Trainingsschema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malouke

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 22:20

Mijn lieve shet is in augustus drie jaar geworden. Ik heb haar sinds twee maanden, hiervoor heeft ze bij een oude man gestaan die eigenlijk niks met zijn shetlanders deed.

Ik heb haar eerst helemaal mak moeten maken want ze vond mensen maar eng. Dit gaat nu echt super en ze loopt al keurig mee buiten. Ook kan ze al wat vrijheidsdressuur kunstjes zoals: terug, voet geven, kus geven, komen. Ik merk dat ze dit ook erg leuk vind.

Nu wil ik met haar gaan longeren.
Wat raden jullie aan als trainingsschema voor een driejarige shet?

peppert

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:25

Ik denk dat je het beste kan beginnen met 10 minuutjes per dag, en niet meteen verwachten dat het perfect zal gaan.. Ook niet te streng zijn, gewoon op een leuke manier kennis mee laten maken. Na het wennen, word je pas strenger en probeer je haar echt wat te leren.

Lacuna

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:17

Ik zou nog rustiger beginnen met longeren, namelijk een minuut of 5, of zelfs korter als je shet het braaf oppakt.(toen de mijne het moest leren was ik al tevreden als hij 1 rondje netjes gedaan had. Pas na 3x 'trainen' ben ik 2 rondjes gaan vragen, en van daaruit ook wat overgangetjes naar draf enzo) Opbouwen kun je later gerust doen.
Daarbij zou ik zo'n 2x in de week longeren, das echt vaak genoeg als ze het nog moet leren, en verder veel wandelen. Weet niet wat je plannen zijn, maar je zou eens kunnen oefenen met een longeersingel of tuigschoftje op haar rug, of wellicht haar rustigaan laten wennen aan een bitje (daar natuurlijk niet meteen aan longeren) en verder is het een kwestie van goed naar je paardje kijken en er in het begin voor zorgen dat je paard niet heel moe is na het werk (want dat is voor haar geen leuke ervaring) en voldoende rust en afwisseling bieden; hou je ze fris mee in het koppie.

Groetjes, lacuna