[TI] Poep en modder van top tot teen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Poep en modder van top tot teen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 08:09

Tot een paar jaar geleden heb ik mijn tinkers op een andere stal gehad (eigen binnen stallen bij het vorige huis van mn moeder) en daar gingen ze dus gewoon overdag op de droge weide en in de nacht op stal.
In de winter was dit zo makkelijk omdat ze redelijk schoon bleven.
Ze hadden een kortere vacht en ik moet zeggen dat mijn tinkers toen ook een stukje schoner in gedrag waren.
Maar goed, ik heb nu een andere tinker, al een goede twee jaar en de eerste winter had ik haar samen met haar zus en mn andere paard op een eigen weide in nederland. Hier bleven ze ook redelijk schoon door de winter heen. De weide werd ook niet zo nat.
Nu heb ik nog maar 1 van die tinkers en die staat nu dus op de in en uitloop stal bij mn moeder in belgie.
Ik woon naast de weide en stal van mn tinker ( maar goed, dat is niet belangrijk in dit verhaal)
Dus nu heb ik de stal zo gemaakt dat ze niet meer in en uit kan lopen, omdat het 1 blubberboel is op de uitloopweide.
Dus ze gaat overdag naar buiten, maar dan is het haar missie om zoveel mogelijk modder in haar staart,manen en vacht te rollen en dan vervolgens in de nacht in haar eigen poep te gaan liggen.
Ik probeer haar stal zo schoon mogelijk te houden, maar wat er in gaat, komt er nou eenmaal ook weer uit. ( en ik duw er nogal wat in...)
Maar goed, net als vorige winter, lijkt het wel haar missie om een zoveel mogelijk aangekoekte vacht te krijgen.
Ik probeer haar schoon te houden, door als het modder droog is, het eraf te halen, maar soms is het niet binnen een dag droog en blijft het dus zitten. Om over de poep plekken nog maar niet te praten.
Om duidelijk te zijn, mijn probleem is niet het zicht, maar het ongemak van mn tinker.
Omdat ze dus nu een open schuilstal heeft, heeft ze een bontjas aan waar jagers goud in zien. Dus alles blijft zo lekker erin vast zitten en qua warmte geeft het dus weinig af en droogt het gewoon niet snel.

Nou kan ik niet de enigste zijn met dit probleem... dus ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.
Hebben jullie enige tips die ik kan gebruiken?
Of dat jullie gewoon jullie drama verhalen ook even willen delen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:34

Sil die kan er ook wat van
Zomer en winter :o
Zomers spuit ik hem met warm water af zodra ik gereden heb evt even laten rollen in de bak of als het wat frisser is een zweet deken
In de winter spuit ik hem met warm water af zodra het echt erg is en of hij weer eens enorm gezweet heeft, dit excuus grijp ik dan ook gelijk aan om het dikste vuil er uit te borstelen onder een warme douche (zonder zeep)

Dit jaar is het eerste jaar dat ik het zonder deken ga proberen en tot nu toe gaat het nog wel redelijk (niet ideaal maar goed) sil heeft ook zo'n vacht waar je aan het eind van de winter vlechten in kan leggen
Ook nu komt ie gewoon op stal met een oversized zweet jas aan die er af gaat zodra hij droog is
Nu heb ik wel een dikke zweetjas voor hem en als het gaat vriezen krijgt ie er 2 om (of een gewone deken er extra onder)

Ik ben wat dat betreft echt erg wand als het me niet zint en ik krijg het niet met gewoon warm afspuiten er af was ik hem gewoon - 20 of + 20 dat interesseert me dan helemaal niets
Is mijn wraak tegen hem, had ie maar niet perse wit moeten worden }>
Mensen vragen me wel eens hoe houd je hem zo wit.... Nou zo dus }:)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:22

Herkenbaar ! Onze inloopweide is nu ook een grote blubberboel. Maar dat komt omdat het weer teveel geregend heeft in een keer en dus de grond niets meer kan slikken.. Gisteren waren mijn paarden nogal hyper (door de wei crossen) Maakte mijn shet een bocht en tsja, die had een buikslibber :') Gelukkig had hij niets, stond op en rende gewoon verder alsof er niets gebeurt was. Hij is nu ook wel vuil.. Mijn Tinker heeft modder tot aan haar knieën hangen, en is echt helemaal een zwijntje :P Ik kan helaas de inloopstal niet dichtgooien, mits er nog geen deur in zit en het ook de stal van de pony's is..

LecyTinker

Re: Poep en modder van top tot teen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 10:54

het vuil om te zien vind ik niet erg, maar dat het van ie dikke koeken gaat geven vind ik erg. Het droogt gewoon niet met zo een vacht. Ik moet haar dan echt een dag of twee op haar schuilstal houden om het te laten drogen. Gelukkig is ze nu weer moddervrij ( de weide ligt spekglad door de regen) maar wanneer ze weer naar buiten gaat dan zit ze weer onder. als het weer niet te vochtig is droogt het wel weer, maar heb zo ook gister weer een stukje van haar sokken moeten afknippen aan de achterkant van haar hoef omdat het helemaal 1 grote bol was geworden en dus een trekkend gevoel gaf.
Afspuiten is echt geen optie hier. Ik probeer elke keer weer het ergste modder eraf te krijgen, maar haar staart is echt en ramp.
Nou had ik er een vlecht in gelegd, maar door het het zwaaien met dat ding was ze weer ergens achter blijven hangen en had ze er weer een stuk uit getrokken...
Aan het einde van de winter dan is de drama weer voorbij, maar dit is de eerste tinker die ik heb die met opzet een camouflage laag aanlegt elke dag!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:06

kun je niet met de kartel rand van een zweet mes het natte modder gedeelte er af krijgen ???
Dan droogt ze sneller en kan ze niet zo snel klonten krijgen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:08

maar vooral haar staart, manen en sokken zitten vol met snert...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:14

Tja ik zou dr dan idd gewoon in vlechten en anti klit of baby olie in dr sokken spuiten/smeren
Ik heb hier 123 ook geen passende oplossing voor

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:17

rommulus schreef:
Tja ik zou dr dan idd gewoon in vlechten en anti klit of baby olie in dr sokken spuiten/smeren
Ik heb hier 123 ook geen passende oplossing voor

Ik geboren en getogen. jaren profesioneel gewerkt met paarden voor jaren... heb er ook geen oplossing voor _O-
Maar kon me niet voorstellen dat ik de enigste was die dit probleem had... zocht wat steun!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:22

*heb hier zelf geen ervaring mee*

Ik zou toch gaan vlechten hoor :) manen en staart, eventueel hengstenvlecht in de manen, dan kan ze minder snel blijven hangen in haar vlecht. Verder een borstel gebruiken met stugge, stevige haren en die gebruiken om mee uit te kammen/borstelen. Een echte borstel zou ik ook niet meer gebruiken als er allemaal modder in zit :P Benen afspuiten (het onderste gedeelte)met koud water kan trouwens geen kwaad, hoor.

Mijn paard beperkt zich gelukkig tot een stukje hals, maar is niet zo'n viespeuk (sowieso heeft ze een deken op), ik hoop eigenlijk dat het óf snel weer warm word (onwaarschijnlijk), óf dat het gaat vriezen. Die gladde modder en dat gras is vreselijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:24

:D kan ik in komen dat je hier mee omhoog zit

Maar om eerlijk te zijn zou je dus de olie en anti klit kunnen gebruiken en of vlechten
Mocht dit niet werken zou ik vrolijk gewoon de slang en of een emmer water gebruiken
Staart er in hangen en ook de voetjes ;)

En anders probeer eens los :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:26

Steun kan je krijgen, alleen de oplossing heb ik ook nog niet.... :D

Mijn tink heb ik gedeeltelijk geschoren omdat hij te warm werd met werken. Maar omdat ie veel buiten staat, vond ik dat ie niet helemaal kaal mocht worden. Ik heb hem geschoren onder zijn deken, en voor de rest is ie gewoon lekker behaard. Helaas heb ik ook zo'n blubber/poep monster, en meneer heeft sinds kort uitgevonden dat je gewoon met deken en al in de blubber en plassen kan gaan rollen. Dan treft je dus dit aan (tink hoort wit te zijn)
Afbeelding

Ik heb de mazzel dat tink 's-nachts op stal staat, en daar redelijk goed opdroogt. Anders zou ik echt niet weten hoe ik hem een beetje toonbaar moet houden.
Succes ermee :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:43

Afbeelding

dit is dus een foto van vorige winter... moet je die staarten zien!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:58

Haha _O- , Dat is toch echt wel knap
Mijn tip: koop de volgende keer een paard met zwarte benen en behang :))

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:00

kiichi, het gaat niet om het zicht,maar om dat die modder aan hun haren gaat trekken. En dus voor hun ongemak opleverd.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:04

Zou het? Ik vraag me af of ze er hinder van ondervinden hoor... eerlijk gezegd... ;) In de zomer doen ze het ook om vliegen tegen te gaan... De mijne ziet er ook zo uit en is volgens mij op en top gelukkig. Baasje als ze wil rijden/mennen iets minder want het duurt even voor in ieder geval de plek voor het tuig redelijk schoon is...
En als ik les op de club heb schaam ik me soms een beetje... maarja, d'r is nu eenmaal niets aan te doen... :Y)

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:12

Nou hier staan de dames altijd buiten en vooral Kels is gewoon een varken en ziet er dus niet meer uit!!!
Echt een gepaneerde tinker jak
Staart en manen ook vies!!! Manen heb ik extra al wat korter geknipt en gevlochten, maar ze weet gewoon alles mega smerig te krijgen!!!

Baylyn valt gelukkig mee, staart wel heel vies ,manen niet zo

In dikke wintervacht zit ook veel aangekoekt, ik poets het ergste er voor het rijden met een harde borstel af, verder doe ik er niet veel aan!
Ziet er niet uit, maar ja , ze zijn lekker buiten en hebben lol en koud hebben ze het niet
Dit voorjaar gaan we maar eens goed wassen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:15

grrr, je kan het niet goed zien op de foto, maar het is echt een bol geworden in hun staart.
Ik snapte niet waarom mn tinker al haar sokken af vrat, maar van de week kwam ik dus ook zo een modderbol tegen in haar sokken, die aan haar hiel vas zat. Dat moet toch een trekkend gevoel geven. Ik heb dat stuk sokken afgeknipt.
Maar door de modder die dus elke keer weer op elkaar opstapelen, zit er op een geven moment zoveel modder en droogt het helemaal in.
het enigst wat ik nu kan doen is haar steeds een dag opstal laten staan totdat het echt droog is en ik hetkan verwijderen, voordat de volgende laag zich weer aanmeld

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:17

Staan ze op klei dan ofzo? Want hoe vies ze hier ook zijn en ik ze laat, echte bollen modder vind ik niet hoor, wel hele plakkaten...
Als er echt een hele bol modder aan ze hangt zou ik dat misschien ook wel weghalen ja.... :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:42

is hier idd klei grond en de hele winter door modder. Nu is het een tijd droog geweest en regend het weer 3 dagen, nou dan is hetzelfs voor de mensen gevaarlijk om hetheuveltje af te lopen ( wonen in de ardenne). Dus helaas mogen de paardenniet naar buiten, want die zouden nu een been breken.
Maar in de winter is het elke dag nat en dan is de grond anders. is het tot modder gelopen en dan kunnen ze niet meer uitglijden. maar nu de bovenlaag glad en vlak is, is het even gevaarlijk. Maar in de winter is het dus 1 grote blub hier!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:56

Misschien een dom idee dan he
Heb je een bak ?? (rij bak)
Dan gooi je haar dan daar toch met enige regelmaat in ??
Een dag per week ofzo
Wit zand vooral als het waterig/blubberig is dan word het weer netjes schoon (tenminste bij sil)

Ter illustratie
Afbeelding
Schone voetjes :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 08:01

rommulus... nee, is hier helaas nogal klein en een beetje primitief. Geen rijdbak of wat ook voor wat voor soort bak door kan gaan.
Ik mag niet klagen, dit is echter maar een tussenstation... IK hoop volgend jaar weer mn leven een beetje op de rails te hebben. Daarom heb ik flink moeten inkrimpen in paarden dit jaar.
Maar goed, nee, helaas alleen modder... Nou doe ik het deze winter wel gewoon dag buiten, dag binnen. Dan kan het opdrogen. Ze heeft een vrij ruime stal, dus ze staat niet met r neus tegen de muur. Gelukkig is het een tinker. Hoewel het ver van ideaal is, moet ik zeggen dat ze er goed vrede mee heeft dat ze deze winter niet elkke dag naar buiten kan.
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ik minimaal 6x op een dag bij haar ben om ee knuffel t geven, wortel of gewoon voer enzo...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:57

TS heb je stromend water in de buurt. Gewoon koud water voldoet, kun je de sokken uitspoelen en de staarten. Nog een tip knip de staarten in de winter een stuk korter af, ongeveer 10 cm onder spronggewricht, tis niet mooi maar het scheelt een hoop modder in de onderkant. Ik heb een kwpn'er en die denkt ook dat alles wat wit is bruin moet zijn net als de rest van zijn lijf. Die maakt zelfs zijn bles vies. Bovendien knip ik al het overtollig haar van de benen, dat is kwpn-er niet heel veel, maar toch knippen. Misschien een oplossing voor dit jaar om de sokken maar af te knippen, tis jammer maar het groeit wel weer aan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 09:07

norton... maar ik had zo graag haar sokken willen behouden, dat scheelt zoveel punten op de keuring als k ze eraf zou halen.

En afspoelen is geen optie hier. 1x kan prima, maar eke dag of om de dag gaat echt niet. alles is al zo een modderboel en NOG meer water zou het alleen maar onbegaanbaa maken. zo heb ik dus al een weitje wat nu al een maand of 3 onder water staat. het water stroomt niet meer weg. Dus die moet ik van het voorjaar om te zien ploegen ofzo... maar als ik kon afsluiten, dan deed ik dat zeker. Maar ik denk dat dat alleen maar zou bijdragen aan de wateroverlast hier als ik het elke dag zou doen.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:28

LecyTinker dat klopt dat het veel punten scheelt op de keuring, maar het behoed je nu voor een hoop ellende als je ze eraf haalt. Als hij dadelijk wondjes krijgt door die modderkluiten aan zijn haren dan zit je helemaal met de elllende. Weet niet of je tinker mokgevoelig is, kwpn-ers hebben daar wel veel last van. Op het lijf droogt de modder wel gewoon met zo'n ouderwetse harde plastic borstel de meeste rommel eruit kammen. Manen zou ik invlechten (hengstenvlecht) maar dan niet te strak en regelmatig loshalen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:28

Norton, rest me geen keuze, dan zal ik ze er wel afhalen, maar zolang ik het kan vermijden doe ik het toch.
Houd haar liever steeds een dag op stal, dan dat ik haar sokken moet afscheren.
Gelukkig houd ik mok goed in de gaten en heb nog nooit mok gehad bij geen enkel van mn paard (klop het even af).