Kruisen van evenwichtig model met onevenwichtig model.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Kruisen van evenwichtig model met onevenwichtig model.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:18

Naar aanleiding van een ander topic.

nombrado schreef:
ceasario schreef:
Correctie dus...Niet een evenwichtigpaard...sorry. Zo zie je maar weer bloedlijnen zegt ook niet alles. :+

is het ook niet van belang, met wie je dit kruist?
lijkt mij dat als je het evenwichtige model, op een totaal onevenwichtige gebouwde merrie kruist, je ook nog steeds kans hebt op onevenwichtig?
of denk ik nu te simpel!
Het lijkt wel of vrouwen geen invloed hebben op de voortplanting.... :+ ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:19

nombrado schreef:
[Het lijkt wel of vrouwen geen invloed hebben op de voortplanting.... :+ ;)

Wel als je vanuit moederlijnen fokt. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:28

Ben wel benieuwd naar de erfelijkheid ervan. Is evenwichtig x evenwichtig bijna altijd evenwichtig?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:57

aangezien EV altijd als de schuldige onevenwichtige partij wordt gezien en het groote gedeelte van de Nederlandse paardenstapel na die kruisingen onevenwichtig is geworden lijkt mij dat e x o = e of o kan worden. Sabelbenig x te steil achterbeen geeft niet direct een goed achterbeen. Dat kan ook ofwel sabelbenig blijven of te steil blijven, afhankelijk van wat de genen nog meer dragen wat niet direct zichtbaar is. Dus is het erfelijk lijkt mij in vrijwel elke soortgelijke geboren aandoening/stand van toepassing.

ptiteblue

Re: Kruisen van evenwichtig model met onevenwichtig model.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:23

Wat bedoel je met EV Sammie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:27

ptiteblue schreef:
Wat bedoel je met EV Sammie?

Engels Volbloed

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:34

Oups, ja, inderdaad, haha! bedankt!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:46

Als je een onevenwichtige merrie kruist met een evenwichtige hengst heb je nog altijd de kans dat je een net zo onevenwichtig veulen krijgt als de moeder is. Het is meestal niet zo dat je een bepaalde eigenschap afzwakt, maar meestal krijgen ze de eigenschap van een van beide ouders.

In principe kun je dus beter niet fokken met een dier dat een eigenschap heeft die je niet terug wilt zien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:25

Onevenwichtigheid zit tussen de oren.
Voor de bouw van een paard is het een onzintheorie.

Twee onevenwichtige idoten met elkaar kruizen is vragen om een vervelend paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:54

Dees schreef:
Twee onevenwichtige idoten met elkaar kruizen is vragen om een vervelend paard.

Misschien is het wel zo'n vervelend paard omdat het onevenwichtig gebouwd is. Een paard wat het werk wat er van hem gevraagd wordt, heel makkelijk afkan zal ook niet zo snel vervelend worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:00

Amor:
Afbeelding

Je hebt gelijk, zo'n hengst heeft vast heel veel last gehad van zijn onevenwichtige bouw...

Hebben voetbalhufters een afwijkende bouw?
Er gaat tussen de oortjes iets ernstig mis, maar zover ik het kan beoordelen zijn het fysiek gezonde jongens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:25

Volgens mij is Amor juist wel evenwichtig gebouwd. Wat vindt Arie hier nou van??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:45

Arie vindt vast een heleboel :D

Wat ik bedoel: er zijn heel onevenwichtige types waarbij de fysiek totaal geen rol speelt in de zin van beperkingen.
Natuurlijk zijn er paarden die tegen de grenzen van hun fysiek worden aangedrukt en die dan, terecht, in opstand komen. Maar daar zijn net zoveel van die dan niet in opstand komen maar heel passief en gelaten hun lot ondergaan tot de onvermijdelijke blessures.

Echte onevenwichtigheid zit tussen de oren.
Is er sprake van beperkingen in het lijf, dan is er sprake van een echte handicap.
*voorbeeld van een handicap bij paardachtigen*

Paarden die als paard kunnen functioneren (grazen, vluchten, reageren) hebben geen beperking.
Je vindt het type hooguit niet het type van je voorkeur. Maar ze hebben de juiste bouw voor hun bestaan.
Onevenwichtigheid van bouw bestaat derhalve niet.
Het is hooguit een onwenselijke bouw ten opzichte van het beoogde gebruiksdoel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:53

Suzanne F. schreef:
Misschien is het wel zo'n vervelend paard omdat het onevenwichtig gebouwd is. Een paard wat het werk wat er van hem gevraagd wordt, heel makkelijk afkan zal ook niet zo snel vervelend worden.

Of ze vervelen zich omdat het voor hen simpel is en worden daarom vervelend. Toevallig eens gelezen over Amor kinderen in een oude ids. Na Z> wilden ze wel 'werken' en werden in de hand wat makkelijker, daarvoor vonden ze 't 'simpel' en bleven klieren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:37

persoonlijk vind ik dat er nog heel veel paarden zijn met goede evenwichtige bouw......ook met een groot gedeelte ev in de pedigree....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:53

ik vraag me ook af wat mis is met EV,dit bloed word bij zo veelpaarden gebruikt?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:41

ik vind er niets mis mee, maar ik wil niet teveel vooraan in de pedigree , en ook niet teveel ev in type....

toch vind ik paarden waar helemaal geen ev in zit, te lomp, weinig souplesse....

en paarden die vanaf 3e generatie ev voeren, toch niet iets extras hebben....

ik zou nooit een volbloed gebruiken, maar een hengst met volbloed in de pedigree die gewoon in rijpaard/evenwichtstype staat,, wel....

maar das voor iedereen persoonlijk.....

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:48

Is er eigenlijk ergens ooit wetenschappelijk onderzocht hoeveel % het veulen meekrijgt van de moeder en hoeveel van de vader? Is dat altijd 50% van de vader en 50% van de moeder? Of liggen de verhoudingen anders? Meer van de moeder dan van de vader bijvoorbeeld? Als die verhoudingen niet 50/50 verdeeld worden door een kruising van evenwichtig met onevenwichtig wordt het namelijk een lastige lijkt me. Wat als er vanuit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er meer van de moeder mee komt in het veulen en moeder is evenwichtig en vader onevenwichtig, dan heb je meer kans op een evenwichtig model? Of is het gewoon net een loterij?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 12:14

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:42

Sammie schreef:
aangezien EV altijd als de schuldige onevenwichtige partij wordt gezien en het groote gedeelte van de Nederlandse paardenstapel na die kruisingen onevenwichtig is geworden lijkt mij dat e x o = e of o kan worden. Sabelbenig x te steil achterbeen geeft niet direct een goed achterbeen. Dat kan ook ofwel sabelbenig blijven of te steil blijven, afhankelijk van wat de genen nog meer dragen wat niet direct zichtbaar is. Dus is het erfelijk lijkt mij in vrijwel elke soortgelijke geboren aandoening/stand van toepassing.

Ik denk dat je een paard met een sabelbenig achterbeen niet moet kruisen met een met een steil achterbeen want dan is de kans groot dat het of of wordt.
Ik zou gaan voor een "correct " achterbeen.
Met model net zo.
Waar wil je heen?
Als je een opwaarts model met een neerwaartse kruist krijg je naar mijn mening niet het evenwichtige model maar of of.
Misschien moeten we in meer generaties denken?