Gezocht grote fjordenmerrie (1.55 >) voor project

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Gezocht grote fjordenmerrie (1.55 >) voor project

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:42

Hoi hoi!

Voor een schoolproject over fokkerij zijn wij opzoek naar een geschikte fjordenmerrie van minimaal 1.55 hoog.
Voor het project moeten wij een vader en moeder dier uitzoeken en een veulen "ontwikkelen".
Ons fokdoel is om een grote (1.55 >) fjord te fokken, met een goed karakter, goede gangen en wel een fjorden uitstraling.
Wij zoeken dus geen iele fjord, maar gewoon een brede tank zoals ze horen te zijn
Als vader dier hebben wij Manus gekozen, wij zijn hier ook al bij langs geweest.

Wat wij dus zoeken in het kort:

- Merrie
- Bij het stamboek ingeschreven
- Dna gecontroleerd
- Grote maat, minimaal 1.55
- Redelijk op dressuur lopen (minimaal L1)
- Een eigenaar die ons de stamboom van de fjord wilt sturen, en waaraan wij wat vragen mogen stellen.

Dit is een project, dus wees niet bang, wij gaan er niet echt mee fokken hihi

Ik hoop wat van jullie te horen! Graag reageren met foto's!

Groetjes Lynne

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:47

Ik denk niet dat je snel een merrie vind van minimaal 1.55
Denk dat je beter kan zoeken tussen de 1.45 en 1.50.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:51

Mijn merrie is 1.52, mocht je geen grote merrie kunnen vinden mag je altijd je vragen aan mij stellen.

We lopen geen L1 dresuur, want we rijden geen wedstrijden, maar de aanleg heeft ze wel.

Nies_

Re: Gezocht grote fjordenmerrie (1.55 >) voor project

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:15

Misschien is stamboek mailen handiger? Die kunnen zo zien welke merries 155+ zijn..

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:34

He was jij bij die groep meiden die laatst in Wanneperveen waren?

De grootste goedgekeurde dekhengst hebben jullie idd al gevonden, waarvan ook al reeds bekend is dat hij deze grootte door kan geven aan zijn nakomelingen.
Een merrie zal lastiger worden, snap dat jullie voor het onderzoek een grote merrie willen hebben. Vind alleen wel dat je dan fok technisch erg riskant bezig bent, zo'n groot fokkende hengst op een voor de fjord extreem grote merrie zetten brengt denk ik wel problemen met zich mee die zich gaan uiten in de kwaliteit van het paard. (beenwerk, type) In het geval van de Fjord is het dan misschien verstandiger op zoek te gaan naar een merrie die rond de 1.45 zit maar wel een bloedlijn heeft met maat erachter, om het doel wat jullie hebben proberen te bereiken.
(denk wel dat het lastig gaat worden dit doel zonder inteelt te bereiken..... ;) )

Ben wel benieuwd naar jullie keuze voor merrie. :D

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:38

Ik denk inderdaad dat je erg weinig raszuivere Fjordenmerries van minimaal 1.55 zal vinden.. Dat is toch wel errug groot, zeker voor een merrie!!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:08

jannegien schreef:
He was jij bij die groep meiden die laatst in Wanneperveen waren?

De grootste goedgekeurde dekhengst hebben jullie idd al gevonden, waarvan ook al reeds bekend is dat hij deze grootte door kan geven aan zijn nakomelingen.
Een merrie zal lastiger worden, snap dat jullie voor het onderzoek een grote merrie willen hebben. Vind alleen wel dat je dan fok technisch erg riskant bezig bent, zo'n groot fokkende hengst op een voor de fjord extreem grote merrie zetten brengt denk ik wel problemen met zich mee die zich gaan uiten in de kwaliteit van het paard. (beenwerk, type) In het geval van de Fjord is het dan misschien verstandiger op zoek te gaan naar een merrie die rond de 1.45 zit maar wel een bloedlijn heeft met maat erachter, om het doel wat jullie hebben proberen te bereiken.
(denk wel dat het lastig gaat worden dit doel zonder inteelt te bereiken..... ;) )

Ben wel benieuwd naar jullie keuze voor merrie. :D

Dat waren wij inderdaad! :j
Toch hebben wij al meerdere merries gevonden van deze stokmaat, maar die voldeden net niet aan onze eisen allemaal.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:18

Ik heb een fjordenmerrie van 1.47
L2 dressuur met winstpunten.
Een blonde fjord, maar wel een stevige fjord!
Dus als je geen grote maat vind!! ;-)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:19

vronytopper schreef:
Ik heb een fjordenmerrie van 1.47
L2 dressuur met winstpunten.
Een blonde fjord, maar wel een stevige fjord!
Dus als je geen grote maat vind!! ;-)

Helaas zoeken wij geen blonde fjord, toch bedankt :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:34

Ben ik even benieuwd waarom de merries met de door jullie gewenste stokmaat niet voldeden.
Poe, een echte grote merrie zou ik zo niet weten, bij groten kom ik toch weer uit bij ruinen, hihi..
Als ik iets bedenk dan laat ik het weten..

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:41

Hihi ben toch wel erg benieuwd naar welke merries dat dan zijn en welke lijnen daar achter zitten :o. (puur uit niewschierigheid hoor :D )
Ruinen idd komen er al meerdere naar boven, maar of die de 1.55 halen.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:12

Zoals ik zei in je andere topic. Kyra van xApple is 1.53 en merrie. M1 KNHS startgerechtigd. PB haar eens..

Ik heb zelf een ruin van 1.53, maar die zoek je niet. :Y)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:05

Ik heb in mijn Fjordenbestand welgeteld 3 Fjorden van 1.55 staan, 2 ruinen en 1 merrie. De merrie is een dochter van Manus. De ene ruin is een kleinzoon van hem en de andere ruin is een hulpboeker waarvan de ouders niet bekend zijn maar qua leeftijd kan dit zeker Manus niet zijn.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 09:09

CCCCC schreef:
Zoals ik zei in je andere topic. Kyra van xApple is 1.53 en merrie. M1 KNHS startgerechtigd. PB haar eens..

Ik heb zelf een ruin van 1.53, maar die zoek je niet. :Y)

Ik zal haar even een berichtje sturen :D
Bedankt!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:42

Nog even een puntje van detail dat denk ik érg belangrijk is om te krijgen wat jullie projecttechnisch voor ogen hebben: Een grote merrie fokt namelijk (denk even aan de geneticalessen) niet per definitie ook groot! Dit geldt tevens voor de hengst...al weten we wel dat Manus zeker uitschieters heeft. Maar misschien is het voor jullie interessant om uit te gaan zoeken eerst welke nakomelingen van Manus ook echt groot geworden zijn en welke moederlijnen hier achter zaten. Hoe groot was de moeder zelf in werkelijkheid? En was dit een eenmalig grote of zijn al haar nakomelingen groot?? Kortom, ga niet blindstaren op de stokmaat van enkel de moeder, maar maak gebruik van de reeds in grote hoeveelheid aanwezige informatie omtrent de hengst.

Weet namelijk uit ervaring te vertellen dat het ook heel goed mogelijk is dat een grote merrie niet altijd ook de stokmaat meegeeft die zij zelf heeft. Zo kan het bijvoorbeeld heel goed voorkomen dat een merrie zelf bijvoorbeeld 1,50 is, maar niet groter fokt dan 1,45....ga je dan verder in haar fokkerijlijn kijken dan kom je misschien voorouders tegen die allemaal rond de 1,40-1,45 hangen....daarmee is de merrie dan dus een uitschieter geweest, maar genetisch heeft ze die 1,40-1,45 genen ook in zich zitten en misschien is dit ook wel te zien in haar zussen/broers. Ga je dan gokken op de uitschieter of kies je liever voor al een meer vastgelegde stokmaat.

En tot slot....is het misschien ietsje te hoog gegrepen meteen al een Fjordenveulen, binnen 1 generatie, te willen van 1,55 of is het beter om het eerste doel dan bijvoorbeeld op 1,52 meter te zetten en de tweede op 1,54 meter enz ter behoud van...?? (we moeten natuurlijk ook niet het Fries Paardenstamboek achterna gaan met snel naar meer willen)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:01

nou, voor een fjord is 1,45 toch al een grote maat hoor!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:53

mijn merrie is vrij groot (147), maar stamt al direct af van Manus :)

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:56

Anita45 schreef:
Ik heb in mijn Fjordenbestand welgeteld 3 Fjorden van 1.55 staan, 2 ruinen en 1 merrie. De merrie is een dochter van Manus. De ene ruin is een kleinzoon van hem en de andere ruin is een hulpboeker waarvan de ouders niet bekend zijn maar qua leeftijd kan dit zeker Manus niet zijn.

Mijne toevallig? De ruin waarvan afstamming niet bekend is? :P (offtopic, excuses).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:59

Bella schreef:
Nog even een puntje van detail dat denk ik érg belangrijk is om te krijgen wat jullie projecttechnisch voor ogen hebben: Een grote merrie fokt namelijk (denk even aan de geneticalessen) niet per definitie ook groot! Dit geldt tevens voor de hengst...al weten we wel dat Manus zeker uitschieters heeft. Maar misschien is het voor jullie interessant om uit te gaan zoeken eerst welke nakomelingen van Manus ook echt groot geworden zijn en welke moederlijnen hier achter zaten. Hoe groot was de moeder zelf in werkelijkheid? En was dit een eenmalig grote of zijn al haar nakomelingen groot?? Kortom, ga niet blindstaren op de stokmaat van enkel de moeder, maar maak gebruik van de reeds in grote hoeveelheid aanwezige informatie omtrent de hengst.

Weet namelijk uit ervaring te vertellen dat het ook heel goed mogelijk is dat een grote merrie niet altijd ook de stokmaat meegeeft die zij zelf heeft. Zo kan het bijvoorbeeld heel goed voorkomen dat een merrie zelf bijvoorbeeld 1,50 is, maar niet groter fokt dan 1,45....ga je dan verder in haar fokkerijlijn kijken dan kom je misschien voorouders tegen die allemaal rond de 1,40-1,45 hangen....daarmee is de merrie dan dus een uitschieter geweest, maar genetisch heeft ze die 1,40-1,45 genen ook in zich zitten en misschien is dit ook wel te zien in haar zussen/broers. Ga je dan gokken op de uitschieter of kies je liever voor al een meer vastgelegde stokmaat.

En tot slot....is het misschien ietsje te hoog gegrepen meteen al een Fjordenveulen, binnen 1 generatie, te willen van 1,55 of is het beter om het eerste doel dan bijvoorbeeld op 1,52 meter te zetten en de tweede op 1,54 meter enz ter behoud van...?? (we moeten natuurlijk ook niet het Fries Paardenstamboek achterna gaan met snel naar meer willen)

Nou ja, zoiets dus....... Dank je voor het optypen.

Het is te simpel om te denken groot x groot = groot.
(Dan had ik ook wel simpelweg gewoon Manus op mijn merrie van 1.47 gezet, voor formaat garantie, maar zo werkt het niet.)
Maar goed, voor jullie project wil ik best meedoen, maar denk dat de mijne te klein is :D .

Tevens vind ik eigenlijk niet dat de fjorden nou boven de 1.55 uit moeten gaan komen, sorry hoor, vind dat niet iets om na te streven.
Kan dan wel belangrijkere kenmerken verzinnen om op te fokken.
Ondanks dat ik in theorie een grote (maar dan denk ik niet aan 1.55 of >) fjord toe zou juichen, ben namelijk 1.84 lang.

Totaal los hiervan, hoe groot zijn fjorden in Noorwegen?
Zijn ze daar net zo groot als hier, of zijn er daar veel meer grotere?
Dan zou het importeren van grotere exemplaren een optie kunnen zijn,
zeker als daar bekend is dat er lijnen zijn die aanzienlijk groter zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:52

Mijn merrie is dan ook een uitschieter met haar 1.52. Zit geen Manus in trouwens

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:46

Ach het is maar een project, er wordt in de beginpost al duidelijk gesteld dat het niet wordt uitgevoerd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:49

Mijn M1 merrie is 1.53
Ze is ook al eens gedekt door Manus , is een groot merrie veulen
uitgekomen in 2009 geloof ik. Ze was toen nog niet in mijn bezit.
Maar denk niet dat er veel merries zijn van 1.55 of groter zijn :n

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:36

Jeskim schreef:
Ach het is maar een project, er wordt in de beginpost al duidelijk gesteld dat het niet wordt uitgevoerd.

:n Helemaal gelijk in! Denk ook niet dat het in één generatie haalbaar is (dan ga je geluk wel op de proef stellen :=), maar het is natuurlijk wel mooi er zo even openbaar over te discussieren, kunnen ze mooi meenemen in hun besluiten en overwegingen in het verslag.
Ben dan ook nog steeds erg benieuwd naar hun redenatie van: Waarom deze grootte?
En stiekem toch ook wel benieuwd...uit welke merries Manus eigenlijk vergrotend gefokt heeft...(en dan denk ik aan grote nakomelingen op 3/4/5 jarige leeftijd, want grote veulens zijn niet altijd een standaard garantie op een grote eindmaat)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:47

Nou Kyra doet mee aan het onderzoek , dus ik ben heel
benieuwd.. Wil als ik klaar ben met de sport zeker een veulentje
fokken dus ik vind het wel interessant :)

Het veulen van Kyra wordt in april alweer 4 , dus ik ben super
benieuwd hoe zij er uitziet en hoe groot ze is geworden. Dat
veulen is ook van Manus.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:56

Leuk dat Kyra gekozen is!

Weet je ook waar de nakomeling van Kyra gebleven is? Kan het zijn dat ik haar als veulen ook eens op een keuring heb gezien? Epe/Emst staat me zo bij?
Het zou voor de projectgroep natuurlijk wel leuk zijn, omdat ze dan ten eerste op papier een veulen gaan fokken wat er feitelijk al is, dus ze kunnen dan ook controleren hoe die in werkelijkheid 'geworden' is ;) (en daarmee henzelf van feedback voorzien of de keuze juist geweest is.)

:= damned, zo'n opdracht had ik ook wel voor school willen hebben haha heel benieuwd naar de informatie en vorderingen van de dames! Laten jullie het ons ook weten wat er 'uitgekomen' is?!?