[KG] kleuren indicatie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noomie1

[KG] kleuren indicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:10

Ik heb een vraag aan alle mensen die verstand hebben van kleurberekeningen etc, omdat ik hier dus totaal geen verstand van heb.
Ik heb een zwarte merrie die nu ong nog 3 maanden moet tot ze moet afveulenen. Ze heeft een donkerbruine/zwarte vader en moeders kleur is onbekend! Ze is gedekt door een witte hengst waar alleen schimmel en wit in voorkomt kwa afstammeling. Nu is mijn vraag dus wat het veulen voor kleur zou kunnen krijgen, omdat ik toch wel heel erg benieuwd ben naar de kleurkansen.

Als iemand me hiermee zou willen helpen zou ik dat heel erg op prijs stellen!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-12-11 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: kleuren indicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:16

Welke kleur is de vader geboren?

Moeders geeft alleen zwart of vos door, ervan uit gaan dat ze heterozygoot is. Geen bruin.
Vaders geeft 100% of 50% schimmel door (ligt er aan of hij homozygoot of heterozygoot is) en dan de kleur waarin hij geboren is, is van belang. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:19

Een zwart paard draagt geen Agouti gen, anders was hij bruin geweest.

Een schimmel is geen kleur. Een schimmel is het vroeg grijs worden van een paard, zoals wij mensen grijs worden. Daaronder zit er een andere kleur. En dat kan van alles zijn. Vos, Bruin, Zwart, Bont, Palomino, Valk, Wildkleuren, zelfs vlekken. Ook kan de hengst drager zijn van bijv. het Agouti gen.

Dus wat er uit komt? Een veulen. En als je niet weet wat er voor kleur onder die schimmel zit, kun je alle kanten uit.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-12-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:19

Hij is volgens mij gewoon als schimpie geboren! Heb veel van zijn nakomelingen gezien en daar waren er ong 3 bruin van en de rest een stuk of 10? schimmel..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:20

Er zijn weinig paarden die wit geboren worden. En als ze wit geboren worden is er een ander gen aan het werk dan het schimmel gen. Bovendien kunnen extreme sabino's ook wit geboren worden, maar dat betekend niet dat de veulens automatisch extreem sabino zijn.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:22

de meeste van zijn nakomelingen zijn wel bruin geboren en later schimmel geboren?!?! helpt dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:23

Je hebt altijd nog te maken met een moeder he. De andere nakomelingen, wat hadden de moeders voor kleur?
Als er bruine nakomelingen van de hengst zijn, dan kun je iig uitsluiten dat hij homozygoot voor schimmel is.
Maar dan nog kan er van alles onder die schimmel zitten. Tot verdunningskleurtjes en vlekpatronen toe.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:33

De moeders van de bruine veulens waren bruin, maar er waren ook schimmel veulens die bruine moeders hadden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:37

Het schimmel gen komt van de vader, en schimmel is dominant, dus als ze het dragen laten ze het altijd zien.

Maar als niet alle veulens van die hengst schimmel zijn, dan heeft een gedeelte het schimmel gen niet meegekregen, is het dus maar een een allel bij de vader aanwezig.

De meest recessieve kleur is vos. Als je twee vos ouders hebt, kan daar niets anders uitkomen dan vos.
Het zwart gen zal de kleur vos overdekken.
Een bruin paard is in principe een zwart paard plus een Agouti gen dat het zwart beperkt tot onderbenen, manen en staart.
Een vos kan wel een Agouti gen hebben, maar laat dat niet zien omdat hij geen zwart draagt.

Dus combineer een zwarte merrie met een schimmel die bruin geboren is, dan kan daar uitkomen:

bruin
zwart
vos

en als de vader het schimmelgen meegegeven heeft, kunnen al deze kleuren later schimmel worden.
hebben de veulens dat niet meegekregen, blijven ze die kleur.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:42

Oh okaai! het is me nu een stuk duidelijker hahah! bedankt voor het reageren en uitleggen! Maarja alsnog fokken is gokken dus laat me verassen haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:43

Als er na 11 maanden dracht een gezond veulen naast staat en alles goed is gegaan, is dat op zich al een reden om heel erg blij om te zijn.
En dan maakt het niet uit wat voor kleur het veulen heeft, en of het een hengst is of een merrie.

Ik hoop voor je dat alles goed gaat en je over een aantal maanden een gezond veulen aan de voet hebt staan van je merrie die goed door de bevalling is gerold.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:28

Ja inderdaad, dat is ook mijn grootste wens een gezond veulen! Mijn andere merrie is namelijk al 2 keer drachtig geweest en de eerste keer wierp ze een tweeling en de 2de keer een veulen wat een stuk miste van het einde van zijn darmen waardoor zijn ontlasting in zijn buik terecht kwam! Dus hoop dat het geluk deze keer aan mijn kant staat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:08

Stuk van zijn darm missen? Kun je daar wat meer uitleg over geven? Was dat een OLWS veulen of een ander foutje van de natuur?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:21

Heb je een link naar de pedigrees van de merrie en hengst?

noomie1

Re: [KG] kleuren indicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:54

Nee want het zijn min of meer asbakkies! jaa was helaas een foutje van de natuur en kan dus gebeuren, maar de dierenarts die kwam zat al 30 jaar in het vak en dit was de 4e keer dat ze het meemaakte! Dus heel zeldzaam, maar helaas wel gebeurd!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:10

Weten jullie misschien ook kleurkansen van zwarte moeder (m. zwart, v. onbekend) en een palomino vader? (afst. onbekend)
Alvast bedankt,
Carmen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:26

zwart moeder is E? aa x palomino vader is ee ?? = waarbij de ? zijn de rood en agouti status die je niet weet =

16.67% - Smoky Black
16.67% - valk
16.67% - zwart
16.67% - bruin
16.67% - Palomino
16.67% - vos