Beleren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KusNiek

Beleren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:28

Ik heb n fries van bijna 3.. Ik heb hem nu 2 weken thuis en ik vind dat hij meer dan genoeg gewend is... Hij staat op stal en smorgens naar buiten de weide in en savonds weer naar binnen. Ik ben afgelopen week begonnen met flink borstelen en aandacht in alle vormen en maten.. Gister heb ik hem voor t eerst n hoofdstel aangedaan en gelongeerd en een sjabrak opgelegd... alles zonder problemen.. Morgen ga ik de lobgeer singel los op zijn rug leggen met sjabrak.. als dit goed gaat ga ik m vast maken..

Nu vraag ik me af wie van jullie een fries helemaal zelf heeft beleerd.. en welke stappen jullie hebben doorlopen ? kortom hoe heb jij je paard alles geleerd??

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:06

Denk niet dat het een rasgebonden vraag is, of wil je specifiek dingen weten over het beleren van een fries?

Ik heb meerdere friezen ingereden en ben tegen hele verschillende dingen aangelopen dus kan niet een specifiek punt noemen over het beleren van een Fries. Kijk naar het paard en pas je daar op aan, het ene paard is sneller beleerd dan het ander. Wees ook zeker niet te lang bezig, een verveeld paard is geen pretje.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:40

Ik heb mijn fries zelf beleerd :D
Maar het hangt van het paard af hoe snel je kunt gaan beleren. Paard geeft het tempo aan!
En als je er geen ervaring mee hebt, moet je zeker hulp vragen van mensen die ervaring hebben met het beleren van een paard. Dit is de basis voor de rest van zijn leven en die moet gewoon goed zijn!

Friezen kunnen tot hun 5e jaar doorgroeien, net als andere barokke rassen, dus begin niet te vroeg met beleren en overvraag niet!

KusNiek

Re: Beleren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:04

Hij leert onwijs snel! hij heeft in n tijd van 7 dagen al zoveel geleerd.. Hij was zo bang en kwam niet naar me toe op de wei en rende voor me weg.. Nu komt ie al als ik zn naam roep.. Hoofdstel geen probleem.. Deken erop beetje eng maar geen probleem... Sjabrak erop geen probleem.. ik vind nu belangrijk dat hij leert om goed te longeren... dan beginnen we langzaam met bijzet teugels en wanneer hij dit alles onder controle heeft beginnen we in het voorjaar pas met beleren onder het zadel.. nu maken we er vooral een spelletje van.. alles wat k maar kan vinden hang ik aan zn rug.. zakken op de grond plastic flesjes..balken etc.. ik ben van mening dat alles wat ik m nu spelenderwijs aan kan leren en het schrik effect van heb gesust is alleen maar meegenomen wanneer hij daadwerkelijk onder zadel moet.. Vind t wel enorm spannend.. Ik heb hulp gevraagd aan een ervaren Juf ;).. ze komt me helpen met longeren en als hij zadelmak gemaakt moet worden komt er weer een pro bij die dat dagelijks doet.... Ik vind ook dat ik t m aan moet leren op een goede manier.. Maar heb er alle vertrouwen in..