Afspenen, welke box?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Afspenen, welke box?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:52

Hallo, mijn veulen wordt volgende maand (7 januari) 6 maandjes. Ze drinkt al veel minder, maar is wel nog tamelijk "plakkerig" aan mams. Ze eet zelfstandig haar veulenbrok. Nu is het zo dat ik haar volgende maand wil afspenen. Ik heb nog een lege stal over, maar als ik mijn veulen daarin plaats staat ze helemaal alleen, er staan geen andere paarden naast en ze kan ook geen andere paarden zien. Is het een idee om er mijn shetje (stokoud) bij te zetten? Het gaat over een box van 3m op 4m. Niet heel ruim, maar ook niet heel klein. Veulen en moeder kunnen elkaar niet zien, maar ik denk wel horen (de stallen liggen zo'n 20 meter uit elkaar). Ik kan eventueel nog een ander paard verplaatsen naar die box, mijn veulen staat dan in een kleinere box met naast haar een ander volwassen paard. Het veulen staat dan ook wel dicht bij de merrie haar box, maar ze kunnen elkaar niet zien. Welke box zouden jullie nemen?

Christadk

Re: Afspenen, welke box?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:15

Ik zou het veulen zeker niet alleen zetten!! Dus kiezen voor de wat kleinere box..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:51

Veulen zeker niet alleen zetten. De stal is ruimschots van afmeting om een veulen en pony te huisvestigen.

Zelf zet ik altijd de veulen in een stal tegenover de merrie. Veulen gaat ook gewoon buiten met de andere merries terwijl mama een weekje binnen blijft. Ze kunnen elkaar wel door de deur nog zien en elkaar overdag neuzen maar verder is er geen kontakt. Doe het al jaren zo zonder enig probleem. Meestal is alles na een dag of 10 achter de rug en kan alles weer samen op de wei. Let wel: mijn merries geven aan wanneer het veulen gespeend moet worden (meestal rond de 6-7 maanden) en zijn daarom, denk ik, zo rustig bij het apart zetten. De veulens zijn er minder blij mee natuurlijk maar als ze mama kunnen zien dan is veel al goed te maken.

Een tip! Als je kan wachten speen pas NA Oud Nieuw (31/12) ivm vuurwerk enz!

sofieenuniek

Re: Afspenen, welke box?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:50

Bedankt voor de tips. Maar als ik mijn veulen samen in een box zet met de shetlander, creeër ik dan geen afhankelijkheid aan de shetlander? Ik zal inderdaad ook wachten tot na Nieuwjaar, het is al een stressboel genoeg.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:01

Het zal toch iemand nodig hebben om een wei te delen en met iets dat dichterbij zijn maat geeft altijd een geruststelling. Is ook makkelijker als je gaat trailer training doen, mits de shet ook makkelijk laadt.

Afhankelijkheid zal maar voor eventje zijn. Eenmaal goed gespeend en de winter door dan kan je het in een stal zetten langs de shet.