Iemand ervaring met scan apparaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Iemand ervaring met scan apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 19:40

Wij wouden misschien een scan apparaat kopen.
Het gaat om de rheintechnik HK Drachtigheids diagnose apparaat voor paarden.
Zeer makkelijjk apparaat.
Werkt op accu en kan je zo aan de riem van je broek hangen.
Dan even de sensor bij de uier in de buurt houden of bij de flank en je krijgt binnen 30 seconden te horen of je paard drachtig is of niet. Dit word gemeten via geluidsgolven.
Bij 12 weken is de betrouwbaarheid van de scan 90%.
Dit lijkt mij zeer handig.
Omdat je geen dierenarts hoeft te laten komen.
Dus je paard raakt minder in de stress omdat er binnen in hem niks gebeurt.
En je doet het zelf dus geen stress van vreemde mensen of een aparte geur die ze bij zich hebben. Zeker makkelijk voor moeilijker paarden.
Je kan het op elk moment doen op elke plaats. Dus je hoeft geen rekening te houden met een afspraak, licht of andere factoren.
Je kan ook makkelijk een paar weken later nog een keer scannen om te kijken of ze het niet verloren heeft.
Zo kan je makkelijk ook even kijken voor een vriend/kennis.
En je hebt minder kosten als het doet voor meerdere merrie's.
Want dan moet je rekenen om natuurlijk de dierenarts voor te laten rijden en onderzoek te doen. Misschien wel twee keer per dracht voor sommige merrie's. Daar hangt hier in de randstad ook een prijskaartje aan. En voor mensen die meerdere merrie's elk jaar drachtig hebben is dit dan natuurlijk een stuk goedkoper en paardvriendelijker.
Maar nou vroeg ik mij af of jullie dit apparaat kennen en hoe jullie ervaring er mee zijn.
Hier even de website van het apparaat: http://www.rheintechnik.de/cms/index.php?id=30

Nicole288

Re: Iemand ervaring met scan apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:54

Ik ken het niet en heb nu geen tijd om de site te bezoeken, maar kun je niet eerder scannen dan op 12 weken? Of is dan de betrouwbaarheid nog niet hoog genoeg?
Gaan ze er van uit dat je eerst op 18 dagen wel de dierenarts laat scannen op dracht of dat ook niet?
Dat zou ik zelf beslist niet willen overslaan, al was het alleen maar om te controleren of er geen sprake is van een tweeling. Met 12 wkn is het veel te laat om dat nog op een goede manier op te lossen.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:59

Er staat niet op de site dat er eerst een dierenarts moet te komen.
Je kan ook wel eerder scannen alleen is het betrouwbaarheids % lager.
Maar ik vind 90% best veel voor een doe het zelf apparaat om maar te zeggen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 01:10

Dat wel, het lijkt me ook leuk om het zo op te volgen :j Maar ik zou zelf echt ook al eerder zekerheid willen hebben over een eventuele tweelingdracht, als ik dit zou overwegen zou het dus voor erbij zijn en niet als vervanging van zeg maar :)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 11:28

Wij willen het graag omdat we shetlanders hebben.
Heel veel dierenartsen durven shetlanders niet te scannen.
En als ze het durven moeten ze wel dunne armen hebben omdat het het anders uitscheurt.
Of ze willen de scan kop aan een stok bevestigen. Maar daar ben ik het niet mee eens.
Nou kan ik ze wel van de buitenkant laten scannen maar dat doen ze alleen op de kliniek.
Maar nu heb ik als het goed is 11 merrie's drachtig. En ik heb maar een 2 paardstrailer.
Dus dan zou ik 6 keer op en neer moeten rijden naar de kliniek.
En ik heb wat moeilijker pony's die het echt niet waarderen als een vreemde zomaar even lekker bij de uier gaat scannen om te kijken of ze drachtig zijn.
Vandaar dat ik dit apparaat in gedachten had.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:15

hoeveel kost dit ding?

Ik vind het op zich een leuk hebbeding, maar het vervangt de dierenarts niet omdat je bv op vroege periode van dracht er geen tweelingdracht mee kan opsporen

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:37

Hij kost €1023. Als je zo naar de prijs kijkt is het best wel even wat geld. Maar als ik dan naar het apparaat kijk vind ik het ook wel weer mee valen.
Het vervangt inderdaad de dierenarts niet. Maar je kan het wel makkelijk bij houden.
Ik heb bijvoorbeeld een merrie daar zie je helemaal niks aan en ineens plop ligt er een veulen naast.
En met zoon apparaat is het dan wel makkelijk bij te houden of ze dan wel echt drachtig is of niet. Staat je wat minder voor een verrassing.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:56

ik kreeg een prijsopgave van circa 670 euro zonder verzending?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:59

frenia schreef:
ik kreeg een prijsopgave van circa 670 euro zonder verzending?

mag ik weten bij welk bedrijf? dit kan inderdaad wel interessant zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:37

heb gewoon via de site een mailtje gestuurd :?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:43

Lijkt me leuk en handig om te hebben.
Maar zoals gezegd zeker niet ter vervanging van de dierenarts.
Naast het apparaat is de kunde en kennis van de dierenarts natuurlijk net zo belangrijk.
En als je dieren van andere mensen scant, dan zou ik ze dat ook heel duidelijk maken.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 21:35

Er zit zo te zien wel nog al een prijs verschil in. Ik had hem gezien bij een bedrijf in Nederland

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:41

Ik heb echoapparatuur verkocht en hier cursussen voor gevolgd. Om te kunnen echoën. Kan heel precies komen om dingen in beeld te brengen. Je moet anatomische referentiepunten hebben tijdens het scannen en wanneer je de transducer iets draait, onder een andere hoek zet of de frequentie verkeerd hebt ingesteld (of andere instellingen) kan het zijn dat je niets in beeld krijgt terwijl er wel een vrucht is. Het kan zeker handig zijn, maar misschien is het handig als iemand met scan-ervaring je wegwijs maakt. Succes

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:44

Ik bekijk net de link. Het is geen beeldvormende echo denk ik, dus mijn voorgaande opmerking is minder van kracht ;-)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:25

Het is inderdaad geen beelvormende echo maar één met geluid

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:56

Geen ervaring mee, behalve met doppler voor bloedflow. Geen idee hoe dit werkt. Als het dummyproof is kan het handig zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:58

Schouwhengstje kost 50 euro. Dan weet je ook of ze drachtig zijn en je weet het eerder.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:01

Een schouwhengst werkt erg lang niet altijd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:18

Het is sowieso een flauwekul apparaat. Als je pas na 12 weken na kunt kijken of je merrie drachtig is dan is het dekseizoen bijna voorbij. Daarbij...de hengstenhouder waar ik ga scande altijd voor een tientje ofzo. Moest je wel bij m langs maar dan kun je heel wat keren langs voordat je het apparaat eruit hebt. Daarbij geeft het apparaat geen 100% garantie en dat moet je wel hebben.