Naamswijziging oldenburger merrie ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hindo2

Naamswijziging oldenburger merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:43

Uit nieuwsgierigheid ben ik een beetje de afstamming van mijn paard gaan uitpluizen..
Nu kom ik iets vreemds tegen op Internet..

Mijn paard heeft een paspoort van Verband der Zuchter des Oldenburger Pferdes e.V
Zijn moeder is Celyne DE 333 330699497 (Don Primaire x Carprilli)
Op paardenfokken.nl heb ik wel een merrie gevonden met dezelfde afstamming én hetzelfde stamboeknummer alleen heeft deze merrie een andere naam.
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=69206
Haar oudste twee nakomelingen die op paardenfokken.nl staan zijn BWP geregistreerd, de twee daarna SBS.

Zou het kunnen dat de merrie daarom een naamswijziging heeft ondergaan?
Mijn paard komt uit 2001.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:04

In Duitsland wordt vaak het paard vernoemd naar de vader d.m.v. de eerste letter. Meestal komt alleen de eerste letter in het paspoort (equipass) te staan of de naam. Het kan dus maar zo dat jouw paard met de tijd een andere naam heeft gekregen, maar dat de naam in het paspoort is blijven staan. Zo heb ik bijv. 2 Westfaalse merries hier thuis, met alleen een L in het paspoort. Ik noem de oudste Luna, maar een volgende eigenaar kan er zo weer iets anders van maken.

Edit: ik zie dat de merrie met een D moet beginnen, i.v.m. Don Primaire als vader. Ze is ingeschreven op jouw paspoort met een C, dus waarschijnlijk is ze overgeschreven naar een ander stamboek. In Nederland houden ze bijv. voor de 6-jarigen de A aan, mijn paard is ook 6 maar begint met een L. In Nederland zou ze dus Aluna "kunnen" heten.

Hindo2

Re: Naamswijziging oldenburger merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:35

Ja maar als ze is overgeschreven naar een ander stamboek dan zou ze toch ook een ander stamboeknummer moeten hebben? Dat is namelijk wel hetzelfde.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:00

Hoe noemt de moeder van de moeder?
Want merries mogen de eerste letter van de moeder hebben ook...

Ik dat het Clea is... dus volledig mogelijk. En dus is dit de merrie die je zoekt.

Op de papieren van van onze Oldenburgers staat nooit een naam... ook geen letter.

Leuke stam trouwens... de stam van de Welt Hit broertjes.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:42

Citaat:

Bedoel je haar geboortejaar?
Want merrie op paardenfokken is van 1997.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:54

ptiteblue schreef:
Citaat:

Bedoel je haar geboortejaar?
Want merrie op paardenfokken is van 1997.

Ze denkt dat het paard op paardenfokken de moeder van haar paard is.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:10

Oups, inderdaad, had niet goed gelezen...

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:02

Bedankt voor de reacties.
Ben er nu eigelijk wel van overtuigd dat Donna s.extra en Celyne hetzelfde paard is.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:56

Bij het KWPN is het zo zodra een merrie die nakomelingen heeft, mag je geen naamswijzing meer doorvoeren op papier. Dit omdat het overzichtelijk en duidelijk te houden wie het paard is en van welke afstammeling ze is.
Zodat bijv. een vorige eigenaar maar ook toekomstige kopers kunnen op basis van de afstamming alles nakijken. Ik ga er toch bijna vanuit dat dit bij andere stamboeken ook zo is.
Bij een merrie die ik heb gehad (holsteiner), die was ook overgeschreven naar het KWPN, bleef de naam/ letter hetzelfde als van het duitse stamboek overigens stond op de KWPN papieren vermeld dat er ook een duits papier bij hoorde te zitten.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:58

Dan is dat bij deze merrie toch wel gebeurd.. blijf het een beetje vreemd vinden.. Heb overigens geen papier bij mijn paard, alleen een paspoort. Hij is wel gebrandmerkt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:32

Heb je al informatie opgevraagd bij het oldenburger stamboek of bij de handelaar/ vorige eigenaar waar je het paard gekocht hebt? Het kan natuurljk zijn dat er een typ fout gemaakt is bij de uitgevende instantie van het paspoort. (zelf meegemaakt tot 3x terug gestuurd dat het veulen anders heette en tot 3 fout terug gekregen hij heeft nog steeds de verkeerde naam) Misschien een brutale vraag maar waarom heb je geen papier bij je paard? is dat kwijt geraakt bij handelaar of vorige eigenaar..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:38

Dat is dus niet zo in andere stamboeken... bij OLD heeft een paard géén naam, staat ook NIET in het paspoort!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:42

Je moet ook bedenken dat HorseTelex niet altijd klopt, omdat eigenaren zelf hun paard mogen/kunnen toevoegen en dat gaat weleens fout.
Soms voeren ze ipv de stamboeknaam de wedstrijd/eigen naam in, soms klopt de afstamming ook niet helemaal (dan kiezen ze bv de verkeerde hengst als vader).

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:16

In het paspoort van mijn paard staat idd geen naam, alleen stamboeknr en brandmerk. De namen van de ouders + afstamming staan er wel in .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:30

Hindo2 schreef:
Dan is dat bij deze merrie toch wel gebeurd.. blijf het een beetje vreemd vinden.. Heb overigens geen papier bij mijn paard, alleen een paspoort. Hij is wel gebrandmerkt.

Als het goed is moet onder het brandmerk een nummer staan .
Dit staat ook altijd op het stamboek papier .
Daarmee kun je misschien info bij het stamboek krijgen .

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 21:11

Nummer staat er idd onder en ook vermeld in zijn paspoort. Afstamming staat ook netjes vermeld in het paspoort en aangezien het een ruin betreft is papier voor mij niet heel belangrijk.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:15

Valt me ineens in bij Zangersheide hebben de paarden ook geen papier alleen een paspoort waar alle gegevens instaan. Ik weet niet of dit ook zo bij het Oldenburger stamboek is?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:39

Ik heb bij mijn Duitse paarden een paspoort en een eigendomspapier, dat je los moet bewaren van het paspoort. Degene met dit papier is de eigenaar van het paard, wettelijk gezien.
Nog even in de paspoorten gegluurd: bij de oudste merrie (2005) staat alleen een L in het paspoort en het brandmerk met nummer en registratienummer. Bij de jongste (2010) staat niets in het paspoort, alleen het brandmerk, registratienummer en het chipnummer. Allebei stammen ze af van een hengst die met een L begint.