vroeg veulen, een deken of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veulens

vroeg veulen, een deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:33

hallo,

even een vraagje, wij verwachten 5 maart een veulen van onze fries, deze hebben wij drachtig gekocht.
van de eerste eigenaar hebben we de informatie gekregen, dat de merrie vaak 10 dagen te vroeg is.
dus komen we in februari uit.

dan kan het behoorlijk koud zijn,
we hebben wel ervaring met veulens maar niet zo vroeg in het jaar,

de vraag is dan ook moet het veulen een deken om als hij/zei naar buiten gaat, en zo ja welke maat?

de merrie is 1,71 en de vader is 1.68

quintusgl

Re: vroeg veulen, een deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:46

Er zijn speciae veulen-dekens. (bv bij Epplejeck ).
Ik zou er wel eentje achter de hand houden voor de zekerheid. het kan dan idd erg koud zijn. In princiepe past de vacht zich al aan in de baarmoeder aan de kou, dus het veulen zal wel meer vacht hebben dan in de winter maar mocht het echt koud zijn dan zou ik de eerrste dagen wel een dekentje op doen als ze naar buiten gaan. Hier zijjn wel de meningen over verdeelt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:17

Ik heb twee jaar terug een kleintje die begin maart geboren is in de vrieskou. Het heeft toen zelfs nog een paar dagen gesneeuwd, maar we hebben haar geen dekentje op hoeven doen. We zorgden ervoor dat ze altijd droog en warm kon gaan liggen en dat ze meteen voldoende dronk. Zolang het gezonde veulens zijn heb je echt geen dekentje nodig. Wel is het handig om er 1 achter de hand te hebben dat, mocht het veulen niet helemaal in orde zijn, dat je hem iig warm kan houden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:36

Ik zou niet op voorhand een deken regelen.
Het veulen zal al met een dikkere vacht geboren worden als het kouder weer is. Indien je geen binnenbak tot je beschikking heb (ik helaas ook niet) zou ik als het extreem slecht weer is de merrie met veulen op stal houden. Bij goed weer maar koud alleen tijdens het mesten naar buiten doen voor de beweging.
Spannend hoor, wat is de naam van de merrie en wie is de vader van het komende veulen? Is het de bedoeling dat je het veulen aan zal houden?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:43

Wij hebben ook een hengstveulen van dit jaar februari.
Die werd geboren met een enorm dikke vacht.
Het was toen koud, het vroor, maar hij is de volgende dag al even buiten geweest.
Ook de rest van de tijd gewoon overdag buiten en 's nachts op stal.
In het begin niet te lang, en als hij moe werd naar binnen zodat hij in het stro kon liggen op stal.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:52

bedankt voor jullie informatie allemaal. en ik ga er dan pas 1 halen als het echt nodig is, hoop natuurlijk op een goed gezond veulen.

friesiszwart: onze merrie heet Teatske fan vels en is drachtig van jerke 434 , mooie site heb je

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:56

Winter veulens (februari/maart) worden met wintervacht geboren, dus Moeder Natuur geeft al een helpende hand.
Alleen bij de geboorte moet je ervoor zorgen dat ze droog staan, binnen dus, zodat de kleine geen kou kan pakken vlak na de geboorte. Zeldom zijn veulen dekkens nodig mits ze droog en warm staan, en de nazorg optimaal is.