[TI] Graadverhoging of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Graadverhoging of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:16

Hallo Tinkerbokkers,

het is wel een beetje erg vroeg, maar ik wilde het toch wel graag weten:
In 2007 heb ik met mijn merrie meegedaan aan een reguliere keuring (Lunteren). Zij is toen ingeschreven als registermerrie in het cobtype en heeft een 2e premie gekregen.

Omdat ze toen niet echt in keuringsconditie was :o wil ik haar eigenlijk nog een keer laten keuren. Ik heb momenteel geen fokplannen, maar ik denk gewoon dat ze beter kan, en ben benieuwd wat er nog uit kan komen. Ze vonden haar toen onder andere te arm bespierd.

Nu heb ik 2 vragen:
- als ik haar opnieuw laat keuren, betekent dat dan dat ik haar zou moeten inschrijven in de rubriek registermerries voor graadverhoging? Ze wordt volgend jaar 11.
- stel ze haalt onverhoopt een 3e premie, blijft dan de eerder behaalde 2e premie toch staan, of vervalt die?
- kunnen registermerries ook een Sterpredikaat krijgen (ik ben positief ingesteld := )

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, alvast bedankt!

Diaz

Re: Graadverhoging of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:27

Ik lees met je mee! ik ben benieuwd, Diaz heeft 2de premie.. wat zou het doen als ik nu eens ga ;) (nogsteeds jong, maar al stukkie steviger, meer behang e.d.)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:28

Je noemt Lunteren dus ik neem aan dat je het over het NSvT hebt :)

Ik adviseer toch iedereen om dit soort vragen gewoon bij het stamboek zelf neer te leggen, dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt :j

Qua inschrijving zit je goed, je moet haar inschrijven bij registermerries voor graadverhoging en dan ook even opletten dat je haar in de goede leeftijdscategorie inschrijft. Als je paard een lagere premie haalt dan blijft volgens mij de hoogste premie wel staan, maar de keuringsresultaten zelf worden natuurlijk wel gepubliceerd in de Battie. Maar er veranderd verder niets aan de premie vermeld in je paspoort volgens mij. Registermerries kunnen ook het sterpredikaat krijgen :j

En dan heb ik gelijk de vraag of je met een 11 jarige merrie zonder bekende afstamming eens hier wilt kijken: http://www.gypsyhorse-dna.com. Mogelijk kom je op die manier toch nog iets te weten over haar afstamming.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:39

Diaz schreef:
Ik lees met je mee! ik ben benieuwd, Diaz heeft 2de premie.. wat zou het doen als ik nu eens ga ;) (nogsteeds jong, maar al stukkie steviger, meer behang e.d.)

Mocht jij met Diaz gaan moet je overigens niet voor graadverhoging gaan, gezien Diaz enkel nog een Veulenpremie heeft ;)
En als je gaat.... even laten weten aub! :))

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:40

Ja je moet haar volgens mij inderdaad inschrijven voor Graadverhoging hebben wij met Shadow ook gedaan :D
Voor zo ver ik weet kan dat wel de laatst behaalde premie telt volgens mij :o (dat weet ik alleen niet 100% zeker)
Ze kunnen zeker een sterpredikaat halen :D Shadow is ook een registermerrie is in 2011 :D 1e Premie Stermerrie geworden en Dagkampioen in Pesse :D IN lunteren in ze Reserve Nederlandskampioen Grai merries 2011 geworden dus registerpaarden kunnen gewoon mooie resultaten halen hoor ;)

tinkie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:55

Destiny was ook een register merrie en heeft in 2007 een 1e premie en Ster gehaald, ze is toen bij de centrale keuring 8ste van nl geworden. dus kan heel goed hoor

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:24

Klopt, diaz zou van veulen naar merriestamboek gaan ;) maar word ze dan standaard hetzelfde overgeschreven? Of kan hoger of lager in punten ook?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:31

Ze wordt geheel opnieuw beoordeeld dan, er wordt niet gekeken naar haar veulenscores.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:56

Spannend dan!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:48

Ik moet eerst nog zien dat Luna toegelaten wordt, dus je staat iig voor op mij :P

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:02

Ik heb ook zo'n soort vraag maar dan ivm een ruin. Heeft als veulenpremie een 1ste premie gehaald en is als 2-jarige opnieuw gekeurd (bts was toch op het terrein) en heeft toen een 2de premie gehaald, heb hiervan overigens nooit geen bericht van gekregen en van de veulenpremie wel.... Maar als ik hem straks als 4-5 jarige wil laten keuren, hoe moet ik hem dan inschrijven :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 00:12

Sorry voor de late reactie en bedankt voor alle antwoorden. Het gaat inderdaad om het NSvT. Ik kan het stamboek ook wel vragen, maar bokt is vaak een stukje sneller :) Via PB had ik van Leonoor ook al wat info gehad (en bijna spontaan besloten om mijn merrie door King te laten dekken <3 ). Bedankt allemaal, ik ga heel hard trainen en dan beslis ik of ze er klaar voor is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:21

AngelofLove schreef:
Ik heb ook zo'n soort vraag maar dan ivm een ruin. Heeft als veulenpremie een 1ste premie gehaald en is als 2-jarige opnieuw gekeurd (bts was toch op het terrein) en heeft toen een 2de premie gehaald, heb hiervan overigens nooit geen bericht van gekregen en van de veulenpremie wel.... Maar als ik hem straks als 4-5 jarige wil laten keuren, hoe moet ik hem dan inschrijven :D

Alles jonger dan 3 jaar staat in het veulenboek en moet dus nog worden opgenomen in het stamboek. Is hij ingeschreven als stamboekveulen of als registerveulen?
Je kunt hem gewoon inschrijven voor stamboekopname (register of stamboek) ruinen ouder dan 3 jaar. Alleen wordt er onderscheid gemaakt gemaakt tussen register en stamboek dus daar moet je even op letten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:30

Hij is, als het goed, ingeschreven als stamboekveulen :-)

Als de tijd daar is zullen we hem eens inschrijven voor stamboekopname, altijd leuk om te kijken wat ze van je paardje vinden :-)