Appaloosa/Knabstrupper/Kruising?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Appaloosa/Knabstrupper/Kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:05

Iemand die er verstand van heeft?
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, maar geen flauw idee of dit paardje misschien toch wel een bepaald ras is, of gewoon een kruising met toevallig een Appaloosa-kleurtje (maar kruising van ?? ). Ik weet niet precies hoe groot hij is, maar ik schat rond de 1.45m .

Afbeelding

Op de foto's nu zie je niet meteen stippels rond ogen/neus, maar hij is wel al ouder, weet niet of het dan misschien vervaagt enzo? (vroeger was hij niet zo grijs :+ )

Dit is een foto van 6 jaar geleden, volgens mij wel stippels (zeker op de lippen)?

Afbeelding

(nog een oude standfoto: Klik )

Verder heb ik geen idee van de anus en weet ik ook niet of er gestreepte hoeven zijn, daarvoor was er teveel modder in het spel := :')

Het maakt mij verder niet uit hoor, maar gewoon nieuwsgierig :) Wat denken jullie?
De Appaloosa klopt met z'n kleur (en stippels?) maar ik weet niet of die ook in vierkante, geblokte versie bestaan? De Knabstrupper is meer een barok-ras. Maar waarschijnlijk is het gewoon een kruising :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:25

Appaloosa is zowel een kleur als een ras, en die 2 moet je niet met elkaar verwarren. De amerikaanse Appaloosa is een echt ras, zeg maar de quarter horses met een appaloosa-kleur.
En verder zijn er nog andere rassen die die kleur hebben, inderdaad bijvoorbeeld de Knabstrupper.
In Nederland is er ook het Nederlandse Appaloosa Stamboek. Dit is geen specifiek ras. De doelstelling is een rijtypisch paard/pony met het appaloosa-kleurtje. Zelf heb ik 2 dieren die panterbont zijn, beiden gefokt voor het Nederlands Appaloosa Stamboek. Mijn merrie is een nakomeling van de New Forest hengst Kantje's Ronaldo, en haar opa is de Knabstrupper hengst Sonny af Hojmark, daar komt ook haar kleurtje vandaan. Verder heb ik haar zoon nog, nakomeling van de foresthengst Lamento III, en deze panterbonte hengst is dus zelfs voor 75% New Forest.
Bij het Nederlands Appaloosa Stamboek mag je met dieren van diverse andere stamboeken fokken, zoals bijvoorbeeld New Forest, maar ook KWPN, NRPS, NWR, zolang het maar in de doelstelling van het stamboek past (fjorden, haflingers ed weer niet, die zijn minder rijtypisch en meer koudbloed).

De pony die je hier laat zien is ongetwijfeld gewoon een kruising, waarbij 1 van de voorouders het appaloosa-kleurtje heeft. Kan heel goed zijn dat deze pony papieren van het Nederlands Appaloosa Stamboek heeft.

kekaro

Re: Appaloosa/Knabstrupper/Kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:28

ik denk een gewone kruising, maar wel een hele leuke ! (halve haflinger misschien? best een grove bouw)
knap paardje hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:39

Dank je wel voor de uitleg Neonlight!
(en natuurlijk ook bedankt kekaro voor de leuke reactie ;) ).

Zou het ook een Appaloosa x iets kunnen zijn als kruising?
De stippels die hij wel lijkt te hebben (lippen enzo), horen die ook puur bij de kleur?
In een ander topic zei iemand dat het misschien een Appaloosa x New Forest was, zou zoiets bv. wel kunnen? (heb zelf een New Forest en vind dat hij op zich wel iets weg heeft van die van mij ... ). Of is het eerder gewoon een kruising met ergens toevallig de appaloosa-kleur in de voorouders?

Ik weet verder niks van de pony, hij gaat ook geen papieren hebben ofzo (gewoon een equipas denk ik). Is heel z'n leven manègepony geweest dus daarom dat ik ook veronderstelde dat het een kruising was, maar ben toch nieuwsgierig wat er misschien eventueel zou kunnen inzitten :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:11

Als er geen papieren bij zitten is het altijd gokken wat voor een kruising het is, er kan van alles in zitten. En zelfs als er papieren bij zitten kan er van alles in zitten, dat is bij de mijne ook. :) In mijn profiel is mijn merrie te zien (50% NF) en haar nakomelingen, die allemaal 75% NF zijn (zitten ook wat effen gekleurden bij, 50% kans op het appaloosa-kleurtje namelijk ;) ). En ook weer verschillend in type, daarmee wil ik zeggen dat het moeilijk te zeggen is als je het niet weet, omdat zelfs foresters nogal kunnen verschillen in type.
De spikkels op de mond hoort er inderdaad bij, 1 van de kenmerken die met de appaloosakleur meekomen is de gemarmerde mond en geslachtsdelen. Verder nog de ronde pupil (het zgn mensenoog) en de gestreepte hoeven. Nu hoeven niet alle kenmerken aanwezig te zijn, ik heb er gefokt die bijvoorbeeld geen gemarmerde mond hadden, maar wel weer gemarmerde geslachtsdelen. Gestreepte hoeven vallen bijvoorbeeld weer weg bij witte voetjes, dan is de hoef gewoon wit.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:31

Inderdaad wat hier boven gezegd wordt, wel een leuk paardje om te zien :)

Mijn stippel heeft helemaal geen appaloosa (ras) ouders of familie. Zonder papieren blijft het altijd gissen, er zijn natuurlijk wel meer rassen met stippels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:34

Dank je wel Neonlight (en Henkje natuurlijk) :)
Dan is het gewoon een leuke kruising met een leuk kleurtje :Y) :)

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:25

Hoi Sabine,
Qua type (in combinatie met de appaloosakleur) lijkt het me een Noriker. New Forest lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:29

Zo, dat zou misschien wel wat kunnen zijn :)*
Dacht eerst dat dit echt een serieus trekpaard was (en was vergeten dat ze ook in deze kleur konden voorkomen) maar blijkbaar worden er ook luxere types gefokt. Stokmaat ligt tussen de 1.50 & 1.60 (en de pony is boven de 1.50, weet het niet precies, maar wel erboven, had me vergist met schatten :+ ) en qua beschrijving & karakter herken ik hem wel (voor zover ik hem ken). Dus wie weet :Y)