30

Dat weet ik Ariebren, ik wil ook fokken omdat het me prachtig lijkt eens te fokken met mijn eigen merrie.
Veulentje blijf hier, en zal later gewoon voor de recreatie gebruikt worden.
Ik hoef geen 100% tinker, want dan zou ik niet met deze merrie fokken en er wel 1 kopen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:59

Stipje, ben heel benieuwd welke hengsten er worden aangedragen. Je had al eens zo'n topic gemaakt toch?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:00

Klopt, in 2009 dacht ik.. Maar ze is nu wat meer uitgegroeid, denk dat ze nu wat beter 'beoordeeld' kan worden.
Ik ben ook heel benieuwd :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:04

Wat ik vooral een nadeel vindt van je merrie (op de foto's dan he!) is dat ze wat meer massa op de voorhand mag hebben. Ze heeft wel een beetje een quarter kont.
Persoonlijk denk ik dat je met je wensen al gauw bij en tinker uit komt.
Denk ook dat dat het beste zal passen.
Daarnaast hebben die altijd wel een cool nuchter karakter.

Ik vindt haar beentjes trouwens niet echt heel dun hoor. Snap wel wat je bedoelt met de hoeveelheid massa zou iets meer bot gewenst zijn.

Ik ben niet thuis in de tinkers. Maar zoek er 1 die op de voorhand meer verbeterd!!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:12

Suggestie (zie profiel) :o :D

Shanti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:24

Mm lastig eefje, ik ben niet echt thuis in de hengsten maar zal er me er is in verdiepen..

@Zwanepol, ben weg van jou beest!..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 03:12

Leuk, ik ga hier eens over nadenken :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 06:29

Heb een idee maar moet even zoeken hoe het dier ook maar weer heet
Heb er nu alleen geen tijd voor, moet eigenlijk al op pad zijn :o

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:28

Venco zou ik niet zo snel kiezen in combinatie met een merrie met licht beenwerk en een wat zwaarder lichaam, vrij grote kans dat het beenwerk bij het veulen nog lichter wordt......

Moeilijk, ik zou goed kijken naar nakomelingen van hengsten en dan vooral naar de combi lichaam-beenwerk. Een hengst die licht beenwerk vererft in welke combi dan ook (want dat kan uiteraard ook door de merrie komen) zou ik sowieso niet nemen.
De verbeterpunten die je opnoemt zijn aanzienlijk en juist die eigenschappen van zwaarder beenwerk i.c.m. haar lichaam en meer behang zijn juist vaak die moeilijke verbeterpunten.

Je geeft aan het veulen zelf te willen houden, denk daar goed over na, is dat iets wat je echt voor langere tijd wilt/ kunt. Er zijn heel veel paarden en de markt is “wat” aan het over-verzadigen door een teveel aan gefokte paarden (tinkers bedoel ik in dit geval) in combinatie met een economische recessie wat het fokken en dus uiteindelijk vinden van een echt goed huis voor je veulen/ jonge paard steeds moeilijker maakt.
Er zijn heel wat paarden,veulens, jonge paarden, maar ook volwassen paarden, die voor een habbekrats worden aangeboden op verschillende verkoopsites en waarvan je je af kun vragen of die ooit echt goed terecht gaan komen.
Ik zeg natuurlijk NIET dat dat op jouw toekomstige veulen van toepassing is, maar denk er goed over na; wat wil je een veulen bieden en kun je dat ook in de toekomst. Er wordt nog steeds behoorlijk gefokt ondanks de toestand van de huidige markt en dat heeft consequenties, juist voor het welzijn van die gefokte paarden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:31

gooi er een shire op 8-) :D

maar ik ben het helemaal eens met hierboven.
denk er goed over na.

er worden zelfs heel goed gefokte dieren voor bijna niets aangeboden.
omdat er gewoon een soort overproductie is, en juist de veulentjes die worden gefokt "voor de leuk"
hebben het zwaar door de huidige markt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:05

kinsealy schreef:
Venco zou ik niet zo snel kiezen in combinatie met een merrie met licht beenwerk en een wat zwaarder lichaam, vrij grote kans dat het beenwerk bij het veulen nog lichter wordt......

Nog lichter? :? Venco heeft geen lucifer stokje hoor. :+

Het is niet vanzelf sprekend zo dat wanneer je wat zwaardere ingredienten toevoegt de benen van haar toekomstige veulen wat grover worden (of lichter) maar wat er vererft gaat worden.
Venco heeft dan wel geen zeer grove benen maar staat wel goed in zijn verhoudingen lichaam/benen en dit kan hij gewoon vererven.
Wanneer ze met een zware tinker zou gaan dekken zou ze dus ook heel goed een zwaar veulen kunnen gaan fokken, is dat wat ze wil dan? Ook zou ze een veulen kunnen fokken wat er precies hetzelfde uitziet als de moeder, ongeacht welke hengst ze er op zet.
Volgens mij wil ze een veulen waarvan TS vind dat de lichaamsverhouding beter passen.
maar goed....

Fokken blijft gokken.

Zelf heb ik gefokt (kwpn) met een merrie van 1.71, haar moeder was 1.67 haar vader was 1.71.
Gedekt met een hengst van 1.70
Veulen wat geboren werd is amber 1.62 geworden, dit dier heb ik op 4 jarige leeftijd laten dekken met een hengst van 1.76
Ik heb daar nu een jaarling van lopen die waarschijnlijk niet eens de paardenmaat gaat halen. :?
Het is dus niet vanzelf sprekend zo dat er een veulen komt wat het gemiddelde zou hebben van 1.62 en 1.76.......

Ook heb ik uit de oma van 1.67 en een hengst van 1.71 een veulen gefokt wat later op 1.78 gemeten is. :=

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:31

Woow bedankt voor alle reacties!

Ponyparadijs : De massa aan haar voorhand vind ik eigenlijk wel goed zo. Clover is erg sterk aan de voorkant en ik denk als je er dan nog wat massa bij stopt het helemaal zo'n tank wordt :D
Het kan bij Clover ook iets vertekenen omdat haar benen tastoelopend redelijk ver naar 'achter' zijn geplaatst. Dat is dan weer het quarter stukje. ;)

Zwanepol : Je hebt een prachtige hengst! Maar ik denk niet dat hij aansluit op hetgeen wat ik zoek in een hengst.
Hij heeft geen cob hoofd. Zijn hoofd ik redelijk lang, en dat heeft Clover ook. Dit zal dus niet verbeteren.
Zijn beenwerk is niet voldoende om clover haar beenwerk te verbeteren. Het is zeker waar dat het niets hoeft te zeggen! Maar ik neem dan liever geen 'risico'.

Kinsealy : Bedankt voor je reactie. Ik probeer inderdaad goed naar de nakomelingen te kijken. Maar dat is soms lastig te zien. Er zijn veel 'nieuwe' hengsten, met veel nog hele jonge nakomelingen..
Ik vind het heel lastig zien bij veulentjes of ze correct gebouwd zijn of niet.

Het veulentje wordt het paard van m'n vriend. Ze wordt waarschijnlijk volgend jaar gedekt, als we het nog niet zien zitten kunnen we het ook altijd een jaartje opschuiven. Als het nooit meer wat wordt doen we het niet. Zo simpel is dat :) Ik weet dat de markt op z'n gat ligt. Daar let ik echt wel op :)

Moonprayer : Een shire? Heb je m'n OP gelezen :P?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:47

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:49

Zo'n zware hengst zou ik écht niet op een merrie als die van jou durven zetten :n
Garanties zijn er niet, maar de kans is echt behoorlijk dat de verhouding beenwerk-body nog meer uit elkaar gaat liggen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:50

behalve dat je 1,51m een prima stokmaat vind :)
maar ik maakte natuurlijk wel een geintje.

misschien is een merens wel een leuk idee om te overwegen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:50

Ik neig eerder richting een hengst zoals Cochise. Niet extreem zwaar dus.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:52

Leonoor : Ik vroeg alleen of die echt zo zwaar is als die lijkt ;) Vanaf een foto is altijd lastig beoordelen. Maar als die inderdaad zo zwaar is wordt dat niets.

Moonprayer : Nee wil wel echt bij de tinker blijven. Wil niet nog meer rassen gaan toevoegen :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:53

Was ook niet persé in de richting van die hengst, maar meer in het algemeen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:55

Ik ben het wel heel erg met Kinsealy eens...

Hoe leuk Clover ook is (vind ik echt).... ik vind het persoonlijk niet de meest geschikte fokmerrie, vanwege al haar verbeterpunten.
Fokken is momenteel natuurlijk zelfs met de meest geschikte ouderdieren al tricky omdat er gewoon nauwelijks vraag is.
Nu geef je aan het veulen zelf te houden, dat is natuurlijk goed in dit geval.
Maar je zou ook kunnen overwegen een leuk veulen te kopen die aan je eisen voldoet.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 16-12-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:55

Ja ik wil niet te zwaar gaan zitten inderdaad.
Cochise is er eentje waar ik mee in m'n hoofd zat inderdaad. Eveneens Celtic Sir Gwyndor (?). En ik krijg net via pb An Rua door. Van hem moet ik de nakomelingen eens bekijken..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:57

Angela : Clover is ook geen fokmerrie, en ze zal ook maar 1 veulentje krijgen bij mij. Wat ik hiervoor al schreef, als het niet goed voelt gebeurd het ook niet. Als ik volgend jaar alsnog het gevoel heb dat het niet verantwoord gebeurd het niet.
Er staat nog helemaal niets vast, ik ben gewoon zeer benieuwd naar jullie mening!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:59

Nou ja, dan heb je de mijne bij deze ;)

Ik denk dat het enorm gokken is.....want er kan ook makkelijk iets uitkomen waar je zelf totaal niks mee hebt (zowel qua karakter als exterieur).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:02

nog even een vraagje hoe groot/zwaar is je vriend dat bepaald ook nog een beetje de keuze zou ik vinden.

Mijn vriend zal ik niet snel op een beestje van net 1,50 zetten als het geen redelijk breed dier is.
klein voorbeeld fototje vriend is ong 1,57/180 en paard 1,56
Afbeelding